Royal Caribbean

30.7.03

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning
Bogmærk eller del
 

Campingferie i Frankrig - Tour de France 2003, Paris (1/21)

Vi har brugt knap to dage på at køre fra Danmark til Paris, hvor Tour de France starter. Så der har været god tid til pauser, og vi kom også frem til campingpladsen ved Rhinen i god tid i går aftes til både at spise dejlig aftensmad og hygge os. Vi lå to meter fra flodbredden, så det var første parket for at se de mange imponerende flodpramme glide forbi i aftenskumringen.

Campingplads lige ned til Seinen

Campingplads lige ned til Seinen


Bor tæt på centrum

Den videre vej til Paris gik via Luxemburg og Metz på A4 helt til Paris.

Det er let og hurtigt at køre på de franske motorveje, hvor man må køre op til 130 km/t med campingvogn, men det er også lidt trivielt, så fra nu af skal vi kun køre små veje og det glæder vi os alle til.

I nat har vi så boet på en dejlig campingplads lige ned til Seinen, 15 km fra centrum.

Mathias på et år - elsker allerede campinglivet

Mathias på et år - elsker allerede campinglivet


10 lande på ét år

Vi er fire personer i bilen. Rasmus og jeg skriver og tager billeder, men vi skal også producere tre Tv-programmer om hele Tour de France med campingvogn.

Vores godt et år gamle søn Mathias, der hverken kan cykle eller gå endnu, kan alligevel prale af, at Frankrig er det 10. land han har besøgt uden for mors mave.

Ellers er det 19 lande.

Pernille hjælper til med alt, hvad der er at se til i løbet af en dag og det er ikke småting.

Eiffeltårnet

Eiffeltårnet


Eiffeltårnet - en selvfølge

Vi kører ind i Paris for når Tour de France starter under Eiffeltårnet skal vi selvfølgelig også – og med campingvogn. Det tætteste vi kom på en parkering er nede ved Seinen ca. 200 meter fra selve tårnet.

Alt er kaos og byernes by er bestemt ikke bygget til campingvogne. Jeg havde drømt om et billede med vognen under selve tårnet, men har heldigvis været der mange gange før, fordi jeg har boet i Frankrig, så det vidste jeg godt ikke kunne lade sige gøre.

Jeg har faktisk været oppe i tårnet hele 11 gange, men alligevel tager jeg turen en gang til.

Selvom vejret ikke er det bedste, er udsigten storslået.

Eiffeltårnet blev bygget til verdensudstillingen tilbage i 1889, men blev aldrig pillet ned igen

Eiffeltårnet blev bygget til verdensudstillingen tilbage i 1889, men blev aldrig pillet ned igen


Tårnet der aldrig blev pillet ned igen

Eiffeltårnet er et meget meget stort og mægtigt tårn og man kan ikke lade være med at sige ”wouw”, når man står under det. Hvor i alverden har Gustav Eiffel dog fået den ide fra, at lade et 300 meter højt jerntårn opfører midt i denne by?

Eiffeltårnet blev bygget til verdensudstillingen i Paris i 1889 og skulle samtidigt markere 100-året for revolutionen i 1789. Det skulle også have været pillet ned igen, men blev det aldrig.

Det er muligt at komme op i Eiffeltårnet. I løbet af 20 minutter har vi storslået udsigt i alle retninger.

Gudskelov for elevatorerne. Da Eiffeltårnet blev åbnet var der 1.792 trin til toppen. Men det har været et stort øjeblik for Gustav Eiffel og Frankrigs overhoveder, da toppen blev nået og Trikoloren kunne hejses.

I dag er det muligt at stå af på 1., 2. og 3. etage (toppen). På første etage er der restaurant og flotte udstillinger både skiftende og en fast om tårnets tilblivelse og historie, som er meget interessant.

Udsigt fra Eiffeltårnet mod nord

Udsigt fra Eiffeltårnet mod nord


Udsigt mod nord - latinerkvateret og Bacilique du Sacré Cœur

Udsigt fra Eiffeltårnet mod øst

Udsigt fra Eiffeltårnet mod øst


Udsigten mod øst - Hôtel des Invalides og Notre Dame i baggrunden

Udsigt fra Eiffeltårnet mod vest

Udsigt fra Eiffeltårnet mod vest


Udsigten mod vest - Palais de Chaillot og La Defence – fremtidsparken med Den nye Triumfbue

Udsigt til Champs-Elysées og Triumfbuen fra Eiffeltårnets top

Udsigt til Champs-Elysées og Triumfbuen fra Eiffeltårnets top


Dyr parkering

Lige ovre på den anden side kan vi ses Champs-Elysées og Triumfbuen, hvor vi skal slutte om tre uger efter mange kilometer gennem Frankrig.

Vi henter campingvognen for at kører de otte km gennem Paris. Vi skal dog først lige komme os over regningen for at parkere så tæt på Eiffeltårnet. 14 Euro for bil og campingvogn pr. time. Syv Euro for personbiler. Tag den. Konklusion brug de offentlige transportmidler i Paris.

Metroen kører hele tiden, kommer over alt og er billig. Vi havde nu heller ikke gjort det, hvis det ikke var for denne turs skyld.

Der er tid til leg og afslapning efter en lang dag i Paris

Der er tid til leg og afslapning efter en lang dag i Paris


Lejrchef i morgenkåbe

Vi prøver at finde en campingplads i udkanten af Paris og i nærheden af Saint Denis / Montgeron, hvor morgendagens etape starter men uden held. Så vi beslutter os for at tyvstarte på etapen i morgen, indtil vi finder en passende plads.

Det fortryder vi ikke for 70 km ude på etapen finder vi en skøn campingplads lige ned til Seinen midt i Fontainebleau skoven, hvor der både er frodigt og svalt.

Receptionen er godt nok lukket, men lejrchefen kommer ud på altanen ovenfor i sin morgenkåbe og siger vi bare kan køre ind og finde en plads, så ordner vi det praktiske i morgen.

Cyklen er sat godt fast bag på campingvognen - klar til Tour de France

Cyklen er sat godt fast bag på campingvognen - klar til Tour de France


Vogntog og udstyr

Vi kørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trak særdeles godt.

Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, køkken, badeværelse og siddegruppe.

Solsejl fra Isabella.

Cyklen er af mærket Mosquito XPlicit.

Campingplads

Camping International de Maisons-Laffitte
www.maisonslaffitte.net

Torre La Sal
Outwell
Subaru
Campingferie 650,-
RejseAvisen.dk
Seneste nyt