Subaru

27.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

En rejse langs Normandiets kyst (1/2), Nordfrankrig

Det er mere end 10 år siden vi sidst holdt ferie i Normandiet og trangen til at gense og finde nyt i det nordvestlige Frankrig var stor, så vi besluttede, at vi denne gang skulle holde en aktiv campingferie i bil med vore medbragte cykler og teltudstyr.

Hør-mark i blomst

Tilfældigt hotel i Frechen

Det var over middag inden vi fik pakket færdig og kom af sted. Ned over Hamburg og Bremen mod Köln. På den anden side af Köln var klokken blevet lidt over 20 og det var tid til at finde et hotel at overnatte i.

Vi søgte i en by, men blev af flinke folk dirigeret over i Frechen og her fandt vi godt nok et skilt med navnet på et hotel og fulgte dette. Men så blev skiltningen ”væk” og jeg holdt ind til siden for at spørge en forbipasserende cyklist om vej.

- Hvorfor vil I på det hotel? spørger han, - I kan da lige så godt bruge mit.
Jamen det var da helt fint, og efter at han havde forklaret os vejen, vendte han cyklen og stod allerede i receptionen, da vi nåede frem.

Hotellets navn er Schiffer og ligger kun få hundrede meter fra Frechens hovedgade. Her gik vi over for at få lidt aftensmad og faldt for den italienske restaurant Dolce Vita, hvor vi startede ferien med et lækkert måltid.

Campingpladsen i Fécamp, Camping Municipal de Reneville

Kommunal campingplads i Fécamp

Næste dag fortsatte turen gennem Belgien og videre ind i Frankrig over Amiens og mod Rouen.

Vi drejede fra mod Yvetot og havde nu kun det sidste stykke vej ud mod kysten tilbage. Midt på eftermiddagen trillede vi ind i Fécamp og fandt uden besvær - ved blot at følge skiltningen - den kommunale campingplads Camping Municipal de Reneville på adressen Chemin de Nesmond.

I receptionen får vi lov til selv at vælge plads på den store, åbne, hesteskoformede skrænt og slår teltet op højt oppe på skråningen med udsigt ud over hele teltområdet. Campingvogne og autocampere er placeret længere oppe, hvor skrænten flader ud. Også campinghytter findes her.

Det kuperede terræn har dog den ulempe at hver gang der skal hentes vand eller servicehusene skal besøges, er der et utal af trapper, som vi skal op og ned af. Der er heller ikke noget køkken, så madlavningen foregår ved campen.

Ellers må man et smut ned i byen, hvor der findes utallige gode restauranter. Eneste mulighed for indkøb på campingpladsen er morgenbrød fra kl. 8.30 i receptionen. Alle andre fornødenheder skal vi ned i byen for at købe.

Klinten ved Fécamp

Højeste punkt ved kysten

Da vi har fået slået teltet op og nydt en kop kaffe indbyder vejret til en spadseretur ned i byen og over på den anden side af havnen. Her kan vi se, at et af bassinerne i havnen er lukket med sluseporte, så skibene i marinaen kan forblive flydende og ikke står på bunden ved ebbe.

Vi går op på klinten til højre for byen mod den gamle kirke Notre Dame de Salut. Herfra er der en fin udsigt ud over byen samt den bagvedliggende kyststrækning med de hvide, lodrette klinter.

Stedet her er det højest beliggende på kyststrækningen - 110 meter over havet - og udsigten videre nordover er imponerende. De stejle klinter står flot i det sene eftermiddagslys.

Tilbage på campingpladsen kan vi igen nyde at være i Normandiet, alt medens solen sænker sig over Den Engelske Kanal.

Put & Take ved Valmont

Lystfiskeri ved Valmont

De skriger - mågerne - så vi er tidligt oppe og kan se, at disse grådige fugle vandrer rundt på tallerkner og kogegrej, som andre campister har lade ligge ude fra forrige aftens måltid. Hvorfor rydder man dog ikke op?

Vi kan ikke vente på at receptionen åbner for brødsalget, så jeg tager cyklen ned ad bakken og finder bageren nede ved havnen. Og hvor her dufter. Friskbagt baguette og et par croissanter kommer i posen og hjem igen.

Vi tager ud i den smukke dal ved Valmont. Her er der flere fiskesøer og put & take-søer. At det er populært at fiske her, vidner de mange lystfiskere om - både børn og voksne - der allerede tidligt på formiddagen forsøger lykken.

Bénédictine Paladset

I Fécamp lå i middelalderen et benedictinerkloster, hvor munkene fremstillede forskellige eliksirer ved at blande planter, der kunne helbrede diverse sygdomme. En af munkene Bernardo Vicelli fandt i 1510 på at destillere 27 forskellige planter og krydderier - og Bénédiktinelikøren var opfundet.

Men opskriften forsvandt med munkene under revolutionen i 1791 og det var først i midten af 1800-tallet at en vinhandler ved navn Alexandre Le Grand ved et tilfælde fandt et notat i en af sine antikke bøger.

Denne mand var visionær og satte likørproduktionen i gang, samtidigt med at han fik beskyttet produktet mod kopiering. Han blev ekstrem rig og brugte sine penge på at bygge Benedictine Paladset omkring sit destilleri og tapperi.

Han indkøbte også utallige kunstgenstande, som vi i dag har stor glæde af at kunne se ved et besøg i paladset.

Alexandre Le Grand

Fine kunstgenstande

På en guidet tur hører vi om de forskellige kunstgenstande og en stor glasmosaik fortæller hele historien.

Bogen med den hemmelige opskrift er vist. Alexandre Le Grand med hele verden i sin hånd og skytsenglen. Byen Fécamp og munkene, der stod bag det hele.

Udover de flotte kunstgenstande og samlinger af malerier, elfenbensudskæringer, træsnit, bøger, mønter, nøgler, låse og kister o.m.a. kan man afprøve sine sanser i en særlig sal, hvor alle krydderierne, der indgår i likøren kan ses, mærkes - og duftes.

Efter rundvisningen er der mulighed for at høre mere om likøren, f.eks. at det tager ca. to år at fremstille den, ligesom man kan prøvesmage og købe de tre udgaver, der findes af Bènèdiktinelikøren.

Museet Terre-Neuvas

Terre-Neuvas Museum

Fécamp har stolte traditioner som fiskerihavn. Det maritime museum Terre-Neuvas fortæller byens historie gennem mange udstillede billeder, både og redskaber der indgik i fiskeriet.

Fiskerne fra byen rejste så langt som til Newfoundland for at fiske torsk, som de saltede undervejs. Ofte var de væk hjemmefra i op til otte måneder af året.

Også sildefiskeriet har spillet en stor rolle for byen, der blev ret velstående. Flere steder var der røgerier - store industrielle foretagender - hvilket vi endnu kan se spor af. Huse med mange skorstene fortæller os at her lå et røgeri.

Saint Etienne

Den gamle bydel

En vandring rundt i havnemiljøet og den gamle bydel viser en del af byens historie. Flere store kirker som Saint Etienne og den dominerende Trinitatis fra det 16. og 17. århundrede, er værd at besøge.
Rester af en gammel bymur findes endnu.

Flere steder ser vi de typiske huse for området, hvor der omkring døre- og vinduespartier er anvendt mursten, medens der i de store flader er anvendt strandsten som bl.a. flint.

Se også...

Tv-klip: Anne-Vibeke Rejser - Frankrig, Normandiet, Café Gondree

Cafe Gondrée ved Pegasus broen, var det første hus i Normandiet, der blev befriet under de allieredes invasion af Frankrig i 1944. Et meget spændende og historisk sted, der gør enormt indtryk, specielt når Madame Arlette Gondrée fortæller historien som hun oplevede den. Læs mere her