Royal Caribbean

6.5.08

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: RejseAvisen.dk
Bogmærk eller del
 

Nordatlanten Rundt (4/21): Island, Eigilsstadir - Myvatn

I går forlod vi Höfn i strålende solskin og plus 15-17 grader - med andre ord flot islandsk forårsvejr. Men vinteren har ikke sluppet sit tag i landet, så på vej til Egilsstaðir bliver vi slemt overraskede og også lidt bekymrede. Bliver det mon for koldt?

Klik for større billede


Vi vågner til tøvejr

I går sneede det ret kraftigt og var minus 5 grader da vi gik i seng. Det ser ud til at sneen bliver liggende. I autocamperen er der centralvarme og i campingvognen blæservarme. Pigerne i teltvognen kryber ned i de varme soveposer. Husk det er vigtigt, at man ikke fryser, når man kravler i seng.

Her til morgen er det stadig koldt, men det sner ikke længere. Sneen tør. Men hvordan har vores medrejsende sovet? Det er tre glade og morgen friske piger, der kommer ud af Combi Campen. De har sovet godt og kun haft varme på gasvarmeovnen ti minutter før de skulle ud af soveposerne.

- Det er selvfølgelig vigtigt, at vi har det lunt, når vi sover og det har ikke været noget problem. Men det er også afgørende, at man kan stå op i et lunt rum. Det gør gasovnen glimrende, fortæller Hella, der er på sin første tur med teltvogn. Tidligere campingture har været i hytte på danske campingpladser. Det kan siges så kort, at pigerne er ”friske” på at fortsætte.
Den melding er vi alle glade for. Vi pakker lejren sammen på campingpladsen i Egilsstaðir, som vi kommer tilbage til senere på rejsen. I dag skal vi køre til Myvatn i den nordlige del af Island.

Før vi kører er det meste af sneen smeltet, så det er kun Combi Campen, der er pakket våd sammen. Det er ikke noget problem, for den skal pakkes ud igen i aften.

Klik for større billede


Så er der afgang

Vi kører et godt stykke på Hovedvej 1. Det meste af tiden er den fin at køre på, men der er også passager med grusvej. Det er ikke grusvej, som vi kender det derhjemme. De fleste steder er det hårdkørt grus. Af hensyn til vogntogene, kører vi stille og roligt, så vi ikke får stenslag.

Grusvejene giver dog også mere rengøring. Det kan virkelig anbefales at vaske grus og jord af så hurtigt som muligt. Ikke fordi det skader vognene, men fordi det sætter sig utrolig godt fast og er svært at få af. Vi har en flaske ”Ren Fritid” med og det går fint.

Godt en times kørsel efter Egilsstaðir forlader vi Hovedvej 1 og kører ind på vej 901, fordi jeg har fået fortalt, at køreturen skulle være utrolig flot. De første mange kilometer går rigtig godt og vi har overskud til både pauser og at nyde udsigten i det barske og uberørte lavalandskab. Her er så goldt og øde, at man knapt fatter det.
Der er nu så meget sne på vejen, at vi ikke tør at køre videre. Vi vil ikke køre fast, så er det bedre at vende nu og køre tilbage, selvom det vil rykke planen med et par timer. Der er ingen signal på mobiltelefonerne, så det handler om at blive i en situation, som vi selv kan løse.

Der kommer dog mere og mere sne på vejen og under ti kilometer fra Hovedvej 1, er der så meget sne på vejen, at vi stopper for at tale om situationen. Vi har alle sommerdæk på, så vi skal passe på og køre efter forholdene. Vi holder først og fremmest god afstand.

Der er kun ganske lidt trafik. Bilerne trækker godt og endnu engang bliver vi bekræftet i, at man ikke behøver at køre i firhjulstræk til en tur som denne. Vi holder på vejen, men der er ingen trafik. Vi har ikke set en eneste bil hele dagen, så vi holder nok ikke i vejen… Vi spiser frokost i autocamperen, mens vi drøfter, hvad vi skal gøre. Der er mest stemning for at køre tilbage. Eneste udfordring bliver at få vendt vogntogene og især campingvognen. Vejen er ikke bred nok til at lade den sidde på bilen mens vi gør det. Rasmus får en god ide.

Klik for større billede


Firhjulstrækkeren på arbejde

Vi hægter campingvognen af, mens Rasmus til fods går en ½ kilometer frem for at tjekke vejforholdene. Han kommer tilbage og fortæller, at det ser ud som om det kun drejer sig om 2-300 meter med 20-30 cm sne. Han kører turen et par gange for at lave spor til os. Mens han gør det, kommer der en islænding i en Toyota Landcruiser og bekræfter, at det kun er dette stykke, hvor der ligger så meget sne. Vi hægter på igen og alle tre vogntog kommer fint igennem den dybe sne. Campingvognen fordi den har en god trækker. Teltvognen fordi den bare følger med. Autocamperen fedtede lidt, men Oles erfaringer gjorde, at han også kom fint igennem.
- Det handler om at køre i det rigtige gear og holde et godt moment – dog uden at køre for stærkt. Altså finde balancen mellem fornuftig fart og ikke køre fast. Sådan Ole!

Klik for større billede


ET øde område

Vi ankommer til Vegaskard, hvor der ligger en lille cafe, en meget lille tankstation og en fåreholderstation. Selvom der ikke er mere end det, er det et vigtigt sted på Hovedvej 1. Afstandene gør, at man f.eks. tanker her. Næsten uanset hvor fuld ens tank er. Tankstationen er i øvrigt en af de mest charmerende jeg nogensinde har set. Og servicen er helt i top.

Flere steder ser vi små charmerende kirker, som er samlingssted for hele oplandet. Kirken er desværre lukket for turister, men vi nyder den udefra.

Klik for større billede


Årstid for små lam

Den lokale fåreholder inviterer os indenfor i stalden, hvor det er absolut højsæson for fødsler af små lam og gedekid. Der er godt gang i den og vi ser flere små lam, der er under en time gamle. Nogle af dem, som er lidt ældre, få vi lov til at holde og studerer nærmere. Det kan få smilet frem hos os alle. I guder hvor er de kære.

Klik for større billede


Styr på dyr

De små kid skal studeres nærmere. De er utrolig kære. Stalden er et studie for sig. Fåreholderen har travlt med at få det hele til at gå op. Skulle et får kun få et lam, kan det overtage et lam fra en anden, der har fået tre stykker. På den måde udnyttes ressourcerne optimalt og flere lam overlever.

Dette puslespil styres ikke af en computer, men en håndskrevet tavle og i øvrigt fåreholderen selv, der har fuldstændig styr på familiesammensætningerne. Imponerende.

Klik for større billede


Dagen er fløjet af sted

Vi har svært ved at slippe denne gård, men må videre, for vi skal nå til Myvatn i dag. Resten af køreturen er ingen årsag og vi er ikke i tvivl om, hvornår vi er ved at være fremme. I luften hænger en meget karakteristisk lugt af ja… rådden æg. Vi bor tæt på og oven på Islands vulkaner - det kan mærkes og det er en hel ubeskrivelig fornemmelse.

Det er svovldampe fra jordens indre, som er meget tæt på. Det skal de næste dage handle om.

Yderligere oplysninger om denne campingferie i Island

Sted: Island i Nordatlanten

Tidspunkt: Maj

Guide: Turen går til Island samt Rejsen rundt i Island, Politikens Forlag

Campingferie 650,-
Subaru
Tamarit Parc Resort
Torre La Sal
Outwell
RejseAvisen.dk
Seneste nyt