7.9.12

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning

Gambia og Senegal – en vinterdestination med det hele – del 2 af 2

Gambia er en perfekt vinterdestination, fordi der venter et behageligt klima, skønne sandstrande og en verden af oplevelser, der alle er meget anderledes end det vi ser andre steder. Dette er anden del af rejsereportagen fra Gambia.

Denne terrængående lastbil tager os ud i outbacken

På heldagstur i den sydlige del

Vi skal igen på heldagsudflugt med Spies’ guider, der denne gang tager os med ud i outbacken. Vi bliver hentet på hotellet i en stor åben lastbil og begiver os ud på de støvede landeveje.

Bare det at se landbyerne fra bilen er imponerende. Sikken mange farver og sikken et leben. Vi besøger også små lokale markeder, hvor børnene nysgerrigt kommer hen til os for at snakke.

Turen idag går ud i outbacken, i terrængående lastbil

Stopper flere steder

Det er meget svært når der står 60 børn og kigger tiggende op på en

Besøg på skole

Vi stopper også ved en skole, hvor de flittige børn synger for os.

Vi har taget papir, blyanter, tøj og legetøj med hjemmefra, men giver det til lærerne, så de kan fordele det mellem de børn, som trænger mest. Vi får heldigvis kyndig vejledning af Spies´ guider, så vi gør det rigtigt. Det er meget svært når der står 60 børn og kigger tiggende op på en.

Danmark har gennem årene gjort meget for Gamias børn og unge og det er noget de ved når man kommer på besøg. Det er stort, selvom man også kan se, at der er lang vej endnu. Smilet er heldigvis intakt og det smitter af.

Jordnødde produktionen sker ved håndkræft

Tæt buskads og jordnøddefarm

Vi fortsætter i jeepen gennem junglen og det til tider tætte buskads. Man føler virkelig, at man er på eventyr og hvor er det suverænt at være det med guider, der kender det hele og kan fortælle os alt om det vi oplever.

Vi stopper også ved en lille jordnøddefarm, hvor familierne venligt giver os smagsprøver. Jordnødderne er en af landet største eksportvarer og hele produktionen sker ved håndkræft.

Mændene fanger fisk i lange baner

Fiskerbyen Bakau

Sidste stop på turen er ved kystbyen Bakau, der både er kendt for sine gode badestrande og et levende fiskemarked. Jeg har aldrig tidligere set noget lignende.

Der hives bogstaveligt talt fisk op i lange baner. Og der samarbejdes på livet løs. Mændene samarbejder med alle de unge stærke drenge og pigerne renser fiskene før de lægges på riste og røges. Det er meget imponerende.

Når kvinderne har renset fiskene, røges de på store riste

Tilbage til Banjul

Poolen på hotellet er skøn til afslapning

På hotellet nyder vi poolen

Tilbage på hotellet nyder vi poolen og stranden, der ligger lige uden for døren. Det er varmt hele døgnet, så vi kan sidde ude og nyde den smukke nattehimmel, mens hotellets musiker spiller kora og markerer afslutningen på endnu en god feriedag i Gambia.

En af musikerene fra hotellet, inviterer os med hjem til hans compound

På besøg i en compound

Hotellets musiker fortæller os om det specielle instrument kora, der er bygget af kalabas og skind og tilbyder os at komme med ham hjem, hvor han gerne vil bygge en til os.

Vi hilser på hans kone og alle hans børn, og mens han bygger en kora til os, får vi tid til at se nærmere på den lille landsby, hvor de gambianske familier bor side om side.

De er mange og selvom de er fattige, sulter de ikke, fordi de har en utrolig evne til at deles og hjælpe hinanden. Mange af familierne er selvforsynende.

Folk i compounden er fattige, men de er gode til at dele, så de sulter ikke

Biler kan gå i stykker

Velkommen til det lokale autoværksted

En tur på værksted

Da vores kora er færdig vil hotellets musikere køre os retur til hotellet og det går også meget godt lige ind til vi taber lydpotten på bilen. Så må vi lige en tur forbi værkstedet.

Nu fik vi en oplevelse vi aldrig glemmer og endnu et bevis på, at verden er så mangfoldig. Man skal selvfølgelig se sig for og passe på, men ikke så meget at man ikke får oplevelserne med.

Turen over Gambiafloden er en oplevelse i sig selv. Alle skal med færgen, selv gederne

Heldagstur til Senegal

Vi begyndes vores dagsudflugt tidligt i morges, hvor vi sejlede fra Banjul og tværs over Gambia floden til havnebyen Barra på den nordlige bred. Her fortætter vi i jeep til Senegal. Det tager ikke mange minutter at passere grænsen, hvor vi bare lige skal have stemplet vores pas og veksle penge.

Vi ankommer til Fathala Game Park, der ligger 12 km nord for grænsen. Det er et stort naturreservat på 2.000 hektar, hvor man kan se næsehorn, antiloper, giraffer, vildsvin, bavianer og zebraer. Krybskytter er årsagen til at disse dyr ikke længere lever frit i Senegal og Gambia.

Naturreservatet bliver indtaget i jeep

Masser af vilde dyr

Vi kører rundt i en stor jeep og den lokale tracker ser dyrene længe før vi andre. Uden ham havde vi aldrig fundet frem til dem i det store område.

Naturreservatet er så stort, at man på ingen måde fornemmer, at man er i et lukket areal. Det er stort at se dyrene trives i det fri.

Vi kommer helt tæt på de store næsehorn

Tæt på store næsehorn

Vi kommer specielt tæt på store næsehorn, der er omsværmet af vortesvin. Inde blandt de høje træer ser vi også de imponerende giraffer, men vi har ikke en chance for at følge efter dem og de gemmer sig godt.

De forskellige antiloper er mere vant til bilerne og bliver stående, så vi kan studere dem i længere tid.

Børnene hilser glade og er meget nysgerrige

En uforglemmelig oplevelse

Fathala Game Park er en uforglemmelig oplevelse, men det er turen hjem til hotellet også.

Vi kører gennem små landsbyer, hvor der hives vand op af brøndene, og børnene kommer nysgerrigt hen til bilen for at snakke med os. De smiler og er nysgerrige på den herlige måde.

Fødderne er ikke helt rene, oven på en oplevelsesrig tur i naturreservatet

Et leben uden lige

I Barra er der et leben uden lige på havnefronten. Alle er ude og i gang. Efter en heldagtur til Senegal gennem både Barra og Banjul har man virkelig fået en på opleveren.

Det er en dag man aldrig glemmer. Naturoplevelsen er stor, men det gambianske folk sætter sig dybere i en og deres smil smitter.

Det er sjældent at man ser en gambianer uden et smil på læberne

Derfor Gambia

De mange forskellige Spies hoteller, der er i Gambia ligger alle ud til havet og de smukke sandstranden langs kysten. De er forskellige i standard, men generelt får man utrolig meget for pengene og servicen er helt i top. Man bliver altid mødt af storsmilende personale, der vil gøre alt for at hjælpe.

Klimaet er også utroligt godt, fordi det er varmt men med meget lav luftfugtighed som man f.eks. kender det fra østen. Der er helt tiden en frisk brise, hvilket også gør varmen mere behagelig.

Man skal selvfølgelig huske høj solfaktor på stranden og masser af vand, men det aller vigtigste man skal pakke med i sin kuffert er et åbent sind og et stort smil.

Man kan vælge all inklusive på hotellerne, men ved de fleste hoteller ligger der også gader med restauranter, hvor man spiser både godt, varieret og billigt. Det hører efter min mening med til ferien, at man også kommer ud at prøve de lokale specialiteter.

Børnene er nysgerrige og vil gerne sige hej

Et trygt land

Når man har været i Gambia et stykke tid, begynder man automatisk at slappe af og vænne sig til at alting er så anderledes. Det er utrolig rart at man både føler sig velkommen og sikker.