Dayz Resorts

2.1.16

Af: Mikkel S. Sørensen Fotograf: Mikkel S. Sørensen

Havkajak i det vestlige Geta, Ålandsøerne

Solen stod på en skyfri himmel og kastede sine skarpe stråler ned over vigen. På standen bag ved den lille havn på Hällö lå de to rød-hvide Rockpool-kajakker og funklede i augustsolen. Det kunne kun gå hen og blive en strålende tur.

Langs forrevne holme og skærgårdsøer

Geta - et pragtfuldt område

Morgen var blevet til formiddag, da Leif fra Friluftsentreprenörerna S.G.U. hentede mig på Övernäsgården i Mariahamn.

Aftenen før var vi kommet sent hjem fra en spektakulær kajaktur ud til Märket i Ålandshavet. Som det sidste, inden vi skiltes den aften, havde Leif sagt, at han ville tage mig med nordpå til et sted i Geta, som han var overbevist om, at jeg ville synes om.

Jeg havde ikke tidligere padlet kajak i Geta, men året forinden havde vi vandret i Geta, så Leif vidste, at jeg var troldbundet af det mægtige hav i nord, Getas stejle klippe og mange skær, holme og vige.

En frisk vind fra nord mødte os, da vi kom ud i fjorden og padlede forbi de første skær. I det flotte vejr omfavnede naturen os med sine varme farver. Over os hang den klare blå himmel, der kun blev afbrudt af solskivens flammende lys.

Under kølen havde havet en mørkere blå nuance isat en glimmer fra solens skær. Inde på land - på klipperne, skærene og holmene - stod mørkegrønne fyrretræer på rødglødende klipper af den karakteristiske, ålandske rapakivi-granit. Rapakivi er finsk og betyder ”forvitret granit”, da granitten let smuldrer.

Solspejling i Ålandshavet

En stor naturoplevelse

Vi kom ud til Ålandshavet og havde udsigt til det høje, slanke fyr på Sälskär. Et øjeblik var vi begge fristet af at fortsætte færden ud i de høje dønninger mod fyret, men vi afstod fristelsen og fortsatte i stedet nordpå langs Långskär.

”Se, en havørn”! Jeg havde fået øje på en stor havørn, der cirklede over trætoppene inde på Sandskär. Vores øjne fulgte den nysgerrigt, medens kajakkerne langsom gled videre gennem vandet tæt langs klippekysten. Med ét var der noget, som pludseligt baskede op 10 - 15 meter inde på klipperne.

Det gav i gib i os begge, da en endnu havørn foldede sit gigantiske vingefang ud. Ørnen havde ikke sanset os, da vinden blæste imod os fra nord. Vi havde overrasket ørnen, og ørnen havde overrasket os.

Det var et imponerende skue, da de to store, voksne havørne for ud over havet frem foran os. I løbet af ingen tid var ørnene reducerede til små prikker på den klare, blå himmel.

Havørnen er Nordeuropas største rovfugl og den fjerde største ørn i verden. Er elgen skovens konge, så kan man tilsvarende sige, at havørnen er kystens konge. Den holder nemlig gerne til i kuperede kystområder som Geta, hvor den har let tilgang til fisk, småfugle og ådsler.

Den mægtige fugl med et vingefang på næsten til 2,5 meter var stærk udrydningstruet i hele Østersøområdet i begyndelsen af 1970’erne, men bestanden blev reddet af et omfattende genopretningsprojekt. I dag er havørnen klassificeret som en særlig beskyttelsesværdig art på Åland, og ørigets bestand består af over et hundrede par.

Beriget med en stor naturoplevelse padlede vi ind i vigen syd for Bakskär. Der var lavvande i det smalle stræde, som adskiller Bakskär og Rankoskär, så vi måtte ud af kajakkerne.

Leif plejede at gå i land ved denne lille, flade passage og det gjorde vi også. Bag de fint, slebne klipper, som solen havde varmet op i løbet af formiddagen, fandt vi læ fra vinden. Fra vores solbeskinnede klippe nød vi frokosten med udsigt til fyret på Sälskär syv kilometer vestpå.

Leif med frokost på en holm i Ålands skærgård

Ud at surfe på bølgerne

Veltilpasse oven på frokost slog vi mave i solen, mens vi spejdede ud over havet. ”Livet er nu ikke så dårligt”, sagde jeg med et smil på læben. Jeg skævede over på Leif for at se, om han forstod min underdrevne, danske humor. Der blev stille et kort øjeblik. Så svarede Leif tørt: ”Tja, når det nu skal leves”. Vi begyndte begge at grine.

Da vi nåede Norrudden og skulle begynde hjemfarten, kunne vi ikke modstå fristelsen længere.

Vi må lige ud og lege lidt i de to meter høje dønninger på det åbne Ålandshav. Jeg padlede rask op mod bølgerne med kurs mod fyret på Kallan.

Efter et par minutter vendte jeg mig om, for at blot at konstatere, at Leif var væk. Et øjeblik efter dukkede han op på toppen af en dønning tre bølgelængder bag mig. Han sad og lege med sit kamera.

I skærgården er det vigtigt at have gode kort med i kajaken

Klipper og skær

Vi vendte om og surfede ind i strædet mellem Rankoskär og Högskär. Jeg kunne ikke lade være med at forundre over øerne og skærene vi passerede på turen.

Alt efter hvordan og hvor meget klipperne er eksponeret for havets kræfter, kan klipperne være flade og glatte på den ene side og ujævne og kaotiske på den anden.

Dagen inden var vi fanget midt i Ålandshavets rasen, så det var let at forstå, hvilke kræfter der lå bag de glatslebne klipper og skær.

Langs en lodret klippeside

På en klippekant

Længere fremme rejste klippeøen Gamlan sig brat. Leif var i legehumør og padle helt tæt på den lodrette klippeside, mens han navigerede med forskellige tekniske stød.

Jeg padlede lidt i forvejen og fandt en lille klippeafsats, hvor jeg kunne hive min kajak op. Jeg kravlede op ad den stejle klippevæg og nåede et plateau cirka 15 meter over havoverfladen. Forsigtigt listede jeg mig ud mod kanten og snappede et par billeder af Leif, der snoede sig ind og ud langs klippesiden.

Da han fik øje på mig, tilbød han at tage nogle billeder af mig oppe på klippen. Jeg skulle bare lige kaste kameraet ned til ham ....

Den sidste del af turen tilbage til Hällö gik raskt med vinden i ryggen på Västerfjärden.

Det blev en kort tur på 15 - 16 kilometer og også en meget flot tur, hvor vi mødet med havørnene skulle forblive indprintet i hukommelsen længe efter.