29.9.10

Af: Aage Krogsdam
Bogmærk eller del
 

Australien: Victoria-tidens charme i en gammel sporvogn

En kulinarisk oplevelse til akkompagnement af operasang og Melbournes seværdigheder fra en anden vinkel ved en tur med The Colonial Tramcar Restaurant.

Velkommen til The Colonial Tramcar Restaurant

Velkommen til The Colonial Tramcar Restaurant


Lad dig blive kørt rundt i Melbournes gader og betragt de mest berømte steder i byen, mens du spiser en eksklusiv gourmetmiddag betjent af to tjenere klædt i tøj fra 1860’erne og i et tidssvarende interiør. Det er virkeligheden, hvis man bestiller bord hos The Colonial Tramcar Restaurant. Selvom denne eksklusive sporsvognsrestaurant først blev indviet i 1983, får man et sus af den gamle Victorianske ånd for omkring 140 år siden, da Australien i almindelighed og Melbourne i særdeleshed var et nybyggersamfund med den engelske Dronning Victoria som inspirator for datidens byggeri i byen.
I The Colonial Tramcar Restaurant får man en fire eller fem retters menu med tilhørende lækre australske vine afsluttende med kaffe/te, petitfour og likør eller konjak. Den kørende sporvognsrestaurant er formentlig den eneste i sin art i verden, og er man i Melbourne bør man tage en tur rundt i byen med den gamle sporvogn, mens man indtager en dejlig middag, som serveres med charme og tilberedes med stor dygtighed af sporvognens kok. Tjeneren ved navn Joe er af italiensk afstamning, og under det meste af turen synger han dels operaarier og dels evergreens, mens han serverer. Og synge det kan han til stor glæde for gæsterne. I hver sporvogn er der plads til cirka 36 gæster, og inden serveringen opvarmes hovedretten i varmeskabet i sporvognen.

På sightseeing i Melbourne

På sightseeing i Melbourne


Tre ture dagligt

Der køres tre gange i døgnet, og turen tager godt to timer Man kan både tage på en frokosttur med afgang klokken 13 eller på aftentur med afgang enten klokken 17.45 eller 20.45. På den sidste tur består menuen af fem retter.
Der er afgang fra Nomanby Road 125, der ligger ikke langt fra et af byens store kasinoer på hjørnet af Clarendon Street i den sydlige del af millionbyen.

Historien om sporvognene i Melbourne går helt tilbage til 1869, hvor Melbournes Omnibus selskab blev grundlagt og de følgende år gik med at nedlægge skinner i gaderne i city og i byens forstæder. Den første sporvogn baseret på el kørte for første gang i byen i 1885 og den var kabeltrukket. Denne kabeltrukne sporvogn var i drift i 55 år indtil 1940, hvor kabel-sporvogne i city blev afløst af omnibusser, men de kørte kun i 15 år. Disse blev afløst af den eldrevne sporvogn, som vi havde en lang årrække i København og Århus.
I 1891 var der var der 66 km kabeltrukket sporvogne i Melbourne, mens der i dag er der omkring 225 km sporvognsskinner i byen med dobbeltspor, som bringer de omkring 3,5 millioner mennesker rundt i byen. Sammen med undergrundsbanen og almindelige busser udgør sporvognene i dag nerven i den kollektive transport i millionbyen. Sporvognen spillede en stor rolle i udbygningen af Melbournes forstæder i slutningen af 1800 tallet og i begyndelsen af 1900 tallet. Herfra kunne befolkningen hurtigt og nemt komme til og fra centrum fra sovebyerne si byens udkant.

Oplev Melbourne fra en mobil restaurant

Oplev Melbourne fra en mobil restaurant


Bespiser op til 150 gæster ad gangen

The Colonial Tramcar Company har i dag flere restaurant-vogne, der kan tage selskaber på op til 150 ad gangen. De nuværende restaurant-vogne er blevet restaureret og ombygget, så de ligner de oprindelige sporvogne, som kørte rundt ved hjælp af kabler i slutningen af 1800-tallet.

Under turen rundt i byen, mens man indtager den dejlige menu, kører sporvognen forbløffende roligt uden de store rystelser fra skinnerne. Man passerer blandt andet den flotte lystbådehavn, den olympiske by fra 1956, centrum med de store forretningsgader og parker - blandt andet den botaniske have, de første bygninger fra Melbournes grundlæggelse, delstaten Victorias Parlament samt flere andre flotte bygninger og ikke mindst de store skyskrabere, hvoraf de højeste er omkring 300 meter høje. Desuden passerer vi floden Yarra, der løber ud i bugten, hvor millionbyen oprindeligt blev grundlagt i 1830’erne.

Aage Krogsdam efter en god middag

Aage Krogsdam efter en god middag


Menuen i The Colonial Tramcar Restaurant

Appetitvækker:
Paté af lever, fløde og cognac maskeret med portvins- og enebærgele, serveret med fine sprøde kiks.

Forretter:
Kængurumørbrad krydret med citron-myrte, timian og honning, serveret på en frittata af grønsager og purløg med tomat/chili marmelade.
Tasmansk røget laks og avocadomousse pyntet med baby-kapers, rødløg og tomat. Serveret med frisé-salat og dild cremefraiche.

Hovedretter:
Grillet kyllingebryst krydret med tapanade af soltørrede tomater lagt på en indbagt grønsags risotto stegt på panden. Serveret med aftenstjerne, grøn salsa og høvlet parmesan.
Entrecote af okse på rösti af kartoffel og porre med tilbehør af fine grønsager, løgmarmelade med røde peberkorn og oksefond.

Oste:
Udvalg af australske oste serveret med tørrede muskateldruer frugtbrød og Water Crackers (kiks).

Desserter:
Varm daddelbudding med karamelsauce og fløde.
Chokolademousse med mango, serveret på vaffel med bær-coulis og vaniljesauce.
Parfait af hvid chokolade og passionsfrugt.

  Glemt kodeord?
RejseAvisen.dk
Seneste nyt