Isabella

17.3.17

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning
Bogmærk eller del
 

Anne-Vibeke Rejser – vintercamping Østrig – her er vogntoget

På vintercampingturen til Schluga Camping i Hermagor, Kärnten kørte jeg i dette vogntog bestående af Subaru Outback, Hymer på krogen og Isabella Universal som fortelt – se her hvordan det klarede testen.

Det er vigtigt at komme afsted i det rette vogntog, når man tager på vintercamping.

Det er vigtigt at komme afsted i det rette vogntog, når man tager på vintercamping.


Er du til vintercamping?

Behovene er anderledes på en vintercampingtur end om sommeren og dette vogntog er sammensat for at klare lige netop denne tur. En sommertur kræver mindre, så det vil det sagtens kunne klare.

Du skal f.eks. have et ønske om at kunne køre fra Danmark til fx Alperne uden at spekulere på, om din bil har kræfter nok under motorhjelmen – selv på sneglatte veje.

Du skal også kunne stole på, at varmesystemet leverer den fornødne varme til kuldegrader helt ned til minus 30 grader og sidst, men ikke mindst, skal du vide, at dit fortelt ikke braser sammen, selvom der falder 30 cm sne på en enkelt time.

Alle disse ting vil du være sikker på med Subaru Outback 2,0 diesel som campingtrækker, en Hymer Eriba Nova 545 GL på krogen og Isabella Universal 360 Coal som fortelt.

Det er vigtigt at du kan stole på din campingtrækker på de sneglatte veje.

Det er vigtigt at du kan stole på din campingtrækker på de sneglatte veje.


En suveræn campingtrækker

Subaru er egentlig en sjov størrelse. Enten har folk intet forhold til bilen overhovedet, eller også elsker man bare Subaru. Det er der en forklaring på. Bilen ligger i den dyre ende af skalaen, og købes derfor ikke af så mange, men har man først haft en Subaru som campingtrækker, er det stærkt vanedannende. Hvorfor? Jo, ganske enkelt fordi Subaru bare gerne vil trække.

Subaru Outback er ingen undtagelse, og det gør, at man slapper utrolig meget af på turen til og fra Danmark. Det er som at have en meget loyal kollega, som du bare kan stole på. Den gør alt det hårde arbejde, og piber aldrig – bare den får brændstof nok i tanken. Det koster, men giver også utrolig meget komfort.

Det er yderst praktisk med skohylden, der ikke lader sig gå på af at man har fået sne på skoene.

Det er yderst praktisk med skohylden, der ikke lader sig gå på af at man har fået sne på skoene.


Lunt og godt i campingvognen

En behagelig tempereatur i campingvognen er alfa og omega for en god vinteroplevelse, og flere producenter arbejder konstant på at forlænge sæsonen, så vi oplever mere komfort når det bliver koldt.

Hymer har allerede mange års erfaring, og det mærkes. Denne Hymer Eriba Nova 545 GL leverer fuldstændig upåklageligt varme, der fordeler sig jævnt i hele vognen, og er let at regulere.

Varmen skal selvfølgelig være i orden på vintercamping, og det er den i Hymer Eriba Nova 545 GL.

Varmen skal selvfølgelig være i orden på vintercamping, og det er den i Hymer Eriba Nova 545 GL.


Der er ingen kuldebroer

Der er ingen kuldebroer, ingen træk og ingen fugt. Sådan skal det gøres. Indretningen i denne vogn er meget klassisk med fransk seng, badeværelse, køkken og stor siddegruppe.

Der er godt med opbevaringsplads både under dobbeltsengen og under siddegruppen. En fin detalje er en skuffe med perforeret bund lige over varmeanlægget. Perfekt til fugtigt fodtøj.

Design og indretning er altid en smagssag, men de lyse toner er afstemte, og campingvognen virker meget rummelig.

Vil du selv lave mad på ferien, er køkkenet velindrettet og lige til at gå til.

Vil du selv lave mad på ferien, er køkkenet velindrettet og lige til at gå til.


Forteltet er nærmest et must på vintercamping. Det kan godt svare sig at investere i et decideret vinterfortelt.

Forteltet er nærmest et must på vintercamping. Det kan godt svare sig at investere i et decideret vinterfortelt.


Selvfølgelig fortelt

Det kræver lidt at sætte fortelt op på en vintertur, og det kan være en udfordring at få pløkkerne i, men jeg vil alligevel altid anbefale, at forteltet kommer op. Bare ikke et hvilket som helst fortelt, da naturen kan bide fra sig, så det skal være et fortelt konstrueret til vintercamping.

Det er Isabella Universal 360 Coal, der har kraftige stænger og vintersikring, så det kan modstå store snemængder.

Forteltet er ydermere en god varmesluse, der gør, at varmen i campingvognen ikke suser ud, hver gang du åbner døren. Forteltet er i øvrigt også godt til opbevaring af ski og skistøvler, og på gode dage, hvor solen kommer frem, kan du snildt opnå 15-20 grader inden i forteltet, så husk campingmøbler, så en god frokost kan nydes uden for.

Husk også et tæppe, f.eks. Bolon, der gør, at du undgår skidt og snavs i campingvognen, samtidig med du står mere fast, når sneen i forteltet smelter og fryser igen.

Er dit vogntog klar til en tur på vintercamping?

Er dit vogntog klar til en tur på vintercamping?


Fakta:

Subaru Outback 2,0
Koblingsvægt: 1.800 kg

Hymer Eriba Nova 545 GL
Køreklarvægt: 1.500 kg
Totalvægt: 1.700 kg*
* Kan vejes op til 1.800 og 2.000 kg
AL-KO chassis
Stabilisator AKS 3004
Bremser AAA - AL-KO
Truma-blæservarme og Truma Therme (varmt vand)
Friskvandstank isoleret 50 liter
Fås i 12 indretninger fra 465 til 620

Isabella Universal 360 Coal
Passer til vognhøjder mellem 235-250 cm
Teltdybde 230 cm
Vægt: 46 kg

Subaru
Tamarit Parc Resort
Primo Tours
Campingferie 650,-
Outwell
RejseAvisen.dk
Seneste nyt