Riis Rejser

21.2.16

Af: Lasse Løndahl Henriksen Fotograf: Lasse Løndahl Henriksen
Bogmærk eller del
 

10 gode råd til at undgå jetlag på langdistanceflyvningen

Vinteren er højsæson for langdistanceflyvninger og iflg. tal fra online rejsebureauet Expedia.dk, er antallet af danskere der flyver langt væk, mod sol og varme, steget med 22% ifht. sidste år. Men en flyvetur halvvejs rundt om jorden vender op på nat og dag - og kan medføre mange gener. Derfor har Expedia udarbejdet en liste over de bedste tips til at undgå jetlag.

Skal du ud og flyve langt risikerer du at få jetlag - men med den rigtige forberedelse kan du begrænse effekten.

Skal du ud og flyve langt risikerer du at få jetlag - men med den rigtige forberedelse kan du begrænse effekten.


1. Tilpas det indre ur

Mindst fire dage før afrejse bør du gradvist begynde at tilpasse sove- og spiserytmer til din destinations tidszone. Hvis du rejser mod øst, bør du et par dage før din rejse, gå i seng en time tidligere end normalt. Går turen vest på, bør du gå i seng en time senere.

2. Start rejsen veludhvilet

Rejser du dagen efter en stressende dag på arbejdet, og er sent oppe inden afgang, er du ikke udhvilet før rejsen, hvilket kan medføre ekstra ubehag. Det kan være en god ide at planlægge ferien så du har et par dage fri inden den egentlige afrejsedato, hvor du kan stresse ned, tage det roligt og starte din rejse veludhvilet.

3. Hold kroppen i form

Spis rigtigt, sov ordentligt og hold dig i god form. Jo bedre din krop har det i al almindelighed, jo lettere vil det være at håndtere de omvæltninger, tidsforskydningen ved længere rejser medfører.

4. Sæt uret - gerne ved afgang

Indstil dit ur til den lokale tid på din destination, så snart du ombord på flyet. Dette vil gøre dig mentalt forberedt til den nye tidszone fra begyndelsen af rejsen.

5. Få sovet på flyet

Dette er især vigtigt, når du rejser om natten eller rejser mod øst. At rejse kan være udmattende, og jo mere hvile du får under rejsen, jo mere forberedt vil din krop være på skift i tidszoner. Vælg et vinduessæde hvis du kan, og medbring evt. din hovedpude, så du kan få en behagelig lur. Søvnmaske og ørepropper kan også være en god ide.

6. Pas på med kaffen

Det kan være en god ide at undgå kaffe under hele flyvningen, og også gerne mindst seks timer før afgang. Kaffen kan medføre at du får søvnproblemer under flyvningen. Dermed får kroppen ikke den søvn den har brug for - og det kan blive sværere at omstille sig til den nye tidszone.

7. Få rigeligt med vand

Drik rigeligt med vand, gerne et glas vand i timen mens du er i luften, også selvom du ikke føler dig tørstig. Du kan nemt blive dehydreret på flyvningen, hvilket kan medføre at jetlag føles værre. Af samme grund bør du også holde dig fra alkohol på flyvningen.

8. Ta et varmt bad

Flere lufthavne har brusere til rådighed for rejsende, der har mellemlandinger i løbet af deres langdistanceflyvninger. Hvis tiden tillader det, kan det være en god ide at prioritere et varmt brusebad under din mellemlanding. Det vil få musklerne til at slappe af og hjælper blodcirkulation i gang igen, så du er mere veloplagt på din næste del af rejsen.

9. Kom ud i det fri

Når du ankommer til din destination, kan det godt svare sig at bruge så meget tid som muligt udenfor i solen. Det gør det lettere for kroppen at tilpasse dit indre ur til de nye omgivelser.

10. Hold dig vågen

Med mindre du ankommer til din destination sent på aftenen, så hold dig fra at gå i seng. Jo mere du gør for at tilpasse dig den lokale tid og de lokale rutiner - jo nemmere kommer du over tidsforskellen. Drik en kop kaffe om morgenen, spis en god morgenmad, og hold dig til den normale daglige rutine til om aftenen. Hvis du har brug for en lur i løbet af dagen, bør du indstille dit vækkeur og undgå at sove i mere end 20 minutter. En kort lur kan hurtigt blive til en lang lur, hvilket vil gøre det sværere at falde i søvn igen om natten.

Yoga hjælper også mod jetlag

Iflg. Expedia kan du med fordel også dyrke yoga i 30.000 fods højde, og dermed nemmere få ro på både krop og sjæl - og derfor har Expedia i samarbejde med den tyske fysioterapeut Dr. Christofher Norris og yogaeksperter, udarbejdet en yogaguide specifik til brug på flyet.

- Der er mange fordele ved at dyrke yoga på flyveren. Ikke alene vil det give din krop og dit sind mulighed for at slappe af, det forbedrer også balancen, korrigerer holdning og frigiver positive endorfiner, som gør flyveturen mere behagelig og sjov, udtaler Dr. Norris.

- Vi ved, at vores kunder hele tiden søger nye og spændende måder at forbedre deres rejse. Vi ved også, at de er passionerede omkring at holde sig i form. Nu har de, med hjælp fra vores yoga guide til flyveturen, mulighed for at kombinere de to ting - før de overhovedet har fået nyt jord under fødderne, tilføjer Susanne Svensson, nordisk marketingchef hos Expedia.

Med 10 simple yogaøvelser kan du både få rørt dig lidt og overkomme den ømhed og træthed, der ofte er forbundet med at flyve. Øvelserne løsner op for spændinger på vej til din destination og kan udføres på selv begrænset plads.

Du kan finde yogaøvelserne på Expedia.dk's hjemmeside, på linket under artiklen.

Torre La Sal
Outwell
Tamarit Parc Resort
Subaru
RejseAvisen.dk
Seneste nyt