10.9.12

Af: Jørn Henrik Jørgensen Fotograf: Jørn Henrik Jørgensen
Bogmærk eller del
 

Danmark: Succes for tvillingefærger

Rederiet FÆRGEN indsatte lige før højsæsonen to nybyggede færger på overfarten Spodsbjerg-Taars. Allerede nu viser de nye færger på overfarten overbevisende trafiktal. Færgerne er kort og godt en succes.

M/F Langeland i færgehavnen i Spodsbjerg på Langeland

M/F Langeland i færgehavnen i Spodsbjerg på Langeland


Ny rekord i juli

De to nybyggede færger på Overfarten Spodsbjerg-Taars (Langelandstrafikken), M/F Langeland og M/F Lolland, havde deres første fælles overfart den 11. juni, og allerede i juli blev forventningerne til de nye færger til fulde indfriet med en imponerende stigning i overførslen af personbiler med intet mindre end 21 procent i forhold til sidste år. Samtidig har rederiet gennemført en tilfredshedsundersøgelse blandt skibenes passagerer, som viser, at kunderne har taget særdeles godt imod de nye tvillingefærger.

Målt på antallet af passagerer blev der også sat ny rekord i juli, idet der blev overført 17 procent flere passagerer end i tilsvarende periode sidste år. Også antallet af overførte busser, lastbiler og andre motoriserede køretøjer viser tilsvarende stigning og understreger dermed rederiets succes med indsættelse af nye færger på ruten.

Stigning for hele året

Ser man på den årlige udvikling til dato tyder det på, at succesen ikke stopper her. Det samlede passagertal fra januar – juli 2012 er nemlig 5% højere end tallene for samme periode i 2011, mens antallet af personbiler er steget med 7%.

-Det er virkelig positive tal, og vi er meget begejstrede over, at den ambitiøse oprustning har haft den ønskede effekt. Med de to nye færger har vi løftet komforten og oplevelsen om bord for passagererne til et helt nyt niveau, og ud fra tilbagemeldingerne fra kunderne, lader det til at have båret frugt på alle fronter, udtaler administrerende direktør hos FÆRGEN, John Steen-Mikkelsen.

M/F Langeland undervejs mellem Spodsbjerg og Tårs. Færgen er en såkaldt dobbeltendefærge og skal derfor ikke foretage vendemanøvrer før havneanløb

M/F Langeland undervejs mellem Spodsbjerg og Tårs. Færgen er en såkaldt dobbeltendefærge og skal derfor ikke foretage vendemanøvrer før havneanløb


Også tilfredshed blandt kunder

Færgernes succes fremgår også tydeligt af tilbagemeldingerne fra de tilfredse kunder. Ser man på højsæsonen 2011 var der 27%, der udtrykte, at de var meget tilfredse med deres rejse på ruten. I højsæsonen 2012 lå dette tal på imponerende 55%.

Derudover lå andelen af kunder, der var tilfredse, på hele 37%. Analysen viser også, at kundernes tilfredshed tydeligt er steget inden for blandt andet bistroens udvalg af mad og drikke, muligheden for siddepladser, indeklimaet, indretning og personalets synlighed mm.

Og det er ikke kun til vands, at færgerne scorer topkarakter.

Ikke færre end 66% af bilpassagererne er meget tilfredse med Check-in-forløbet i havnen, og hele 57% har sat kryds ved ’meget tilfreds’ i spørgsmålet omkring tilfredshed med adgangsvejene til færgen.

Specialfremstillede til ruten

De to nye færger er specialfremstillede til ruten, har plads til 600 passagerer og 122 biler og skyder en rutefart på 16 knob. De har en øget kapacitet på 142% i forhold til de tidligere færger på ruten, hvilket betyder at færgerne har plads til alle, og at forudbestilling af billetter næppe længere bliver nødvendigt. Færgen har i alt investeret 300 millioner i den flydende bro over Langelandsbæltet.

Ruten løser ikke kun transportbehovet mellem Lolland og Langeland, men indgår i øvrigt i trafikberedskabet mellem Øst- og Vestdanmark, såfremt Storebæltsforbindelsen af en eller anden årsag skulle blive blokeret. Mols-liniens færger har en tilsvarende beredskabsfunktion.

De to dobbeltenderfærger, der ikke skal udføre vendemanøvrer i forbindelse med overfarten, sejler fra Spodsbjerg og Tårs én gang i timen, og overfarten tager 45 minutter. Tvillingefærgerne har afløst færgerne Odin og Frigg Sydfyn, der har sejlet på ruten siden 1980’erne. Odin og Frigg er i stedet flyttet til overfarten over Alssund mellem Bøjden og Fynshav.