Riis Rejser

1.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

Fra Aalborg til Viborg (3/3) ad Limfjordsruten

Næste morgen tager det lidt tid, inden solen får brændt de lette skyer væk fra himmelen. Vi cykler forbi små landsbyer og krydser ind over marker langs skellene og flere steder er belægningen på stien mere sand og ler end grus.

På grusvej langs Lovns Bredning

Langs Lovns Bredning

Vi møder ingen udover køerne, der græsser på engene. Ved Ulbjerg overvejer vi et øjeblik om vi skal lave en afstikker ud til Ulbjerg Klint, men vil hellere bruge tiden i Sundstrup.

Vi stopper ved broen over Virksund og ser det maritime miljø i strandkanten ved Sundstrup.

Ved fiskehusene i Sundstrup

Hjarbæk Fjord

Vi nærmere os Hjarbæk Fjord og i svinget ved Lyderupgård breder fjorden sig ud foran os.

Det er vældigt flot at cykle langs fjorden med landskabet der hæver sig på venstre side og det flade lavlandet på højre side med kornmarker og enge med heste og køer.

Skals Å krydses

Skals

I Skals passeres kirken og senere på hovedvejen krydses Skals Å, inden vi drejer ind i mere kuperet terræn mod Hjarbæk.

Op og ned ad bakke går det og i det fjerne rejser Vorde Kirke sig højt på en bakketop og kan ses milevidt derfra.

Oppe fra Vorde Kirke er der en enestående udsigt ud over Hjarbæk Fjord.

Sjægter i Hjarbæk Havn

Hjarbæk og kroen

Denne lille hyggelige fjordby var engang udskibningshavn for Viborg og er i dag et samlingssted for de specielle små skibe - sjægterne.

Hvert år afholdes der konkurrencer i at sejle disse skibe, som det meste af havnen er fyldt af.

Her finder vi også Hjarbæk Kro, hvor der er virkeligt travlt. Vi slår os ned ved et ledigt bord i den åbne gård og når lige at bestille vores frokost, inden endnu en bus med folk på udflugt arriverer til kroen.

Efter en god times tid har vi samlet kræfter til dages sidste etaper, der går over Fiskebæk, hvor vi forlader Limfjordsruten, og ad landevejen til Viborg.

Viborg Domkirke

Viborg og domkirken

Viborg Domkirke er med sine to tårne byens varetegn og kirkens historie går tilbage til 1100-tallet.

Fra 1060 var Viborg bispesæde og det var her at kongerne lod sig krone. Gennem tiderne har kirken været hærget af brande og den nuværende domkirke er fra 1876.

Indvendigt er kirken udsmykket med Joakim Skovgaards fantastiske kalkmalerier af hele bibelhistorien, som ses overalt på væggene.

Vi spadserer ned til Nørresø og rundt i parkanlægget Bibelhaven ved Borgvold, inden vi returnerer til centrum og betragter nogle af de smukke gamle bygninger.

Niels Bugges Hotel, Hald Ege

Hald Ege

Vi sætter os atter på cyklerne og kører langs Søndersø ad Alhedestien, der er en regional cykelrute (nr. 21) og en del af Hærvejsruten (national cykelrute nr. 3).

8 km syd for Viborg kommer vi til Hald Ege og indlogerer os på Niels Bugges Hotel - et godt udgangspunkt for de næste dages cykel- og vandreture ved og omkring Hald Sø - f.eks. Dollerup Bakker og ruinerne ved Hald.