Riis Rejser

18.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen
Bogmærk eller del
 

Melbourne - sporvognenes by i Australien

Melbourne har investeret meget i sit sporvognsnet, som er verdens største med 250 km spor og næsten 500 sporvogne i daglig drift. Byen kaldes da også ”Sporvognenes hovedstad”.
Rundt om den centrale bykerne går sporvognen City Circle Trams, der er gratis og hvor turisten får kommentarer med på vejen.

Sporvogne ses mange steder i Melbourne

Sporvogne ses mange steder i Melbourne


Med sporvogn i Melbourne

Men de lokale sporvogne kører mange andre steder i storbyen, og vi hopper på en af dem for at komme frem til Royal Exhibition Building og Melbourne Museum - ikke for at besøge stederne, men blot for at se arkitekturen og blive orienteret om beliggenheden.

Herfra spadserer vi forbi Parlamentet og Princess Theatre for at konstatere hvorledes gammel arkitektur fra kolonitiden veksler med ny arkitektur i denne multikulturelle metropol, der er hovedstad i delstaten Victoria og på mange måder minder om en europæisk storby.

Den evige flamme neden for Shrine of Remembrance

Den evige flamme neden for Shrine of Remembrance


Shrine of Remembrance

Vi hopper atter på sporvognen og kommer frem til det store krigsmindesmærke Shrine of Remembrance, bygget mellem 1928 og 1934 på en af højene i Melbourne.

Langt de fleste byer i Australien har et  eller flere mindesmærker for de mange australier, der ofrede livet i de forskellige krige. I alt mistede Australien omkring 60.000 mennesker under de to verdenskrige - ud af en befolkning på under fem mio.

I Shrine of Remembrance er det først og fremmest ofrene for første verdenskrig - herunder tabene ved den mislykkede landgang ved Gallipoli i Tyrkiet i 1915 - der mindes, og vi får en dybtgående rundvisning i denne enestående bygning, der også indeholder et museum med information om de andre krige australierne har deltaget i.

Altid lev på Federation Square

Altid lev på Federation Square


Federation Square

Vores guidede tur med sporvognene slutter ved Federation Square og efter at have set Flinters Station på det ene hjørne, torvet med den specielle arkitektur i The Ian Potter Centre på det andet hjørne samt  St. Poul's Cathedral på det tredje hjørne, vælger vi at spadsere frem til Chinatown - blot et par gader nordpå.

Det er let at finde rundt for alle gader står vinkelret på hinanden - som i enhver anden moderne by.

Melbourne blev da også grundlagt så sent som i 1835, da nogle nybyggere fandt stedet attraktivt og slog sig ned og ”købte” jord af de lokale aboriginere. Den britiske regering mente dog, at jorden tilhørte Kronen og der var en del polemik om denne handel.

Den egentlige befolkningstilvækst skete i 1851, da man fandt guld blot 115 km fra byen og lykkejægere fra det meste af verden strømmede til.

Portal i Chinatown

Portal i Chinatown


Chinatown

Blandt lykkejægerne var også mange kinesere og da guldårerne var tømte, slog guldgraverne sig ned i byen - kineserne i den bydel som i dag går under betegnelsen Chinatown Precinct.

Store indgangsportaler viser, at vi er i Chinatown, der bugner af kinesiske restauranter, små forretninger og hoteller. I en sidegade findes et lille Kinesisk Museum.

Herfra spadserer vi gennem ”Det Græske Kvarter”, der ikke udskiller sig fra andre gader, og tilbage til hotellet ad de travle gader.

Ren nostalgi i The Colonial Tramcar Restaurant

Ren nostalgi i The Colonial Tramcar Restaurant


Sporvognsrestaurant

Denne aften spiser vi i The Colonial Tramcar Restaurant - ja, middag serveret i en førsteklasses sporvognskupé indrettet i victoriansk klunkestil.

Her serveres en herlig middag med godt kød og gode australske vine til, alt mens sporvognen kører gennem Melbournes gader og ned omkring havnen og tilbage til udgangspunktet.

En helt igennem unik og meget underholdende oplevelse.

Subaru
Campingferie 650,-
Outwell
Torre La Sal
Tamarit Parc Resort
RejseAvisen.dk
Seneste nyt