Royal Caribbean

17.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen
Bogmærk eller del
 

Med tog og bus over bjergene til Whitehorse i Yukon, Canada

Kufferterne er afleveret til kontrolløren og læsset på toget i Skagway. Vi har fundet vores reserverede togkupé, der var moderne i midten af forrige århundrede, og toget sætter i gang trukket af to dieseldrevne lokomotiver. Foran os ligger en smuk togrejse, hvor vi på ca. 30 kilometer kommer 873 meter op over havets overflade. Med udsigt til bjergene krydser vi rivende floder på gamle træbroer over dybe kløfter, kører gennem to gravede tunneller og kommer frem til Canada.

Over træbroer og gennem tunneller

Over træbroer og gennem tunneller


White Pass & Yukon Route

Man fandt tidligt ud af at der måtte bygges en forbindelse over White Pass. Ingeniøren George Brackett anlagde en ca. 20 km lang toldvej. Den tog mange, men ingen ville betale toldafgiften, så projektet blev en fiasko.

Andre ville bygge en jernbane og da der var skaffet 10 millioner dollars, kunne anlægsarbejdet på en smalsporsbane begynde i maj 1898. Konsortiet købte rettighederne til Brackette toldvej og 35.000 mand udfordrede det barske terræn og den ekstreme kulde, og arbejdede med hakke, skovl og spade - samt masser af dynamit.

I løbet af februar 1899 var man nået til White Pass og i juli 1899 til Lake Bennett. Andre arbejdere var startet nordfra og i juli 1900 mødtes skinnerne i Carcross og hele jernbanestrækningen mellem Skagway og Whitehorse var en realitet.

Men da var det store Klondike Gold Rush med tusindvis af guldgravere allerede overstået og mange guldgravere var søgt videre til nye guldeventyr i bl.a. Nome.

Nu var det store firmaer som med maskiner finkæmmede trakterne ved Klondike efter mere guld og White Pass & Yukon Route fragtede masser af guld til havnen i Skagway.

Også under 2. Verdenskrig havde togforbindelsen en vigtig rolle i forbindelse med militærets bygning af Alaska Highway.

I 1982 var der ikke længere behov for jernbanen som transportmiddel - biler og fly havde taget over - så selskabet lukkede. Jernbanen genåbnede som turistrute i 1988 - og det nyder vi godt af i dag.

Yukon River løber gennem Miles Canyon

Yukon River løber gennem Miles Canyon


Klondike Highway

Fremme i grænsebyen Fraser er vi kommet til British Columbia i Canada og tiden sættes en time frem. Vi skifter til vores bus, som vi har på resten af turen. Efter den formelle grænsekontrol, er vi parate til at køre ad Klondike Highway videre nordpå over Carcross til Whitehorse i Yukon Territorry.

Vi følger stort set den rute som engang kaldtes The Overland Trail og har flere stop med interessante udsigter – bl.a. ved Miles Canyon, hvor guldgraverne i deres spinkle både og tømmerflåder skulle passere rivende strømfald - ofte med katastrofale følger.

I dag er strømfaldene delvist tæmmet af Yukon River dæmningen ved Whitehorse.

Laksetrappen ved Yukon River dæmningen

Laksetrappen ved Yukon River dæmningen


Laksetrappe ved Yukon River dæmningen

Vi gør holdt ved den store dæmningen og ser laksetrapperne, der gør det muligt for laksene at vandre op ad Yukon-floden oven over dæmningen, hvorfra der produceres elektricitet.

I besøgscentret fortælles om de forskellige laks og vi kan gennem glas iagttage laksene gå op. Fra toppen af laksetrappen kan vi se ned i vandet og følge laksenes vandring.

Beringia museet fortæller om de første dyr og mennesker som kom til det amerikanske kontionent

Beringia museet fortæller om de første dyr og mennesker som kom til det amerikanske kontionent


Beringia Museum i Whitehorse

Lidt uden for Whitehorse ligger Beringia Museum, som giver os ny viden om de første amerikanere.

Vi er tilbage i istiden for 15–30.000 år siden, hvor et tørt, isfrit landområde med græssteppe var landfast mellem isen i Asien og isen i Nordamerika. Området kaldes Beringia.

Dengang var enorme mængder vand bundet i isen og havenes vandstand var 125 meter lavere end i dag. De store græsædere fra Asien - mammutter, kæmpebisonokser og caribou (rensdyr) - samt rovdyr som sabeltandskatte, ulve og hulebjørne - fulgte iskanten og med dem jægerne.

Disse første mennesker på det amerikanske kontinent spredte sig gennem de næste tusinde år sydover i forskellige indianerstammer til prærien - til Mellemamerika og til Sydamerika.

For 8-12.000 år siden kom inuitterne og fulgte isranden ved kysten og levede af hvalfangst, fiskeri, sæler. Inuitter blev tidligere benævnt eskimoer, som betyder ”de som spiser råt kød”, men det betragtes i dag som en nedsættende betegnelse.

SS Klondike

SS Klondike


Byvandring i Whitehorse

Eftermiddagen bruger vi til at se lidt nærmere på byen, der blev Yukons hovedstad i 1953 efter Dawson City, og beslutter os for at besøge et af byens klenodier - den gamle hjuldamper SS Klondike.

Damperen, der er fra 1929, sejlede hver sæson 15 ture mellem Whitehorse og Dawson City indtil den sank i 1937. Skibet blev genopbygget, men stoppede al sejlads, da man byggede broer over Yukonfloden, der var så lave, at hjuldamperen ikke kunne komme under.

Nu står skibet som et museum på flodbredden og giver de besøgende et godt indtryk af hvorledes de rejsende og besætningen levede og ikke mindst de mange varer som blev transporteret.

Verdens eneste højhus i trækonstruktion

Verdens eneste højhus i trækonstruktion


Bygninger af træ

Af andre interessante bygninger er den gamle trækirke fra 1900, hvor præsten boede i selve kirken indtil man fik bygget en præstebolig bag kirken. I dag er Whitehorse bispesæde og dermed er denne katedral vist den eneste i verden som er bygget af træ!

Ikke langt derfra finder vi træskyskraberen - også den eneste af sin art i verdenen. En trækonstruktion med lejligheder i tre etager.

Desværre når vi ikke ind på MacBride Museum inden lukketid - det kunne have været nok så interessant ...

Et dejligt aftensmåltid indtager vi i restauranten på vores hotel Best Western Gold Rush Inn - hotellet kan næsten ikke hedde andet, for i morgen kører vi videre ad Klondike Highway til Dawson City og - guldet ...

Campingferie 650,-
Tamarit Parc Resort
Torre La Sal
Primo Tours
RejseAvisen.dk
Seneste nyt