Azamara Cruice

1.2.13

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: RejseAvisen.dk

Danmark: Østersøruten 3. del Nyborg - Middelfart

Del 3 går fra Sydfyn rundt langs kysten forbi Svendborg og Tåsinge og slutter i Middelfart. Denne strækning tager tre dage.

Klik for større billede

Dag 7

Jeg havde egentlig planlagt en hviledag omkring dette tidspunkt, men det går godt, så umiddelbart er der jo ikke nogen grund til at stoppe.

Jeg havde forventet at jeg ville være mere træt, måske ikke fysisk træt, men bare træt af at cykle. Det er langt fra tilfældet. Tværtimod.

Det er søndag og Nyborg er langsom om at vågne. Der er tydelig forskel på hverdag og weekend i Danmark.

Det er kun foran bagerbutikken, der er liv. Jeg holder også ind og køber et stort stykke nybagt wienerbrød i form af en lun snegl fyldt med velsmagende glasur.

Hos de fleste bager er der kaffe på kanden, så selvom de ikke nødvendigvis sælger kaffe i butikken, kan man som regel godt få en kop alligevel. Man skal bare fortælle man er på cykelferie.

Det synes bagerne er meget hyggeligt og det har de jo ret i. Sneglen ligger lidt tungt i maven, da jeg fortætter forbi Nyborg Slot og videre ud af byen mod Holckenhavn, hvor små joller ligger for svaj i morgensolen.

Møder mange andre

Formiddagen går på bakker op og bakker ned i det ikke så flade Østfyn.

Jeg møder mange andre cykellister, der med fuld oppakning nyder det milde vejr. Efter Tårup nærmer ruten sig for en kort stund igen kysten og de snoede fynske landeveje bugter sig gennem landskabet. Der er noget helt specielt ved Fyn.

Ofte er trækronerne groet sammen over landevejen og der er ikke nogen hvide vejmarkeringer.

Trafikken er minimal og det gør, at man faktisk føler, man cykler på en bred cykelsti helt for sig selv.

Ved Hesselagergård holder jeg pause. Desværre er herregården under restaurering og fuldstændig pakket ind. Jeg husker det fra en tidligere tur som et meget flot sted, og har glædet mig til gensynet. Nå, det bliver en anden gang.

Lundeborg

I Lundeborg er der havnefest, så frokosten består igen af dejlig frisk fisk.

Hele havnen er fyldt med gæster. Nogle spiser, andre følger med i sejlerkonkurrencen ude på vandet, men langt de fleste venter på den landskendte Lundeborg-mand, som må siges at være fast "inventar" med sin "Er du trist og har du sorg i sinde, så tag med mig hjem til Lundeborg".

Teksten passer perfekt til det hyggelige lille havneleje.

Jeg er i hvert fald i godt humør og dejlig mæt, da jeg fortsætter sydpå. På størstedelen af ruten ned til Svendborg cykler man helt ude ved vandet.

Udsigten er ganske enkelt betagende, og fjerner al opmærksomhed fra det faktum, at man faktisk cykler og er fysisk aktiv. Tankerne får frit løb.

Svendborg

Resten af dagen bruger jeg i Svendborg. Cyklen er parkeret og havnen nydes i fulde drag.

De gamle velholdte træskibe poleres af entusiastiske ejere. Sikken et stykke arbejde, tænker jeg, mens jeg med stor respekt beundrer deres færdigheder og energi. De er alle med til at varetage en vigtig del af Danmarkshistorien.

Jeg får lyst til at komme ud at sejle, da jeg læser ved et af skibene, at man kan komme med på tur.

Sejlture, hvor du er med til at sætte sejl, polere, styre, lave mad og alle de andre gøremål, der er om bord. Spændende.

Sove i lejet campingvogn

Ved solnedgang cykler jeg over broen til Tåsinge, hvor jeg tjekker i på Carlsberg Camping.

I nat skal jeg sove i lejet campingvogn.

Klik for større billede

Dag 8

Tåsinge er på min tur en form for afstikker i og med jeg sejlede direkte til Rudkøbing fra Ærø.

Jeg skal videre langs Fyns sydvestkyst, men først skal jeg lidt rundt på Tåsinge.

Jeg starter med Landet Kirke, hvor Sixten Sparre og Elvira Madigan ligger begravet. Herefter kører jeg gennem Nørreskov ud til Valdemar Slot, som ligger fantastisk smuk placeret - lige ud til vandet. Der sker hele tiden noget på Valdemar Slot.

Jeg var der for nogle år siden i forbindelse med nogle Tv-optagelser til et program med Michael Carøe, hvor vi fandt baronessen stå og håndslibe bunden af en jolle med groft sandpapir. Ja, tiderne skifter, og der skal arbejdes hård for at holde møllehjulene i sving.

I dag møder jeg så baronen, som godt kan kende mig. Vi taler om alt det der er sket siden sidste besøg.

Ud over at kunne besøge slottet - både det gamle og en del af parrets nuværende private bolig, er der Danmarks Museum for Lystsejlads (jollen blev altså færdig, griner vi) og en flot international jagt- og trofæsamling.

Baronen ønsker mig en fortsat god tur og jeg hilser venligt på gensyn.

Da jeg igen sidder på cyklen kommer jeg til at tænke på noget en amerikaner engang sagde til mig. Det, der gør Danmark til et eventyrland, er ikke bare størrelse og alle de små romantiske steder. Det er også, at man rent faktisk møder dronningen og andre adelige på gaden. Ja, det er meget speciel, og har jeg det også lidt som om jeg lige er cyklet gennem et lille eventyr, hvor Valdemar Slot dannede kulisser.

Tilbage til Fyn

Jeg krydser igen broen til Svendborg og Fyn, men fortsætter nu videre op ad sydvestkysten mod Ranzausminde.

Her er virkelig smukt. Det blikstille vand på venstre hånd og vejen der snor sig gennem enestående natur og kultur.

Gamle gårde, gadekær og sommermarker med hvede og byg, der svajer blødt i vinden. Det skal ganske enkelt opleves.

I Fåborg er jeg ved at være sulten og snupper en hurtig pølse på havnen grillbar, men det bliver ikke til mere for jeg er ved at samle appetit til aftensmad.

Det bliver dog ikke noget problem for ruten fortsætter gennem Svanninge Bakker og jeg kommer virkelig på arbejde.

Det kuperede terræn er lidt af en kontrast til naturen fra tidligere på dagen. På "toppen" er der en imponerende udsigt over bugten, Faaborg og Horne Land.

Falsled Kro - kokken Jean Louis tryller

De sidste km før aftensmaden går ned af bakke og jeg kører bogstavelig talt lige ind i Jean Louis' velduftende køkken på Faldsled Kro.

Han har tilberedt et velsmagende og nærende måltid, som langt overstiger mine forventninger. Når man har været ude hele dagen, har man en voldsom appetit om aften og stort set alt mad smager bare godt.

Jeg indrømmer, at jeg frygtede, at jeg ville få serveret to kanapeer på et sølvfad, for det er jo et "fint" sted. Og hvad med mit tøj...?

Oplevelsen er dog en hel anden (undskyld Faldsled og Jean Louis) for jeg får et overdådigt måltid, hvor smagen er ganske uovertruffen.

Ved siden af mig sidder en gruppe amerikanere, der også er på cykelferie i Danmark. Der kan man bare se.

Efter denne fine oplevelse cykler jeg bare få kilometer og kryber til køjs i en lejet hytte på campingpladsen.

Klik for større billede

Dag 9

Jeg vågner igen til dejlig dansk sommervejr, og kommer så tidligt af sted, at jeg tager en afstikker på ca. 15 til Helnæs, hvor livet går sin gode gang uden stres og jag.

Folk hilser venligt på hinanden, alle kender alle, og når man kommer på besøg føler man sig bare velkommen. Et skønt sted.

Ruten fortætter op langs kysten forbi de små fiskehytter ved Thorø Huse, inden man ankommer til Assens.

I Assens bliver dagens frokost igen indtaget på havnens grillbar, men der er også marked, hvor jeg køber frisk frugt, brød og en lille portion rygeost. Jeg har hørt meget om rygeost, men egentlig aldrig smagt det. Det skal prøves, nu hvor jeg er på rygeostens egn.

Pause ved Wedellsborg

Ved Wedellsborg holder jeg pause foran det gamle slot. Der er anlagt en stor flot park med en forholdsvis stor bestand af dådyr, så men jeg nyder min medbragte frugt, brød og rygeost nærmer de nygerrige dyr sig. Og lad mig sige, at jeg bedre kan li´ dådyr end rygeost!!

Dagens sidste etape op til Middelfart er lagt på en smuk rute, hvor man næsten hele tiden har udsigt til vandet.

Jeg passerer Tybrind Vig, Føns Vig og Gamborg Fjord. Landskabet varierer meget og flere steder cykler man gennem store områder med lav vand og sivplanter. Noget som jeg ikke har set tidligere på turen.

I Middelfart tjekker jeg ind på Hindsgavl Slot, der både har en imponerende flot slotshave og fra værelserne er der udsigt til både skov, Fenø og Lillebælt.

Fotograf: Bike & Sea Denmark

Yderligere oplysninger om denne cykeltur på Østersøruten

Østersøruten administreres af Bike and Sea Denmark, som også sælger et detaljeret cykelkort med forslag til oplevelser, overnatninger og henviser til bl.a. cykelsmede, hvis uheldet er ude.