Primo Tours

27.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

Cykelferie langs Telemarkskanalen (1/2), Sydnorge

Jeg må af og trække mig op over næste bakke, der både er lang og ret stejl. Og det er ikke første gang. Men det er vel ingen skam? Jeg hører jo ikke til de racere, der cykler hele turen langs Telemarkskanalen som en træningstur i løbet af nogle få timer.

Cykelturen starter ved Hotel Dalen

Ved det klassiske Hotel Dalen

Min gode veninde Mona og jeg har sat os for at cykle en del af cykelturen langs Telemarkskanalen og vi tog Color Line’s natfærge fra Hirtshals til Larvik og næste morgen kørte vi til Dalen Hotel, hvorfra cykelturen skulle starte.

Dalen Hotel er et af de bedst bevarede hoteller i den såkaldte ”Dragestil” - d.v.s med dragehoveder, spir og tårne - og blev taget i brug som luksushotel i 1894 for de rige, prominente og aristokratiet fra hele Europa.

Indenfor i hotellets saloner og værelser råder der fortsat en herskabelig atmosfære, med tunge chesterfield lædermøbler og gamle ting og sager.

I de store saloner, hvor der om aftenen tændes op i den store pejs, samles gæsterne til læsning eller fælles snak, medens pianisten leverer evergreens. Fjernsyn (her betragtet som en tidsrøver) findes vist overhovedet ikke på hotellet ...

Indvendigt i Hotel Dalen ses den herskabelige stil

Den Engelske Dame på Hotel Dalen

Dette hæderkronede hotel har haft mange gæster med blåt blod i årerne og en enkelt er der endnu.

Den Engelske Lady er en legende på hotellet. Hun kom og fødte sin barn i skjul og døde på værelset, men forlod det aldrig helt.

Værelset kan fortsat lejes, men der skal et særligt mod til at overnatte her. En gæst forsøgte sig, men blev forstyrret hen under natten, så han foretrak at flygte ud af værelset.

For at sikre sig, at Den Engelske Lady fortsat skal føle sig velkommen på hotellet, er der i spisesalonen dækket op på et lille bord reserveret til damen - netop på det sted, hvor hun plejede at indtage sine måltider.

Besøg hotellet og mød - eller hør mere om - den ulykkelige skæbne, som har så svært ved helt at forlade denne jord.

Bandak - næsten som fjordene på Vestlandet

Dalen – Vrådal (46 km)

Efter den historie måtte vi af sted på vore cykler og desværre hang der tunge skyer ind over fjeldet, men vi fik pakket vore cykeltasker og kastede et sidste kik på kortet og fandt ruten op langs Bandak – den langstrakte sø, der danner inderste del af den samlede Telemarkskanal.

Vi fulgte Lauvikvejen mod Brandaksli og fik undervejs nogle lange, tunge opstigninger – men også fine udsigter ud over vandet, der forsvinder som fjordene i Vestnorge i de fjernere liggende fjelde.

Medens vi kørte kom regnen som en forfriskende byge. Vi var allerede godt gennemsvedte, så lidt vand gjorde bestemt ingen skade.

Vi er cyklet væk fra selve Telemarkskanalen - der er ikke etableret (cykel-)sti eller vej videre langs Bandak - og efter Brandaksli går det opad på serpentinevej, og nu er det, at vi  igen må af og trække cyklerne op - og op - og op.

Et par km bliver det til, så flader terrænet lidt ud og vi kan igen komme på cyklerne. På strækningen kommer vi forbi en del af den gamle sætervej med en bro, der er renoveret og ligger smukt ved siden af den nye asfalterede vej.

Udsigten fra stedet er betagende.

Forbi Veslerjukan fossen

Vandfald, råbode og veteranskib et Fram

Vi fortsætter videre mod Vråliosen og passerer den store foss (vandfald) Veslerjukan, der smider sine enorme vandmasser ned ad fjeldet lige ved siden af vejen. En elv fører vandet under vejen og ned til søen. Desværre er det ikke muligt at komme tæt på selve vandfaldet, der ligger godt 100 meter inde i skoven. Der findes ingen vandresti og terrænet er uvejsomt.

Vi har nu cyklet godt 23 km og fortsætter videre langs sydsiden af Vråvatn mod Vrådal.

På grusvejen går det fortsat op og ned. Nogle gange er vi højt oppe i fjeldet, andre gange er vi helt nede ved vandet, men de stejleste bakker er overstået. Flere steder ses små hyggelige private huse i den norske stil med vandret liggende tømmer og græs på taget.

De mange små robåde, vi ser undervejs, vidner om at lystfiskere har gode vilkår på søen.

Efterhånden som vi kommer frem forsvinder skyerne, vejret klarer op og vi mærker, at det er sommer. Lige før Vrådal, ser vi en sidste regnbue, og gråvejret er helt væk.

Vi cykler over den gamle Vrådal sluse og kommer på nordsiden af søen Nisser, den højest beliggende indsø i landet. Ude på søen ser vi veteranbåden Fram, der sejler på cruise med gæster fra/til Vrådal.

Quality Straand Hotel

Sommeraktiviteter i Vrådal

Så ankommer vi til Quality Straand Hotel, hvor vi skal bo i nat. Her får vi veltillavet mad og en god seng at sove - og få hvilet lemmerne - i. Dagens samlede etape blev på ca. 46 km.

Hotellet - og hele Vrådal-området - er godt kendt af danskerne for deres børnevenlige alpine skicenter, men om sommeren er her mindst lige så mange muligheder for en aktiv ferie.

Vandreture, kanoture, fisketure og ikke mindst rideture, med hotellets egne heste. Hertil kommer Straand Sommerland med badeaktiviteter og klatrevæg  m.m for blot at nævne andet end cykling.

Vi tager os tid til både en kanotur på søen samt en vandretur på fjeldet ved det alpine skicenter.

Store serpentinesving ned mod Kviteseidvatnet

Vrådal – Kilen (32km)

På cykelkortet  som omfatter både Telemarkskanalen med Dalen, Vrådal, Lunde og Ulefoss (i alt 116 km) samt Hardangervidda med Rjukan, Kalhovd og retur (i alt 86 km) ser næste strækning mod Kviteseid ikke særligt krævende ud. Men højdekurverne er for få på kortet!

Vi skal op over bakken før det atter går nedad. Så går det også meget nedad. Lige før vi igen rammer vandet i Telemarkskanalen ved Kviteseidvatn, skal vi ned over flere store serpentinesving, så det er med tungen lige i munden, at vi suser nedefter, samtidig med at vi betages af den smukke udsigt ud over søen.

Forrådshuse ved Kviteseid Bygdeturn

Kviteseid Bygdetun

Nu kan vi vælge at forlænge turen med ca. 14 km og cykle helt til Kviteseid (det er 7 km ned ad bakke - og op igen!) eller dreje fra mod Fjågesund.

Vi vælger det sidste og hopper af cyklerne ved Kviteseid Bygdetun og den gamle kirke - et hjemstavns museum med interessante gamle bygninger fra Telemarken.

Det er nu helt rart at få strækket benene, og medens vi bliver guidet rundt til de forskellige bygninger af en sød norsk jente, lærer jeg nyt om disse huse og de folk, der boede i dem. Vidste du, at de rigeste bønder fik håndmalet flotte mønstre direkte på trævægge og loftsbjælker? Tapet er vist en moderne opfindelse!

Viste du, at der er en svalegang i øverste etage på forrådshusene for at holde maden kølig?

Vidste du, at gulvet rundt om huset på stensoklen lige over jorden er vandret, således at mus umuligt kan komme ind i huset? Jo, der er altid noget nyt at lære ...

Senere ser vi den gamle kirke, hvor gravstenene står med den smukkeste udsigt til søen.

Din rejseskribent på cykel langs Telemarkskanalen