Jambo Feriepark

28.4.11

Af: Kim Sejerup Middelhede

Danmark: Aktiv familieferie på Endelave - Danmarks hjerte

Jeg står i stævnen på færgen ”MS Endelave” der i en times tid fra det jyske fastland ved Snaptun nær Horsens, sikkert sejler min familie og jeg, til øen, som færgen har sit navn fra, Endelave.

Udsigt ud over Kattegat med Klinten og stranden i forgrunden

Solen skinner fra en skyfri himmel. Temperaturen viser 22 grader, og det er så godt som vindstille. Kan det blive en meget bedre optakt til årets påskeferie, som i år går til Danmarks hjerte, den lille oversete perle i Kattegat, Endelave? En ø der, sådan med lidt god vilje, ligger placeret mellem Fyn og Samsø ud for Horsens Fjord.

Jeg har aldrig før været på Endelave. Det er altid vigtigt med et førstehåndsindtryk, og jeg må sige, at indsejlingen til øen i hvert fald er perfekt. Den 600 år gamle Endelave kirke og øens vartegn, elværket fra starten af 1900-tallet, er noget af det første man får øje på, efterhånden som ”MS Endelave” nærmer sig den frodige ø.

Påskeferie på kaninernes ø

Jeg glæder mig til en påskeferie sammen med familien. Vi har i flere uger talt om turen. Vi skal over og opleve vilde kaniner, som øen er kendt for at huse – måske kan vi fange en! Vi skal i hvert fald fange små fisk og krabber i vandkanten, for farmand er jo ”kommet til” at fortælle ungerne, at der er meget lavvandet rundt om Endelave, så vi kan sikkert gå med et lille fiskenet i vandet og fange nogle småfisk eller et par krabber. Det går de meget op i, Freja der lige er blevet seks år, og Hjalte der rent faktisk har treårs fødselsdag, mens vi opholder os på Endelave. Det vender jeg tilbage til.

Ungerne i dyb koncentration på fisketur

Vi har booket et par værelser på Endelave Kro & Gæstgiveri som Hanne Holm og Lars Møller for nylig overtog forpagtningen af. I receptionen byder Hanne os hjerteligt velkommen og viser os straks værelserne. Det er ikke luksusværelser – her er bad og toilet på gangen – men det gør ikke os det fjerneste. Vi har ikke valgt kroen, fordi det skulle være luksus. Vi har valgt kroen på grund af charmen og det flinke værtspar, som vi har hørt om gennem nogle venner. Herefter spørger Hanne om ikke vi lige skal mødes på terrassen til en ”velkomstdrink” i det flotte vejr. Vi siger ja tak, og et øjeblik efter sidder vi med en kold sodavand og spørger Hanne lidt til øen, og hvad hun vil anbefale os at opleve på Endelave.

Hun går straks i gang med at fortælle vidt og bredt om alle øens fortræffeligheder, og inden vi får set os om, er det blevet tid til aftensmad. Vi er ikke så fine på den, så vi beder om dagens ret uden egentlig at spørge til, hvad det er. Det viser sig at være frikadeller med kartofler og brun sovs. Et klart hit i vores familie. Og så er det jo kun et plus, at dunserne smager som var det mormors hjemmegjorte frikadeller.

Far og ungerne leger på Øvre med Kattegat i baggrunden

På gåtur til Søndermølle Strand

Næste dag starter med et lækkert morgenmåltid i restauranten. Vi får lagt en solid bund og er nu klar til at sondere øen sådan rigtig for alvor. Vi planlægger ikke det store, for sådan har vi det bedst, når vi holder ferie. Tilfældighederne er med til at forme ferien præcis efter vores ønske. Hjalte foreslår, at vi går en tur, for som han siger: ”Man oplever jo en masse, når man bare går.” Far og mor bliver helt stolte af knægten, og vi siger ”top” i munden på hinanden, og efter en halv times tid sidder vi på Endelaves mest lækre badestrand ved Søndermølle. Strandsandet er hvidt, som sådan noget helst skal være – der er ikke vildt mange sten, og så er det – som tidligere nævnt – ekstremt lavvandet. Vi finder sjove sten i vandkanten, muslingeskaller og fossiler, som havet har skabt dem.

Louisenlund – herregården med løverne i stalden

Over middag lejer vi nogle cykler for at komme lidt længere rundt på øen, end vi ellers kan på gåben. Her kigger vi dog på et kort over øen og beslutter os for at køre østpå forbi den tidligere herregård, Louisenlund, som blev bygget i 1700-tallet af øens daværende ejer, major von Schildknecht. I dag er det et privat konsortium, der står som indehaver af Louisenlund, og som udlejer stedet til diverse formål; lige fra bryllupper til feriekolonier. Gennem årene har herregården også været ejet af den berygtede Hjalmar Olsen som holdt tre løver(!) i fangenskab i herregårdens stalde lige før Anden Verdenskrig. Løverne havde han købt af det daværende Horsens Zoologiske Have, som kort tid forinden var lukket.

Det siges, at løverne en dag slap fri og gennem flere dage spredte skræk og rædsel på hele øen. Andre sagn siger, at løverne hurtigt blev indfanget igen og sat bag lås og slå. Endelig er der tunger, der vil vide, at løverne aldrig er blevet indfanget, og den dag i dag lever videre som genfærd på Endelave. Du bestemmer selv, hvilket et af sagnene du vil tro på.

Den smukke gamle herregård Louisenlund

På fisketur uden gevinst

Efter et kort ophold ved Louisenlund, cykler vi videre til den østvendte strand, og ude i det fjerne skimter vi Samsø. Fra Endelave by til Louisenlund er der cirka en halv times cykeltur. Herefter tager det et kvarter at nå stranden. Hvis man vel at mærke cykler i det, vi kalder ”ferietempo.” Vi skal jo ikke som sådan nå noget. Vi har et par fiskenet med i cykeltraileren, og nu er det tid til at gå på opdagelse i vandkanten sådan rigtig for alvor. ”Bevæbnet” med fiskenet på pind, og i opsmøgede bukseben, står vores to små ”krigere” nu i vandkanten – klar til at fange en masse fisk og krabber. Efterhånden som tiden går, finder ungerne ud af, at fisk og krabber ikke sådan er lige til at fange med et net på en pind, og vi vender snuden hjemad mod kroen

Is i varmen på en bænk hos Endelave Fiske- og Røghus

Vejret er også den dag super godt med masser af solskin og næsten ingen vind, så selvfølgelig skal vi have en is. Den indtager vi hos Endelave Fiske- og Røghus som i et tilstødende lokale har indrettet en lille iskiosk. Pludselig opdager Freja, at der går en masse høns i baghaven, og så spørger hun ismanden, om vi må gå om og sige hej til hønsene. Det må vi gerne, og det er faktisk et meget godt billede af de knap 200 endelavitter; et utroligt gæstfrit folkefærd, der gerne inviterer dig ind i de private gemakker

På vej på sælsafari

Endelave er sælernes ø

Solen skinner også næste dag fra en skyfri himmel, og vinden er fortsat ikke at mærke. Det er således perfekt vejr for sælsafari. Endelave Bådelaug arrangerer guidede ture ud i Kattegat så man kan komme ret tæt på de mange sæler, der huserer på sandbankerne lidt ud for Endelave. Myndighederne tillader ikke sejlads helt tæt på bankerne – sælerne er jo totalt fredede – men man kan alligevel fint inspicere dette fantastiske havpattedyr på afstand. En god idé er at medbringe en kikkert og et kamera med et godt zoom, for båden ligger ikke lige ved siden af sandbankerne. Vi tager med guiden Kim Vind på sælsafari, og det viser sig at blive en kæmpe oplevelse for os alle fire.

På vej ud på havet fortæller Kim en masse om sælerne. Vidste du, at en sæl kan svømme op mod 60 kilometer i timen? At de er nogen værre nysgerrige størrelser, og at en fuldvoksen sæl dagligt spiser seks kilo fisk? Pludselig standser guiden motoren. Båden driver lige så stille. - Nu skal vi bare vente og se. -Om lidt kommer de første sæler ud og ser, hvem vi er, siger Kim. Og ganske rigtigt går der ikke mere end et par minutter før de første nysgerrige sæler titter hovedet frem og byder os velkommen. Inden længe svømmer flere sæler rundt om vores båd, og de er så tæt på os, at vi kan kigge dem i øjnene. Båden ligger stille en halv times tid, og adskillige gange dukker sælerne op til vandoverfladen for lige at hilse på.

Så heldig kan man være, at sælen kommer tæt på en

Freja laver dryplys sammen med Susanne i Endelave Midtpunkt

Endelave Midtpunkt – gårdbutikken i smørhullet

Midt på øen har ildsjælene Susanne og Michael for et par år siden købt et nedlagt landbrug, og planen var, at de skulle bruge gården som et slags sommerhus. Den første sommer forelskede de sig imidlertid så meget i Endelave, at de besluttede sig for at flytte til øen permanent. Og det endda på trods af, at de har en skolesøgende efternøler. – Vi har ikke et øjeblik fortrudt, at vi tog springet. Her er simpelthen så skønt, fortæller Susanne. Min mand driver stadig sit firma inde på fastlandet, så vi har stadig vores gang i Jylland, men vores hjem er nu Endelave, slår hun fast. Her har de indrettet en gårdbutik, hvor man blandt andet kan købe souvenirs fra øen. Det er dog ikke derfor, vi besøger ”Endelave Midtpunkt”, som de kalder ejendommen. Nej, det er fordi man her kan designe sit helt eget stearinlys. Imens Susanne guider ungerne i, hvordan man gør, fortæller hun, at hun som udgangspunkt, har åbent i butikken, når flaget er hejst. - Vi gik nogen tid og talte om hvad vi skulle kalde butikken, og pludselig fandt vi frem til Endelave Midtpunkt fordi ejendommen ligger midt på øen – lige i smørhullet, griner Susanne. Freja og Hjalte står hver med deres stearinlys nede i det 68 grader varme paramin, som er det der farver lysene. Efter fem minutter har de hver lavet et flot lys som deres Bedste, der snart har fødselsdag, skal have i gave.

Endelave Internationale Airport

Endelig kommer dagen, som især ungerne havde set frem til: Hjaltes fødselsdag. Allerede om morgenen stråler solen, som var den bestilt til det. Morgenbordet er flot pyntet med flag, og fra kroens flagstang blafrer Dannebrog fint i den stille vind. Fødselaren er naturligvis i sit es, og han får lidt gaver fra mor, far og storesøster ved morgenbordet. Efter den solide morgenmad, cykler familien til Øvre, som – det siger næsten sig selv – er øens nordlige spids. Et lidt mere kuperet skovterræn, men dog mere eller mindre fladt som den øvrige del af Endelave. Her stiller vi cyklerne fra os, og går en tur i skoven, hvor vi finder alle mulige sjove og finurlige genstande som naturen har skabt dem. Da vi kommer tilbage til kroen lige før middag, spørger kokken, den blot 20-årige Maja, hvad fødselaren kan tænke sig at spise. Han er ikke sen til at sige ”kyllingenuggets med pommes frites”, og det disker hun selvfølgelig op med, den super dygtige kok. Over middag er det igen på cyklen – nu er det tid til at sondere den sydvestlige del af øen.

Vi cykler forbi flyvepladsen ”Endelave Internationale Airport”, og den er rent faktisk international, for græsmarken, som det i bund og grund er, besøges årligt af små fly fra både Schweiz, Tyskland og Sverige. Jo, man kender skam godt Endelave ude i den store verden. Ikke langt fra ”lufthavnen” ligger Klinten, et smukt sted hvor der er hele fem meter ned til havoverfladen.

Majas fine kagemand til Hjalte på treårsdagen

Tre-års fødselsdag

Ud på eftermiddagen vender vi tilbage til kroen, til et sandt surprise party for den lille fødselar. Da vi står af cyklen begynder det lokale tremandsorkester ”Endelave Spillemændene” at spille fødselsdagssange for den stolte dreng, og ikke nok med det, har Maja arrangeret en lækker kagemand til selskabet!

Efter det er det tid til at vælge aftensmad, og her spørger Maja om Hjalte har en livret. Ja, svarer knægten; risengrød – og det får dagens fødselar og storesøsteren så til aftenmåltid. Mor og far får henholdsvis laksesteak og kalvesteak – begge måltider med højeste karakterer. Godt mætte hopper vi til køjs, og næste morgen er det tidligt med færgen hjem til Jylland.

Vi så ingen kaniner, men vi havde så hyggelig en påskeferie på Endelave, at vi helt sikkert kommer tilbage en anden gang – og hvem ved, måske ser vi kaninerne dér?