Azamara Cruice

1.1.16

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning

Campingferie med børn – ”som at bo i mors mave”

Hvordan lægger man forholdene til rette i campingvognen for at små børn skal kunne trives der? Vores søn Mathias (11 måneder) har boet meget i campingvogn, og her er vores erfaringer.

Klik for større billede

Den korteste og mest præcise måde at beskrive det at bo i campingvogne med børn på er, at det er som at bo i mors mave. Man er tæt på det man holder af. Der er varmt og godt. Det er sikkert og man føler sig tryg. Man mangler ikke noget. Og det er også grundene til, at børn elsker at bo i campingvogn. Det er selvfølgelig rart at have hver sit værelse, men det er bare ikke nær så hyggeligt. Ligesom i det fleste hjem er opholds- eller spisestuen familiens samlingspunkt. Det samme gælder i campingvognen. Det samlingspunkt flytter om sommeren ofte ud i forteltet. Mathias har været med på camping mange gange. Først i min mave, hvor vi sammen rejste i 10 lande, inden han blev født. Siden har han så været i 9 lande. Den første campingtur gik til Sverige, da han var 5 dage gammel. Alle rejserne er fortaget med autocamper, campingvogn eller teltvogn.

Det er gået over alt forventning. Rasmus og jeg havde hørt meget, om hvor besværligt osv. det ville blive. Men intet holdt stik. Den eneste forskel for os fra før Mathias og nu, er at tingene bare tager længere tid. At bo i campingvogn er en formidabel måde at bo og rejse på, når man har børn med. Alt er lige ved hånden, og vi kørte bare ind til siden, når vi skulle bruge noget. Det være sig mad, et toilet, en lille lur osv. Når vi kom frem til campingpladsen tog det 5 minutter, at ”flytte ind” for alt var pakket hjemmefra

Sådan var det også på denne tur til Toscana.

Vi kørte i en Dethleffs New Line med 3 køjer i bagerste del af campingvognen. Siddegruppe, køkken og toilet i midten og stue i forenden. Vi var 3 voksne og Mathias.

Sådan brugte vi campingvognen:

Måltider

Morgenmaden spiste vi i den mindre siddegruppe midt i campingvognen eller i den store forrest i vognen. Det var lidt forskelligt. To voksne på den ene side og Mathias og jeg på den anden. Således kunne Mathias sidde helt inde i hjørnet, hvor der var færrest ”flugtveje”, når han skulle spise. Hjemme har vi en højstol, men den fylder for meget til at tage med. Vi har også en rejsestol, som kan sættes fast på borde, men den bliver for tung til campingbordene i vognen. Det gik selvfølgelig også, at have ham siddende i sofaen, men der var meget at holde styr på – arme, ben, grød, skeer osv.

Sovetider

Om aftenen lagde vi Mathias i overdelen af sin barnevogn i den mellemste køjeseng. Der kan lukkes af til de 3 senge, så han kunne sove, mens vi andre sad og hyggede i stuen.
Når vi så skulle i seng redte vi op i stuen, hvor spisebordet sammen med sofaen blev til en stor dobbeltseng.
Pernille som også var med på turen tog den nederste køjeseng. Vi kunne også have valgt at redde op i siddegruppen overfor køkkenet, men det var ikke nødvendigt.
Med lidt god villige er der altså plads til 7 personer i denne campingvogn. Ofte om morgenen tog vi Mathias hen i sengen mellem os, men nogle gange gjorde vi det allerede om aftenen, så han sov i mellem os. Det er bare så hyggeligt.

Pusletider

Spisebordet i stuen fungerer fint som puslebord. Når det fandtes brugte vi også campingpladsens eller rastepladsens sted for dette. Under transporten lod vi ofte den store rundsiddegruppe i stuen været slået ned som dobbeltseng. Så var det let at hoppe ind i campingvognen og tage en lille lur. Eller når vi synes det var tid til at få trækket ryg og ben, så kunne Mathias kravle rundt og lege i sengen, og vi kunne spise i siddegruppen overfor køkkenet.

Generelle tips til børn i campingvogn

INDRETNING:
Det er rimeligt vigtig at indretningen af campingvogne passer til familiesammensætningen. Husk at tage højde for at de små børn måske skal sove før resten af familien.

PRAKTISK:
Sørg for at vælge en campingvogn med hynder i praktiske farver. Det kan ikke undgås at der spildes. Tjek hvor smudsafvisende stoffet er, og hvis ikke nok, så giv det en ekstra behandling før afrejse.

SOVE OG LEGE:
De fleste campingvognes indretning har jo flere muligheder, så en soveplads også kan være en legeplads.

FORVENT:
Børn elsker at sove sammen med mor og far. Det kan godt give lidt problemer når man kommer hjem og skal sove hver for sig igen.

KØKKENET:
Det er ikke kun i hjemmet køkkenet er det farligste sted for børn – det gælder selvfølgelig også i campingvognen. Vær speciel opmærksom, hvis de 3 gasblus er lige ved siden af rundsiddegruppen.

Hjemme har vi en høj stol til Mathias, når han skal spise. Vi har også en rejsehøjstol, som vi tager med ud, men den kommer til at veje for meget på campingbordet. Den kan ellers godt sidde fast.

Vi kunne til spisetiderne godt have brugt en stol, hvor der var lidt mere styr på den livlige dreng…