Primo Tours

25.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

Skiferie på Hindsæter Fjellhotell, Norge

Vi har nu gået opad i godt tre timer og alt har været med os. Solen skinner, ikke en vind rører sig, temperaturen er -15 og udsigten er formidabel. Men et par km før målet kommer en mørk front ind mod os fra vest og Russli Rundhöe, 1.831moh., indhylles i skyer, så alt foran os bliver hvidt i hvidt. Vurderingen af om vi skal gå videre over mod Hindholet, hvor vi lige kan skimte den lodrette fjeldside falde ned i dybet, bliver, at vi vender om. Og det er jo ingen skam at vende om i tide ...

Op mod Russli Rundhöe

Mod Russli Rundhöe

Vi vågnede i dag til et helt fantastisk, men meget koldt vejr -28 grader, vinterens kulderekord - og var ikke sene til at komme af sted.

Fra Hindsæter Fjellhotell fulgte vi den røde skovløjpe hen forbi en lille campingplads og videre langs vejen, der går mod Gjende. Det er vej 51 som løber over Valdresflya, men som på denne årstid er vinterlukket.

Så gik vi videre op i skoven, hvor sneen var fyldt med friske dyrespor fra både hare, ræv samt rype og spejdede her efter vinterkvistningen - birkegrene udsat som løjpemarkering der skulle lede os op på fjeldet - men kunne ingen se.

Umiddelbart efter at have passeret Turr-Hinde - en af de mange store slugter, der gennemskærer terrænet på Hindflyin - så vi godt nok et skilt med et forældet løjpekort, men vi foretrak at følge den opkørte løjpe lidt længere fremover, inden vi drejede fra efter at have passeret endnu en slugt, Vest-Hinde.

Her var ingen kvistning, men vi vidste hvor vi var og kløede på opad - trædende vort eget spor.

Ude af skoven havde vi godt udsyn tilbage hvorfra vi kom, mens ruten fremover stod næsten usynlig. Bakker og dale fortonede sig foran os. Vi kunne dog både se og mærke, at det gik opad og opad og kunne ind i mellem skimte Russli- Rundhöe.

Mærkeligt som et fjeld bliver mindre, jo nærmere man kommer!

Højt på fjeldet

Med udsigt mod Rondane

Så pludselig så vi kvistningen og fulgte denne mere vestover. Op og ned i slugterne kæmpede vi os opover og havde det flotteste vue bag os mod øst.

Lige der ovre rejste Rondamassivet sig. Smiukampen stod markant og til højre herfor sås den højeste af dem alle - Rondslottet - med den furede fjeldside.

På den anden side af Sjoadalen kunne vi mod sydøst se ind i Griningsdalen med de store fjelde Griningsdalshöe til venstre og toppen Griningsdalskampen til højre.

Oppe på Hindflyin sank vi ikke dybt i sneen, så det var kun al den energi vi brændte af ved at gå opad, der fik os til at svede så meget, at vi måtte tage noget af tøjet af. Det mellemste lag blev lagt i rygsækken og vi kunne fortsætte videre opover.

Flere steder stak fjeldes småbuske op gennem sneskorpen, der var fejet hård af vind og vejr.

Slugt

Tilbage gennem slugterne

Da kommer skyerne og dækker for solen og udsigten fremover. Tågen er på vej ...

Vi følger vort spor et godt stykke tilbage, men vælger denne gang at krydse slugten Vest-Hinde og følger kvistningen et stykke ned gennem slugten. Her er sneen fin, løs og dyb. Den har puttet sig.

Et sæt sten bliver valgt som stedet for vor frokost, inden vi fortsætter uden for kvistningen skråt nedover Hindflyin og krydser Turr-Hinde.

Nede i slugten vælter vandet frem under sneen, men der er ingen problemer med at finde sikker, fast sne at passere slugten på.

Så glider vi længere ned mod birkeskoven, hvor et par ryper pludselig bliver forstyrret i deres nippen på de nyeste skud.

Ved den største slugt af dem alle - Stor-Hinde - stoppes vor videre fremfærd. Her er et juv med lodrette klipper, hvorfra meterlange istapper søger nedad mod bunden af slugten. Enhver passage er umulig og vi glider tilbage og finder vej nedad gennem den tætte birkeskov, inden vi atter er tilbage på løjpen, der leder hen til Hindsæter Fjellhotell.

Hindsæter Fjellhotell

Gastronomiske oplevelser på fjellhotellet

Der er komet en del flere gæster i løbet af dagen og da vi er samlet ved aftensmaden fortæller André Sundero og Karola Wenzel, der sammen driver hotellet, lidt om hvad vi skal have at spise i dag - salat med hjemmelavet dressing som forret og kogt havkat (ikke kat, men fisk!) med stegte og sukkermarinerede rødløg (- og den var god) afsluttende med hjemmelavet vanilje- og mokkais.

Med børnene i sneen

Med børnene på kælkebakken

Det var allerede i forgårs, vi ankom til Hindsæter Fjellhotell efter en længere køretur. Så det var bare om at komme ud at røre sig efter at have siddet stille så længe - specielt for børnene.

Mie (1½ år) og Mathias (3½) havde været rolige undervejs, så de var fyldt med energi og skulle bare ud og afreagere. Vi fandt skitøjet frem og tog kælken med os over på bakken lige ved siden af hotellet.

Aktiviteter i sneen er i bund og grund leg - og så kan alle være med. Ingen er for ung, ingen for gammel til at tumle sig i sneen.

Det blev til adskillige ture oppe fra det gamle sæterhus og nedover - ikke stejlt, men langt. Så langt at de små ben blev trætte og næsten ikke orkede at trække slæden op igen. Men så er der jo ikke flere ture at få! Kælken skal op, før vi kan glide ned igen.

Vi deltes om opgaven og tog begge fat i slæden og kom opover, så vi atter kunne få den herlige kilden i maven, når kælken hoppede og dansede ned over det ujævne terræn med Mathias og farfar klæbende sig til det lille sæde.

Efter god mad - hygge foran pejsen

- og fortræffelig mad

Det var med røde kinder fra den friske luft og skyfrie himmel, at vi mødes ved middagstid i spisesalen.

André kredsede om os og fortalte, at det Hindsæter Fjellhotell satser på, er både gode naturoplevelser og rigtig god mad, som han selv tilbereder.

Han ønsker at skabe et internationalt køkken med lokale råvarer, og med speciale i italienske vine.

Og denne dag serverede han en laksecappacio som forret og lammeinderlår som hovedret. Desserten var hjemmelavet æblekage med flødeskum. Meget lækkert. Kaffen kunne vi indtage foran pejsen i den store hall.

Desserten: Tilsløret sæterjente

Den gamle kobjælde

Og så er der fødselsdag i familien. André har lavet en flot lagkage til os, som vi om eftermiddagen nyder i opholdsstuen, hvor solen fortsat bager ind af vinduet.

Vi kan ikke spise hele lagkagen, da der også skal være plads til dagens middag.

Igen i aften indledes middagen med lidt fortællinger fra Hindsæters historie. Andre viser den kobjælde, hvormed han kalder til middag. Det er en gammel klokke som stammer fra hans bedstemors køer - og når den lyder - ja så tømmes værelser og rum og vi samles til dagens delikatesser i spisestuen.