Subaru

18.7.03

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning

Campingferie i Frankrig - Tour de France 2003, Gaillac, Languedoc-Roussillon (13/21)

Hjemmefra havde jeg besluttet mig for at cykle mindst en af Tour de France etaperne. Velvidende at det ikke skulle blive en af de over 200 km bjergetaper med bjerge uden for kategori, er det alligevel med en vis stolthed at jeg denne morgen pakker cykel og rygsæk og begiver mig af sted. Lidt har også ret.

Morgenmaden indtages inden turen går videre på cykel

Op på cyklen

Jeg har tidligere cyklet den 800 km lange Østersørute, men der er ganske fladt. Det er det ikke her. Så selvom 47 km i bakket terræn er det rene ingenting i Tour de France verdenen, så har jeg varmen, inden jeg overhovedet kommer af sted.

Cyklen sidder på en praktisk cykelholder bag på campingvognen. Der er plads til to. Cyklen er let at tage af og sætte på, for det gøre ved hjælpe af 3 hasper. Det ser ikke ud af meget, men den står fuldstændig fast.

Min cykel er en almindelig otte gears cykel af mærket Mosquito Xplicit Roma og den er helt ideel til cykling i forskelligt terræn. Lige præcis det jeg skal ud i dag.

Cyklen sidder perfekt bagpå campingvognen og sidder utrolig godt fast

Smukt er det over alt i Frankrig

Utrolig varmt

Første del af turen går gennem store vinområder. Etapen går gennem Languedoc-Roussillon, der er et af Frankrig større vindistrikter.

Solen bager fra en skyfri himmel og selvom det kun er let bakket, er det virkeligt varmt. Men det er stadigvæk en dejlig måde at opleve naturen og omgivelserne på. På en cykel går det fremad og man kan komme et godt stykke på en dag.

Det går dog stadig langsomt nok til at man kan nå at få alle detaljerne med.

Flot udsigt over korn- og majs markerne

Flotte farver

Cirka halvvejs ud på ruten ændrer landskabet sig til store opdyrkede marker med majs, solsikke og korn.

Den grønne og gule farver står flot til den blå himmel.

Frokost i det grønne

Pause

I en stille vejgrøft spiser jeg frokost. Der er ikke et øje i miles omkreds. Den eneste lyd er biernes summen, fuglenes kvidren.

Når man sidder et så stille sted og så tæt på en moden kornmark er det faktisk muligt at høre kornene knækker.

Det lyder måske mærkeligt, men prøv det selv engang.

Dagens etaper bringer Anne-Vibeke igennem små hyggelige landsbyer der hver har deres charme

Dagens etape overstået

Hele dagen kører jeg gennem små hyggelige og ganske sikkert ukendte byer, men mange af dem er et besøg værd. Ikke fordi de er noget stort i sig selv, men fordi man oplever et lille lokalt samfund i sin dagligdag.

Folk handler, snakker på fortovet, nyder sin obligatoriske café au lait på den lokale stamcafé, hvor verdenssituationen lige vendes engang. Jo livet går sin stille gang, men det er en oplevelse værd.

Før jeg ved af det er jeg tilbage på campingpladsen igen efter en lille hyggelig tur.

Nu vil jeg glæde mig til at se, hvor hurtigt rytterne kører ruten.

Det tog mig ca. tre en halv time inkl. pauser, frokost, en lille lur, et par hyggelige samtaler med nogle lokale og en enkelt omvej på to km, hvor jeg kørte forkert….

Aften hygge i campingvognen

Afslapning foran campingvognen

Resten af dagen går med at slappe af foran campingvognen og få ryddet lidt op. I morgen starter Pyrenæerne.

I dag fik jeg en smagsprøve på det cykelrytterne går igennem. Det er fuldstændigt vildt, men det er også det som gør det hele så enormt fascinerende. Hatten af for enhver som forsøger at gennemføre en Tour de France. Og respekt for dem som lykkedes.

Vi er klar til nye bjerge. Tanken er fyldt op. Bilen har haft sin første tiltrængte hviledag. I morgen er det slut. Vi glæder os selvom om vi ikke helt er klar over hvad der venter.

Køredata

I dag har vi kørt: 0 km – 50 km på cykel
Samlet antal km afgang fra siden Danmark: 4580

Klik for større billede

Vogntog og udstyr

Vi kørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trak særdeles godt.
Kias hjemmeside: www.kiamotors.dk
Se dieselforbrug under faktaoplysninger.

Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, køkken, badeværelse og siddegruppe.
Hobbys hjemmeside: www.caravans.dk

Solsejl fra Isabella.
Læs mere her www.isabella.net

Cyklen er af mærket Mosquito XPlicit.
Læs mere på www.mosquito.dk

Campingplads

Vi boede på
Camping Le Lido (Gaillac)
Pris: 12,70 Euro
3 voksne, 1 baby og strøm (6 ampere)