10.12.10

Af: Thomas Sørensen Fotograf: RejseAvisen.dk
Bogmærk eller del
 

Island: For mænd med hang til….

Benzin i blodet. Frisk vind i kinderne. Fed musik i øret. Lidt til ganen. Uovertruffen ren natur. Fart over feltet. Vovemod. Fortræffelig mad og en god seng at sove i. Kort sagt - der er dømt mandetur i Island.

Superjeepen fra Mountain Taxi

Superjeepen fra Mountain Taxi


På tur med Mountain Taxi

Vi er seks gutter, der har efterladt børn, koner og kærester i Danmark for at tage på et par dages sviptur, og efter godt 3 timer med Icelandair lander vi i Keflavik lufthavn (kåret som årets lufthavn i 2009), hvor vi mødes af Kristján Kristjánsson fra Mountain Taxi. Nu er det ikke nogen helt almindelig taxi, vi har bestilt, men en ombygget Ford Excursion på 3,7 tons - vægt som en pæn elefant. Kristján, der taler dansk, forklarer, at han har brugt lige så mange penge på at bygge sin superjeep om, som selve bilen koster. Her mangler heller ikke noget; internt kommunikationsanlæg, videoskærm - og naturligvis alt hvad en moderne normal bil har af aircondition, GPS, tonede ruder etc. Musikken bl.a. med Björk sættes i gang og så går det ellers derud af….
Bilen har plads til syv personer + Kristján, og skulle vi have været flere på tur, ja så kører der blot endnu en superjeep frem. Mountain Taxi arrangerer det hele for os – og uanset om vi vil køre snescooter, ATV’er, ride, fiske eller svømme, er det blot at sige til.

Jón Elias Gunnlaugsson fortæller om sit øl

Jón Elias Gunnlaugsson fortæller om sit øl


Ölvisholt Brugghus

Her i december er dagene korte i Island og solen står op ca. kl. 11 og er gået ned ca. kl. 16.00, så det er mørkt, da vi når frem til mikrobryggeriet Ölvisholt Brugghus lidt uden for Selfoss i Sydisland. Her har Jón Elias Gunnlaugsson overtaget bondegården efter sine forældre, men da han er allergisk kunne han ikke drive gården videre og i 2007 slog han sig i stedet for på ølbrygning - hans store lidenskab. I dag er dette bryggeri det største af de tre mikrobryggerier som p.t. findes i Island med en produktion på 600.000 flasker fordelt på 7 forskellige øl. Island har naturligvis også store bryggerier.
Men det er altid spændende at se og høre - og ikke mindst smage - på øl, der er startet som en hobby og så senere udviklet sig til en forretning med 20 procent eksport til bl.a. Canada, Finland, Sverige og Danmark. Det tekniske udstyr er fra Roskilde og råvarerne importeres fra bl.a. England.
Vi smager Freyja - en hvedeøl med en snert af citrus og koriander. Men hvedeøllen er filtreret – næsten klar – for som Jón fortæller, kan islændingene ikke lide en uklar hvedeøl, som fås mange steder i Europa.
Skjalfti er en øl brygget af 5 forskellige typer bygmalt og en type hvedemalt, hvilket giver en fin aroma og en let bitter eftersmag.
Jón brygger tre sæsonøl og juleøllen er en af dem og den skal naturligvis også smages nu julen står for døren. Den er noget mere bitter end hvad vi forstår ved en dansk juleøl.
Mori er en rød ale, hvori der igen er brugt forskellige byg- og hvedemalt. Den er lidt mere over i karamel, men stadig med en let bitter eftersmag.
Flagskibet er Lava - et passende navn for en tyktflydende øl - hvor så godt som alle smagsnuancer kan findes. Det er en meget mørk øl, som jeg ikke synes passer til mad, men som bør nydes solo. Maltsmagen blander sig med smag af chokolade på en fuldendt måde. Den øl må jeg ha’ et par flasker med hjem af….. Men i Island kan man ikke købe øl uden for monopolet, så jeg må gå tomhændet fra bryggeriet og se om jeg kan finde den hjemme i Danmark.

Hotel Ranga

Hotel Ranga


Hotel Ranga

Vi er kørt ad Ringvejen - Hovedvej 1 - der løber godt 1600 km rundt om hele Island og ved Hella i det sydlige Island er vi fremme. Stjernerne lyser klart i denne frostklare nat, da vi når Hotel Ranga, hvor direktør Ingithor Jacobsson, byder os velkommen. Hotellet ligger i et naturskønt område med korte afstande til golfbaner, fiskeåer og -søer, vandreture i fjeldene eller til de islandske heste som kan tage én med på tur ind i lavamarkerne.
Vi har planer om at hoppe i den opvarmede pool med endnu en øl i hånden, men det er blevet sent, så vi spise først en glimrende middag i restauranten (hummerbisque, lam og chokoladekage med tilhørende hvid og rød vin fra Chile) inden vi kaster os i poolen for at spejde efter nordlyset.
Dette er et 4-stjernet hotel med en hyggelig indretning og med nogle helt specielle suiter - Around the World - indrettet efter hver sin verdensdel. Her er Australien, Afrika, Sydamerika, Nordamerika samt Asien repræsenteret med japansk indretning og Antarktis. Europa med Island som omdrejningspunkt, er under konstruktion. Alt hvad der findes i disse suiter er hentet fra de respektive verdensdele - og helt billigt har det ikke været at indrette, hvilket også afspejler sig i prisen.
Men mindre kan sagtens gøre det. Vi har dejlige, ordinære værelser og alle har jacuzzi på badeværelset.

Næste morgen efter en overdådig morgenmadsbuffet - kendt viden om - er vi parate til at tage på eventyr.

Gejseren Strokkur springer

Gejseren Strokkur springer


De springende varme kilder – gejserne

Kristján kører os ind i ”Den Gyldne Cirkel” forbi Skálholt - Islands gamle bispesæde - og første stop er ved de springende varme kilder. Hele området damper og fra forskellige vandfyldte huller bobler kogende vand.
Den gamle Geysir, der har givet navn til dette naturfænomen overalt på kloden, er blevet ”træt” og springer kun et par gange om dagen - og ikke særligt kraftfuldt. Han venter vist på et mindre jordskælv, der igen kan give liv i kogeriet.
Langt bedre går det med Geysir’s lillebror Strokkur. Han springer ca. hver 5. - 7. minut og sender kaskader af kogende vand op til 30 meter i luften. Mens vi står og venter på den isglatte jordskorpe, kan vi se hvorledes vandet i Strokkurs vandhul bevæger sig op og ned. Det bliver mere og mere uroligt. Og så uden yderligere varsel siger det ”pufff…”. Den springer. En søjle af kogende vand sendes i vejret og dråber daler ned omkring os og efterlader en kæmpemæssig dampsky, som først efter et minut atter er forsvundet. Betagende smukt i dette frostklare vintervejr.

Gullfoss i vinterdragt

Gullfoss i vinterdragt


Et vinterklædt Gullfoss

Her kommer navnet Island rigtig til sin ret, for alt omkring os er belagt med is. Fra toppen af det imponerende vandfald Gullfoss kan vi skue ud over den 70 meter dybe og 2,5 km lange kløft, hvor vandet faldet ned og sender kaskader af vanddamp til vejrs. Under de rette omstændigheder kan en regnbue ses i vanddampen - heraf navnet Gullfoss - ”Det Gyldne Vandfald”. Men i december står solen så lavt, at de omkringliggende lavafjelde, kaster skygge på hele sceneriet.
En islagt sti fører ned til strømfaldene, så vi forsynes med skridsikre såler, som hurtigt kan sættes uden på vores støvler og sko. Så står vi fast.
Græsset på klippesiderne er indhyllet i is. Klipperne ligner frosne vandfald og isformationerne tegner fine mønstre over alt omkring os. På de yderste klipper, nede ved første strømfald, skal vi passe særligt på ikke at glide. Her er intet hegn og falder man i, er der ingen vej tilbage!
Vandet kommer fra gletscheren Langjökull og ledes gennem åen Hvitá og ned over vandfaldet.

Da vi har vovet os rundt på de yderste klipper, spadserer vi tilbage og op til cafeteriet Gullfosskaffi, hvor vi bydes velkommen med følgende tekst på et skilt: ”Du er fantastisk og vi elsker dig. Indgang næste dør.” Så er stemningen ligesom lagt…. Vi spiser en traditionel lammesuppe, som er virkelig lækker. Det er prisen også! Og så er maden ad libitum. Man betaler for første tallerken og kan blot gå til disken og få fyldt på igen. Dejligt med varm, kødfuld suppe, når det er -14 grader udenfor.

Med Mountain Taxi på højfjeldet

Med Mountain Taxi på højfjeldet


Med Super Jeep i det sneklædte højfjeld

Kristján lukker lidt af luften ud af de meterstore hjul, da vi forlader normal vej og kører op gennem lavafjeldene mod Islands næststørste gletscher Langjökull, der dækker ca. 1.000 km2. (Vatnajökull er Europas største gletscher på 8.000 km2 og dækker således et område større end Sjælland).
Langjökulls iskappe er op til 900 meter tyk og dybe gletscherspalter gør det livsfarligt at bevæge sig over gletscheren uden kyndig ledsagelse. Og jeg tænker mit, da den 3,7 tons tunge superjeep forcerer hen over sneen, over bakker, gennem vandløb og op ad fjeldet. Men Kristján kender terrænet og sin bil. Jeg bliver ganske rolig, men vil aldrig køre i egen bil i ukendt terræn, men altid lade mig guide.
Kristján skruer op for tempoet - og musikken. Det giver en særlig stemning at hoppe rundt i denne barske og snedækkede natur med islandske rytmer i øret. Selv denne tunge bil hopper fra side til side. Ikke noget for folk med svag ryg!
Vi passerer et vandløb i fuld fart og vandet står op omkring bilen og sætter sig som is sekundet efter. Vi kan ingenting se. Kan chaufføren? Viskerbladende gløder. Bilen stoppes og der skrabes is af ruderne. Hvem sagde mandehørm?

Snescooter på Langjökull gletscheren

Snescooter på Langjökull gletscheren


Snescooter på Langjökull

På kanten af gletscheren får vi overtrækstøj på, hjelm og varme vanter. En af vennerne er så fascineret af naturens storhed, at han må lægge sig i sneen og bare suge det solbeskinnede snelandskab til sig. Han har svært ved at løsrive sig, da det er første gang han er med i Island. Jeg forstår ham.
Så er vi fremme ved snescooterne, der drives af firmaet Snowmobile. Hver mand på sin stærke maskine. En guide forrest og en bagerst. Hold linien. Hold afstanden. Tommelfingeren i bund på speederen og vi suser fremad op ad gletscheren.
Sneen er visse steder løs og holdes afstanden ikke til den forankørende, er der kontant afregning - med masser af opkørt snestøv i hoved. Turen går op til et højdedrag på gletscheren, hvorfra vi kan se milevidt i det klare vintervejr. Vi nyder at se solen gå ned bag mørke fjeldtoppe, som stikker ud af gletscheren for at forsvinde i et hav af rødt lys.
Vores lokale guide leder os ned til en frossen sø, hvor vi kan se et lodret snit i gletscherens is 30-40 meter tyk, inden vi er på tilbagetog. Vi skal holde sporet. Ikke noget med at lave ”short cuts” over eventuelle sprækker, men sporet er ret bredt, så der er rig mulighed for at sætte fart på maskinerne og overhale - men gør det venligst i læsiden!!!!
Jamen, det er da fedt at suse med over 50 km i timen hen over sneen. Seks mand som har mod på lidt af hvert….

Lam i svampesauce

Lam i svampesauce


Gourmet på Hotel Hekla

Vi kørte tidligere på dagen ”ad Hekkenfeldt til”. Nej, misforstået! Vi var på vej mod vulkanen Hekla, som vi hele dagen har haft udsyn til fra bilen. Hekla, troede man i de gode gamle dage, var indgangen til selveste Helvede. Vi kørte forbi Hotel Hekla, smed vores bagage af, og nu er vi tilbage. Alle med røde kinder og næser fra den friske tur på den iskolde Langjökul. Og skrub sultne.
Et hurtigt bad. En ren skjorte. Og så er der serveret. Sigrún Hauksdóttir, der driver Hotel Hekla, sætter pris på gode islandske retter - og her er det en fornøjelse at spise.
Graved gås - skåret tyndt som carpaccio - serveret på rucolasalat med pinjekerner og et drys af olivenolie. Gåsen har hængt og mørnet en måneds tid, hvorefter den er marineret et par dage. Utroligt lækkert.
Graved laks i puddersukkerlage med salat pyntet med groft revet gedeost. Himmelsk.
Rosastegt lam i svampesauce med råstegt garniture og bagt kartoffelmos. Kan man forlange mere?
Jo, en ”vulkan i udbrud” bestående af varm chokolademousse med vaniljeis som dessert.
Jeg behøver vist ikke at nævne, at der til middagen blev serveret Cabernet Sauvignon fra Chile.

På ATV'er gennem Reykjanes' lavamark

På ATV'er gennem Reykjanes' lavamark


ATV i Grindavik

Denne morgen går turen sydvest på til Reykjanes-halvøen, hvor vi følger en lang række af farverige vulkanske fjelde. Flere gange har vi udsigt ud mod havet og kan se Vestmannaøerne i det fjerne. Også Islands nyeste ø - Surtsey - der ved et undersøisk vulkanudbrud i 1963 dukkede op af havet, kan vi se. Surtsey er totalt fredet, fordi forskerne vil se hvorledes liv opstår på en jomfruelig ø uden menneskers påvirkning.
Fremme i Grindavik - Islands vigtigste fiskerihavn - møder vi Lava Tours, hvor ATV’er - også kendt som Quad-bikes - står parate til os. Disse 4-hjulstrukne køretøjer er lette at betjene, når man lige kommer i gang. Efter at have underskrevet en erklæring på at alt er på eget ansvar - også eventuelle skader på de dyre fartøjer - får vi udleveret overtrækstøj og hjelme og efter en kort instruktion drøner vi ud af byen og op i lavamarken.

Igen er det vigtigt at holde rækkefølgen og holde afstand til den forankørende. Her i det sydvestlige Island er der ikke faldet så meget sne, så lavamarken er fint fremkommelig. Vi følger en fast rute, hvor man kan se, at der tidligere er kørt. På toppen af et lavafjeld har vi udsigt til bl.a. Den Blå Lagune, men inden vi når så langt, skal vi tilbage ned ad fjeldet og en tur ud mod kysten, hvor rå lavamark tårner sig op omkring os. Vi gør holdt ved fyrtårnet og ser senere på turen et sønderslået skibsvrag fra et havari i 1988. Naturens kræfter er ufattelige.

I Den Blå Lagunes varme vand

I Den Blå Lagunes varme vand


Den Blå Lagune

Inden vi springer i bølgen blå - faktisk er vandet dueblåt i lagunen - spiser vi en dejlig frokost i Den Blå Lagunes cafeteria - champignonsuppe og torsk.
Vandet er varmt, så der i frostvejret sker en tæt fordampning, der indhyller det hele i en spøgelsesagtig tåge. Iskrystaller sidder på de fjernere stående klipper og ved selve lagunen er klipperne farvet hvide af kalk. Jeg svømmer lidt rundt - og går også, da her intet sted er dybere end en voksen kan bunde - for at finde det varmeste punkt i søen. For her er forskelle i vandets temperatur så det kan mærkes.
Under et vandfald vælter vandet ned på mine skuldre og ryg, hvilket er lige så godt som en gang massage - næsten!
Er der ikke varmt nok i selve badet kan vi altid søge tilflugt i saunaen eller badstuen.

Fundamentet til Reykjaviks ældste hus på museum 871+-2

Fundamentet til Reykjaviks ældste hus på museum 871+-2


Reykjaviks ældste hus

I Islands hovedstad ca. 45 km fra Den Blå Lagune indlogeres vi på Hotel Klöpp lige i centrum et stenkast fra den altid livlige hovedgade med masser af restauranter og butikker af enhver art. Vi tager afsked med vores rejseguide Kristján og spredes i byen.

Selv besøger jeg det spændende museum 871 +- 2, hvor man i 2001 under udgravning til et hus gjorde et bemærkelsesværdigt fund, der viste sig at være de ældste levn fra menneskelig beboelse i Reykjavik fra tiden 871 e. Kr. Plus minus 2 år. Kulstof 14-prøverne siger så!
Fundene omfatter bl.a. et langhus som nu er bevaret på sin oprindelige placering, som midtpunkt for udstillingen om livet i vikingetiden. Rundt langs museets vægge ses fund af bl.a. værktøj og kunstgenstande. Ved hjælp af multimedieteknik bliver konstruktionen af vikingetidens bygninger og dagliglivet forklaret. Spændende og godt lavet. Bestemt besøget værd.

Der er også tid til at spadsere en tur op til Hallgrimskirken - landets største kirke - der ligger på toppen af en bakke og kan ses fra lang afstand.
Foran kirken står en statue, der forestiller Leif den Lykkelige, spejdende efter nyt land…..

Drengene omkring det runde bord

Drengene omkring det runde bord


Restaurant Sjavarkjallarinn

Senere spiser vi i kælderrestauranten Sjavarkjallarinn - og oplever igen en næsten ubeskrivelig glæde i smagsløgene. Her serveres en fin hummerbisque efterfulgt af fade med hver seks små lækkerier - nærmest som tapas. Røget ørred - Marinerede sild, der smelter på tungen med sødt rugbrød og en islandsk brændevin dertil - Havkat (nok det grimmeste dyr i havet!), men hvor det smager godt serveret med kølig hvidvin fra Sydafrika - Marineret, røget and - Lam med en rødvinskogt fars, ren guf, suppleret med sydafrikansk rødvin - Risalamande serveret med æggepunch og kirsebærsorbet, hvortil en sødlig riesling er sagen.

Og efter kaffe og cognac er det så ud i Reykjaviks pulserende natteliv……

Smil - du er på....

Smil - du er på....


Yderligere oplysninger om denne rejse til Island

Sted: Island i Nordatlanten

Årstid: December

Kort: På turistkontorerne og hotellerne står masser af gratis kort, mere eller mindre detaljerede.

Guide: Turen går til Island samt Rejsen rundt i Island, Politikens Forlag

Teknisk rejsearrangør: Mountain Taxi