Isabella

1.2.13

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: RejseAvisen.dk

Danmark: Østersøruten 4. del Middelfart - Sønderborg

Del 4 går fra Middelfart på Fyn, over Lillebæltsbroen og ned langs Sønderjyllands østkyst til Sønderborg. Denne strækning tager tre dage.

Klik for større billede

Dag 10

Det er blevet tid til at sige farvel til Fyn. Det cykelvenlige og varierende Fyn. Lige på den anden side af den gamle Lillebæltsbro ligger Jylland, som er sidste landsdel på min rute.

Ruten går egentlig mod syd lige på den anden siden af broen, men jeg vælger at tage en afstikker til Fredericia.

I dag vil jeg ikke cykle så meget men gå rundt og se den gamle fæstningsby, som jeg altid bare har kørt forbi i bil.

Jeg parkerer cyklen ved turistkontoret og står nu og kigger på min bagage. Hvad gør jeg? Jeg kan jo ikke bare lade den hænge på cyklen hele dagen.

Jeg spørger på turistkontoret, men de har desværre ikke noget svar på det spørgsmål. Så slår det mig, at jeg jo bare kan låse den inde på banegården. Så det gør jeg. For 20 kr. er min bagage nu i sikre hænder hele dagen og jeg har kun mine personlige ting som penge og kamera med i rygsækken. Af sted.

Hele Fredericias gamle bydel ligger bag et imponerende voldanlæg, som man mener, er Nordeuropas bedst bevarede.

Jeg får mange timer til at gå på volden og de  smalle gader med de små hyggelige butikker og cafeer – alt sammen bygninger af smukt bindingsværk.

Jeg er også en tur oppe i ”Det hvide Vandtårn”, forbi ”Den tapre Landsoldat” og sidste men ikke mindste besøger jeg Bunkermuseet, der er Danmarks eneste civile bunkermuseum fra 2. Verdenskrig.

Madsby i Fredericia

Tilbage på cyklen og på vej ud af Fredericia efter en oplevelses- og lærerig dag, stopper jeg kort ved Madsby Parken for at se ”Den historiske Miniby”, der viser hvordan Fredericia så ud i gamle dage.

Det er en gruppe entusiastiske pensionister, der er i fuld gang med at bygge nye bygninger i miniformat samt restaurere de bygninger, der har stået i minibyen i mange år. Alt samme grundig præcisionsarbejde.

Jeg vender næsen mod Kolding, hvor jeg skal bo i nat. Kun få km uden for Fredericia møder den jyske højderyg mig og jeg kommer virkelig på arbejde.

Bakkerne på Fyn synes med et små og ubetydelige i forhold til disse.

Lige før Nørre Bjert må jeg da også stige af og trække et stykke. Jeg troede jeg var i form på dette tidspunkt, men det kan selvfølgelig også være at mine gear ikke er lave nok. Jeg vælger at tro på det med gearene.

Klik for større billede

Dag 11

I nat har jeg sovet som et lille barn. Det har jeg gjort hver eneste nat på hele denne tur. Det må være alt den skønne friske luft.

Jeg starter dagen på Kolding Hus. Et af mine yndlingsmuseet i Danmark, fordi restaureringen er så utrolig godt lavet.

Et af de få steder, hvor man efter min mening, har bevaret helhedsindtrykket, selvom man har blandet nyt og gammelt.

Der er hele tiden en fast udstilling og en ustilling, der skifter. Lige nu har en gruppe unge kreative designer givet deres bud på den fremtidige mode, og den får mig til at trække på smilebåndet, for det kunne godt nok se kønt ud, hvis vi alle skulle gå sådan klædt om nogle år.

Skamlingsbanken

Så snart jeg forlader bymæssig bebyggelse kører jeg igen i smuk natur. Først langs Kolding Fjord på et højdedrag, og senere gennem Nørreskov.

Herefter slå ruten et ordentligt knæk mod syd ind over landet for igen at følge kysten ved Mosvig.

Jeg handler frokost hos den lokale købmand i Binderup Strand og begiver mig nu op ad bakke en gang til.

Målet er Skamlingsbanken, som ligger 113 moh. og er dermed det højeste punkt i Sønderjylland.

Med en enorm udsigt i alle retninger får jeg fyldt maven op og det bliver da også lige til en lille lur i græsset. Det er jo trods alt ferie.

Christiansfelds honnongkager

Det er ikke fordi jeg lider af gammel sult, da jeg ankommer til Christiansfeld nogle få timer senere, men der skal være plads til et par honningkager.

Hvis du tager til Christiansfeld, så sørg for at være der om morgen, hvis du vil se bageren i funktion.

Jeg spørger efter ham, men han sover, hvilet er naturligt nok, når klokken er fire om eftermiddagen, og man arbejder om natten.

Sejltur på Haderslev Fjord

Inden jeg kører videre til Haderslev lægger jeg vejen forbi Brødremeninghedens Kirke og den specielle ”Gudsageren” kirkegård, hvor kvinder ligger begravet til højre og mændene til venstre.

Det tager bare et par timer før jeg triller ind i Haderslev, hvor jeg skal bo på vandrehjemmet. Jeg skynder mig at bade og skifte tøj for at køre på havnen og tage på sejltur med hjuldamperen Helene, som ikke er en rigtig hjuldamper, men en motorfærge med hjul på begge sider, så det ligner en hjuldamper. Lidt snyd.

Til gengæld er maden om bord den helt ægte vare og smager fantastisk. Fiskeretter i alle afskygninger.

De nydes med stort behag, mens vi glider forbi det smukke landskab og et imponerende fugleliv i Haderslev Fjord.

Klik for større billede

Dag 12

Det er den sidste dag på min rejse, hvilket egentligt er lidt trist. Men alting har jo en ende og man skal jo skilles for at kunne mødes igen.

Første del af ruten i dag går gennem kultiveret landskab, skov, kyst og små bugter. Meget afvekslende, men let at cykle i.

Første efter Løjt Kirkeby møder jeg igen bakker, der kræver energi og kræfter. Ruten går gennem skoven på grusvej og er både kuperet og ufordrende. Jeg knokler der ud af og det er skønt.

Det er dog endnu mere positivt, at man ved, at på et eller andet tidspunkt går, det også ned af bakke igen.

Hvis du er til bakker og kuperet natur uanset om det er til fods eller på cykle, så siger jeg bare ”tag til Løjt Land”. Jeg er faktisk ret overrasket over, hvor bakket det er.

Lige før Aabenraa går ruten ind gennem skoven, og man cykler rent fysisk på ”Æ Kleinbahn”. Her var der tidligere (1899-1926) anlagt en smalsporet jernbanestrækning mellem Aabenraa og Øster Løgum.

Herlige Krusmølle

I Aabenraa leder jeg efter et sted at spise min frokost og spørger en af fiskerne på havnen.

Jeg vil gerne prøve noget helt andet, hvis der er muligt. Han henviser mig til Krusmølle, der ligger fem km udenfor byen, men stadigvæk på Østersøruten, så det er jo helt perfekt. ”Hvad er det for et sted?”, spørger jeg.

Han svarer venligt, men i korte sætninger, at hvis jeg kan li´ kvalitet, natur og hyggelige mennesker, så er det der jeg skal spise.

Det lyder ikke så tosset, så jeg kører lige gennem Aabenraa (undskyld Aabenraa, for der er masser at se, men jeg kommer tilbage en anden dag), og vender næsen mod Krusmølle.

Jeg bliver ikke skuffet. Jeg har aldrig hørt om dette sted, men det er helt suverænt. Et stort landsted med økologisk landbrug, frilandsgrise, lysstøberi, butik med brugskunst og meget mere.

Overdådig frokost

I cafeen byder Nina mig velkommen og disker i løbet af kort tid op med en overdådig frokost bestående af fire slags hjemmebagte brød. Økologisk selvfølgelig. Seks forskellige slag hjemmelavet pølser. Økologisk selvfølgelig. Hjemmelavet smør og saft. Oliven, surt og urtete. Alt sammen egenproduktion.

Vi kører også en tur i Ninas gamle jeep for at besøge frilandsgrisene, der enten ligger og daser eller går og roder i jorden.

De er helt vild herlige og ingen tvivl om, at de har det godt. Jeg bider mærke i at de alle har krølle på halen og så er der stille. Ingen griseskrig overhovedet.

Desværre har jeg ikke plads i bagagen til noget fra Ninas butik for der kunne jeg har fundet mange gode ting, men jeg må komme tilbage til dette harmoniske fristed.

Sønderborg

Resten af dagen går i et behageligt tempo ned gennem Sønderjyllands smukke natur.

Jeg gør en afstikker til Ballebro og nyder en is på havnen. Lige over på den anden side ligger Als, hvor jeg cyklede for 10 dage siden.

Da jeg fortsætter kan jeg mærke, at jeg sætter farten mere og mere ned. Nok mest af alt for ikke at afslutte turen ...

Da jeg krydser byskiltet til Sønderborg og kører over Chr. Xs bro er ringen sluttet. Jeg overvejer, om jeg skal tage ”runden” en gang til. Det gør jeg gerne.

Afsked - Als Sund

Det har været en fantastisk rejse gennem Syddanmark og langt mindre hårdt end jeg havde forventet. Det bedste har nok været naturoplevelserne.

Det at cykle gennem smuk afvekslende natur, dufte grøftekantens blomster og høre de mange forskellige fuglelyde.

Det har også været en rejse gennem dansk historie, kultur, dialekter og egnsretter.

Det kan godt være Danmark er et lille land, men forskelligheden er stadig stor.

Det kan også godt være, at vi ikke har høje bjerge og brede floder, men vi har masser af enestående natur.

Det handler bare om at komme ud og opleve den. Og så møder man mange venlige og positive mennesker i Danmark.

God fornøjelse.

Fotograf: Bike & Sea Denmark

Yderligere oplysninger om denne cykelferie ad Østersøruten

Østersøruten administreres af Bike and Sea Denmark, som også sælger et detaljeret cykelkort med forslag til oplevelser, overnatninger og henviser til bl.a. cykelsmede, hvis uheldet er ude.