Azamara Cruice

16.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen
Bogmærk eller del
 

Cykelkrydstogt på Donau (1/3), Østrig

Cykelkrydstogt! Hvad er nu det? Måske ikke så kendt i Danmark endnu, men vældigt populært rundt omkring i Europa. Ruby Rejser er et af de få rejsebureauer herhjemme, der sender gæster på cykelkrydstogt. Det ville vi prøve.

Cykelkrydstogt på Donau

Cykelkrydstogt på Donau


Et flydende hotel

Det unikke ved konceptet er, at du bor på en flodbåd, der sejler på en af Europas floder, mens du er aktiv på cyklen om dagen.

I løbet af dagen har båden flyttet sig til et nyt mødested og du kan efter cykelturen gå ombord og til din kahyt, hvor dit skiftetøj hænger som du har anbragt det.

Det er altså ikke nødvendigt at pakke og flytte garderoben hver dag. Man spiser ombord og kan hygge sig om aftenen i baren, hvor der ofte er levende musik og dans.

Skulle man en dag ikke have lyst til at cykle, kan man blot blive ombord og nyde sejlturen.

Passau

Passau


Passsau - hvor cykelkrydstogtet begynder

Vores cykelkrydstogt på Donau starter i den sydtyske by Passau og for at komme dertil kan man vælge at flyve til en af de større byer i nærheden (München eller Wien) og tage tog/bus eller man kan køre i egen bil de små 1.000 km fra Danmark eller tage nattoget mod München, skifte i Nürnberg og derfra med regionaltoget til Passau.

Vi vælger at tage nattoget  med sovevogn og ffter adskillige tusinde små hjernerystelser i løbet af natten, når vi tidligt på morgenen Nürnberg og har god tid til at skifte perron og tage regionaltoget til Passau.

På banegården sætter vi bagagen i boks, så vi er fri for den, mens vi spadserer rundt og oplever denne gamle og smukke by. Vi har en hel dag til rådighed, da vi først kan komme ombord på flodbåden i eftermiddag.

Passau kaldes også ”Byen ved de tre floder”, da det er her floderne Donau, Inn og Ilz mødes, og byen var allerede før middelalderen et vigtigt sted for handel og ikke mindst kristendommens udbredelse i hele Donau-bæltet med etablering af et stift med kloster.

Selv om byen blev hærget af en ødelæggende storbrand i 1662, er mange af byens glorværdige bygninger bevaret. I dag er Passau en af de største krydstogtshavne i Europa, med et væld af flodbåde langs kajen.

Vi går over Donau og op gennem den skovklædte bjergside - op til Veste Oberhaus, hvorfra vi har fin udsigt ud over hele Passau med Domkirken Sankt Stephan, Rådhuset og alle de andre bygninger med spir og tårne.

Domkirken Sankt Stephan

Domkirken Sankt Stephan


I kirke før ombordstigning

Tilbage i byens centrum skal vi naturligvis besøge den helt unikke barokdomkirke med lysende, hvide vægge, guldudsmykning, farvet glas og med verdens største orgel - med 17.974 piber.

Vi spadserer rundt på de brostensbelagte smalle gyder i den gamle bydel og går langs floden Inn forbi tårnet Schaiblingturm og finder ind på restaurant Innsteg, hvor vi får en god og anbefalelsesværdig frokost.

På den anden side af Inn spadserer vi op til valfartskirken og Mariahilf-klosteret, hvorfra der også er en fin udsigt over byen - og dumper lige ind i et bryllup. Vi går tilbage ned ad valfartstrappen, hvor pilgrimme har placeret en masse ikoner og gudebilleder på væggene.

Det er blevet eftermiddag og på strøget er menneskemylderet til at få øje på. Efter at have hentet vores bagage går vi gennem byen, får en kop kaffe med lagkage til og forsyner os med lidt godt fra Confiserie Simon - nok byens bedste chokoladebutik.

Yderst på spidsen af tangen mellem Inn og Donau finder vi vores flodbåd MS Theodor Körner.

Båden, der er fra 1965 og sejler under østrigsk flag, er 87 meter lang og har 65 kahytter fordelt på tre dæk; øverst Wiener-dæk, Linz-dæk er mellemste dæk og nederst Passau-dæk, alle med bad og toilet samt vinduer ud til floden.

Vi indlogeres på Wienerdæk og finder os hurtigt tilrette. Vi har rejst med små rejsetasker, da store kufferter ikke kan gemmes væk i kahytten.

På et informationsmøde orienteres vi af skibets cykelguide om rutiner og sikkerhedsforanstaltninger, ligesom vi får tildelt faste pladser i restauranten.

Hen under aftenen serveres der en 3-retters middag og skibets 29 mand/kvinde store, slovakiske besætning præsenteres, mens flodbåden sejler mod Engelhartszell og ligger der natten over.

På cykeltur langs Donau

På cykeltur langs Donau


Donau Schlinge, Engelhartszell - Aschach (45 km)

Matroserne har i løbet af morgenen flyttet alle cyklerne fra dækket og stillet dem op på kajen. Det er rigtigt gode cykler med  syv gear og dyb indstigning og kraftige hjul og dæk. Alle har vi fået udleveret cykeltasker, lås og et sæt reparationsgrej pr. kahyt samt små mærkater med kahytnummer på, som vi kan fæstne til cyklen, så vi kan finde den igen.

Forsynet med selvsmurt madpakke og lidt at drikke samt medbragt regntøj, begiver vi os ud på første cykelstræk.

Vi giver os tid til at cykle ind til Østrigs eneste Trappist-kloster, der blev grundlagt i 1293 i Engelszell, hvor vi også stikker hovedet ind i kirken midt under gudstjenesten. Kirken med det 76 m. høje tårn er et fint eksempel på rokoko-arkitektur.

Så cykler vi tilbage langs Donau og skal for første gang prøve en af de små cykelfærger, der skal bringe os over på den anden side af floden - på venstre side af strømretningen. Her er lidt trængsel, da det er lige efter dagsetapens start, men snart er ”feltet” spredt og vi cykler alene på lange strækninger.

Vi er dog ikke nået langt før andre af vore danske venner byder på ”forstærkning” i form af et glas Fernet Branca. Det gør bestemt også lykke hos vores amerikanske venner.

Med fornyede kræfter fortsætter vi cykelturen langs vandet, gennem Niederranna og videre mod Au, hvor floden ”knækker” og slynger sig 180 grader i et S ved Donau Schlinge.

Vi besøger mosteriet ved næste færgeleje og smager på husets specialitet - en blanding af gæret æblemost og vand. ”Herlighederne” er ikke er værd at skrive hjem om! En øl eller et glas vin havde været langt bedre ...

Slot Neuhaus ved Donau Schlinge

Slot Neuhaus ved Donau Schlinge


Og så kom regnen

På den højre bred fortsætter cykelturen gennem Donau Schlinge - måske hvor floden er allersmukkest med skovklædte granitbjerge, der fortsætter deres linie direkte ned i floden.

Kun den smalle cykelsti skiller bjergsiden fra vandet. Efter endnu et sving har vi udsigt til slottet Neuhaus, der ligger højt på den anden side af floden.

Så kan vi på lang afstand høre festlige stemmer ude fra floden og pludselig ser vi et ”vikingeskib”. Ovre fra Untermühl lyder der skud og en stemme gennem en højttaler. Der er byfest. Da vi passerer vikingeskibet, bliver der vinket og råbt glædesord til os, mens vi cykler forbi og hilser tilbage. Fest og stemning ombord.

Desværre begynder det at regne og vi må krybe i skjul under nogle store træer, da vi spiser vores madpakker.

Regnen tager til og det øser ned, da vi når frem til MS Theodor Körner i Aschach, hvor matroserne tager i mod og får cyklerne bragt ombord.

I kahytten får vi et bad - desværre kun i lunkent vand, da mange andre også tager bad på samme tid og båden ikke har kapacitet nok til så mange på én gang. I salonen serveres der kaffe og kage, hvorefter vi kan sætte os til at læse eller spille kort eller blot nyde udsigten over floden i regnvejr, mens båden sætter i gang og sejler mod Wien i løbet af natten.

På tur - også i regn

På tur - også i regn


Wien - Bratislava (75km)

Vores cykelguide fortæller, at de led under 30 graders varme i sidste uge og som vi kan konstatere, er vejret slået helt om med regn og kun omkring 10 graders varme.

Det skal dog ikke holde os fra at komme på cykeltur, så selv om der er nogle, der bliver på båden i dag, er vi ca. 30-40 gæster der tager udfordringen op og vil cykle til Bratislava i regnvejret.

Cykelguiden gennemgår ruten på både tysk og engelsk, men gør det så grundigt med mange gentagelser, at vi bliver helt forvirrede! Selv bed jeg mærke i, at vi skulle "over broen ved kirken". Så uden at læse på turbeskrivelsen - hvilket naturligvis er en fejl - begiver vi os afsted.

Iført kasket, regnjakke og regnbukser og fødderne i en plasticpose (skraldepose) nede i skoene, cykler vi frejdigt afsted langs floden - og leder efter kirken...

Men den dukker aldrig op og først da vi får spurgt en lokal wiener om vej, går det op for os, at vi har fulgt Donaukanal og kun står et stenkast fra Stephansdom i centrum af Wien!

20 minutters cykeltur tilbage igen og vi finder ”Den Grønne Jernbro med løverne”. Her slår vi følge med en anden dansk gruppe og cykler på ruten langs Donau, og over for den nye bydel UNO-City finder vi broen med kirken og cykler over på Donauinsel, hvor vi kan følge skiltningen R6 videre frem.

Donauinsel blev kunstigt skabt, da man i 1875 gennemførte et efter datidens mål, kæmpemæssige ingeniørarbejde med at lede Donau uden om Wiens centrum. Af det opgravede materiale skabte man denne kunstige og fredede ø - et bilfrit og rekreativt sted for wienerne - omkranset af kanaler og Donau.

Vi har perfekte unisex-cykler med nødvendige gear

Vi har perfekte unisex-cykler med nødvendige gear


Nationalparken Donau-Auen

Midt på øen drejer ruten over på venstre bred ved Loben og vi kommer gennem et industriområde med store gas- og olietanke, inden vi fortsætter ud i nationalparken Donau-Auen.

Det er et stort skov- og vådområde! med fuglereservat, vi cykler gennem. Efter byen Schönau cykler vi oppe på et ca. 20 km langt dige, som går tværs gennem nationalparken - fuldstændigt lige som trukket efter en lineal. Diget beskytter det lavt liggende landbrugsområde, når Donau går over sine bredder.

Ved skiltningen mod Orth drejer vi fra og cykler ind for at se jagtslottet i byen. Vi cykler gennem skov og landlige områder.

Tilbage på diget cykler vi ned til Donau, hvor det er muligt at krydse floden med en færge og tage toget videre frem mod Wolfsthal tæt på grænsen til Slovakiet. Det er der nogle, der gør.

Vi har imidlertid bestemt os for at smage på den anbefalede specialitet "Serbisk karpe", som serveres på Restaurant Uferhaus, der ligger helt ned til floden.

Vi nærmere os Bratislava i en kraftig byge

Vi nærmere os Bratislava i en kraftig byge


Dejlig karpe før Bratislava - Slovakiets hovedstad

Huset stod i 1,5 meters vand, da Donau gik over sine bredder i 2002. Vi bliver godt nok betragtet noget, da vi regnvåde lægger overtøj og regnbukser fra os i restauranten, for i ”civilt” at kunne indtage dette lækre måltid. Restauranten er gået i arv fra farfar, og far til barnebarn og det er Georg Humer III, der først serverer en lækker appetitvækker; røget karpe med peberrod, mens vi venter på specialiteten.

Den stegte karpe er fint krydret på skindet, der er sprødt som flæskesvær og det faste, hvide kød er meget lækkert. Værten undrer sig dog over, at vi ikke spiser halefinnen, som han synes er noget af det bedste på karpen. Men vi har fået rigeligt og er parate til at fortsætte cykelturen.

Ud i regnen og en km tilbage på diget. Her springer en rå op på kanten, vejrer situationen et øjeblik, ser os og springer i sikkerhed i skoven på den anden side.

Ved Hainburg findes en række udgravninger og bygninger fra Romertiden, som kunne være interessante at se nærmere på, men det ustadige vejr får os til kun at tænke på at komme til Bratislava.

Vi passerer grænsen uden nogen form for kontrol og kan gennem regndisen snart se slottet Hrad over Bratislava.

Nu er der ikke langt igen. Cykelstien fører os helt frem til byen, hvor vi finder båden liggende lige under slottet.

Efter middagen ombord på båden er der en guidet aftenrundvisning i byen, som man kan melde sig til. Vi går dog på egen hånd for at genopleve stemningen fra sidst jeg var her, men byen er stort set mennesketom i det regnfulde vejr, så det bliver kun en kort rundtur.

Din rejseskribent en våd dag ved Donau

Din rejseskribent en våd dag ved Donau


Torre La Sal
Campingferie 650,-
Outwell
Subaru
Primo Tours
RejseAvisen.dk
Seneste nyt