Riis Rejser

18.1.16

Af: Mikkel S. Sørensen Fotograf: Mikkel S. Sørensen
Bogmærk eller del
 

Bibelske udflugtsmål omkring Genesarat Sø, Israel

Området omkring Genesarat Sø er rig på steder med historier fra biblen, der igennem de seneste 2000 år været genstand for pilgrimsturister. RejseAvisen.dk har været i Galilæa for at se nærmere på, hvordan valfartsstederne opleves af den almindelige turist.

Pilgrimsturisme

I dag er pilgrimsturismen mere intens end nogensinde før, og for ikke religiøse nordboere vil mødet med valfartsstederne og pilgrimmene vække undren. Men omvendt kan  hysteriet, som til tider omgærer valfartsstederne, være ganske underholdende.

Man behøver bestemt ikke at være aktiv kristen for at få noget ud af seværdighederne, men leger man lidt med på fortællingerne, bliver det hele noget sjovere.

Det kan derfor anbefales at læse lidt op på nogle af evangelierne inden afrejsen for at sætte stederne ind i en sammenhæng, og for at forstå, hvorfor nogle mennesker reagerer, som de gør på valfartsstederne.

Når det er sagt, kan man også bare tage udflugtsmålene for hvad det er: En række steder, der gennem bibelske fortællinger og/eller arkæologiske udgravninger, bliver forbundet med Jesus og hans gerninger.

En moderne bygning der dækker over Peters hus

En moderne bygning der dækker over Peters hus


Peters hus i Kapernaum

I dag er Kapernaum en arkæologisk park med ruiner, som vidner om landsbyens vigtighed i oldtiden. På Jesus’ tid var Kapernaum er fiskerlandsby, der lå centralt på den antikke vej fra Tiberias og østover til Golan og Jordan. Det var her, at Jesus ifølge overleveringen slog sig ned hos disciplens Peters familie og etablerede sin menighed.

Der er to dominerende bygninger i Kapernaum i dag. Et monstrum af kirke, der mest af alt ligner et rumskib fra Stjernekrigen, og en synagoge fra det første århundrede af vores tidsregning. Pilgrimmene flokkes først og fremmest omkring den specielle franciskanerkirke, der står på nogle piller over det sted, der menes at være Peters hus.

Panoramavinduer foran alteret

Panoramavinduer foran alteret


Her nævnes Jesus

Inde i kirken er der panoramavinduer, hvorfra man har en fin udsigt over den øvrige ruinby. Et stor glasgulvet i midten af kirken giver besøgende mulighed for at se ned i Peters hus og resterne af tidligere kirker, der er blevet bygget på stedet.

I det 4. århundrede blev der opført en kirke ovenpå huset. Kirken blev i det femte århundrede overbygget af en byzantinsk kirke, der var formet som et oktagon - altså en bygning med otte sider - og gulvet i Peters hus blev dekoreret med mosaikker af en påfugl og en lotusblomst.

Hvad er der så specielt ved denne ruin? Egentligt er det bare en ruin, som mere eller mindre ligner mange andre ruiner fra den tid.

Men netop legenden om, at dette er Peters hus og her hvor Jesus boede og udrettede flere mirakler, gør ruinen til et valfartssted.

F.eks. fortæller Matthæus historierne om, hvordan Jesus helbredte Peters svigermor, da hun lå syg med feber, og om hvordan en lam mand, der ikke kunne blive ført ind gennem døren på grund af for mange fremmødte folk, blev firet ned gennem taget, så Jesus kunne helbrede ham.

Man kan så spørge sig selv, om det nu også er Peters hus? Det er i bund og grund nok et spørgsmål om tro.

På Jesus’ tid var Kapernaum fattig og byens huse var beskedne. Udgravninger af det antikke Kapernaum har dog vist, at netop dette hus skilte sig ud fra de andre. Formodningen om at huset kan have tilhørt disciplen Peter understøttes af beviser på, at huset allerede i midten af første århundrede var omgæret af ærefrygt og blev brugt af offentligheden.

F. eks. vidner et af rummene om, at det er blevet brugt i offentlige sammenhænge, og i kristendommens vugge var huset mål for oldtidens graffiti, hvoraf nogle nævner Jesus.

Kapernaums hvide synagoge

Kapernaums hvide synagoge


Den hvide synagoge

Et stenkast fra den futuristiske, franciskanske kirke ligger Kapernaums synagoge og kaster glans over ruinbyen. Dateringen af de nuværende ruiner har været livligt debatteret af eksperter.

Visse dele af synagogen vidner om stilarter anvendt i det 2. århundrede, mens fund af mønter og potter indikerer, at synagogen stammer fra det 5. århundrede. Sikkert er det, at ruinerne ikke er fra Jesus’ tid, men derimod er bygget på resterne af synagogen.

Synagogen i Kapernaum var en vigtigt plads i Jesus’ tidlige virke. Det var i synagogen, at Jesus antageligt først begyndte at undervise under sabbatten. Ifølge legenden udrettede Jesus flere mirakler her og i området omkring Kapernaum. Bl.a. vækkede han døde til live og uddrev dæmoner, hvilket fik de skriftkloge til at anklage ham for at være dæmonernes fyrste og blasfemisk.

Mens Kapernaums beskedne huse var opført i lokal sort basaltsten, var synagogen bygget med importerede hvide kalksten. Denne kontrast var med til at understrege synagogens status. Selv i dag fremstår synagogen, som et flot bygningsværk hævet over ruinbyen.

Under den hvide synagoge er et fundament i sort basalt, som stammer fra Jesus’ tid. Dette mener arkæologer var synagogen, hvor Jesus underviste. Den vestlige mur, som stadig står, er fra en tidligere synagoge og er fundament til den hvide synagoge. I evangelierne nævnes det, at det var den romerske officer - centurion - som byggede synagogen, hvilket bekræfter Kapernaums fattigdom.

Kapernaum er bestemt et besøg værd. Ud over kirken og synagogen kan man tage en lille promenade i det blomsterfyldte området og blandt andet se på en olivenpresse fra oldtiden.

Saligprisningernes Kirke

Saligprisningernes Kirke


Saligprisningernes Kirke

På en bakketop nogle få kilometer fra Kapernaum ligger Saligprisningernes Kirke med en flot udsigt ud over Genesarat Sø. Denne kirke ligger dér, hvor Jesus skulle have holdt den berømte bjergprædiken for folkemængden.

Det var i den prædiken, hvor Jesus blandt andet fortalte masserne, at salige - eller heldige (på nudansk) - er de små og ubetydelige, for de skal arve eller overtage jorden. Det var også fra bjergprædikenen, at kirkens ”fader vår” stammer.

Selvom der ikke er nogen arkæologiske beviser for, at bjergprædikenen rent faktisk fandt sted netop på denne bakketoppe, er der ingen tvivl blandt de mange pilgrimme, som har valfartet til Saligprisningernes Bjerg siden det 4. århundrede.

Beviser eller ej, så ligger Saligprisningernes Kirke flot hævet over Genesaret Søen. Alene udsigten gør, at stedet er et besøg værd. Den nuværende kirke er fra 1938 og tilhører franciskanerordenen. Kirken er bygget i byzantinsk stil.

Dens ottekantede form repræsenterer de otte saligprisninger fra bjergprædikenen. Kirken og pladsen foran indgangen er flot dekoreret med mosaikker. I haverne bag kirken er der mulighed for at slappe af i ro og mag i skyggen af træerne.

Det kan være ganske spændende at opleve, når menigheder fra hele verden afholder ceremonier side om side. Ønsker man derimod at opleve roen og stilheden over området kan det være en god idé at komme lidt ud på eftermiddagen. Så er de fleste pilgrimsgrupper blevet kørt videre til næste kirke.

Bespisningsunderets Kirke i Tabgha

Bespisningsunderets Kirke i Tabgha


Bespisningsunderets Kirke

Ikke langt fra Kapernaum og Saligprisningernes Kirke ligger Tabgha, som ofte var Jesus’ tilflugtssted, når han havde behov for at være alene. Bespisningsunderet skulle have fundet sted i Tabgha.

Det er den fortælling, hvor Jesus kun havde fem brød og to fisk. Men på mirakuløs vis lykkedes det at mætte omkring 5000 mennesker og samtidig have tolv kurve brød tilovers.

Bespisningsunderets Kirke er bygget på det sted, som ifølge traditionen tilskrives at være der, hvor Jesus udførte dette mirakel. Den nuværende kirke fra 1980’erne er bygget fra oven på to tidligere kirker. Den første lille kirke blev bygget i det 4. århundrede og var den første bygning i Tabgha.

I det 5. århundrede byggedes et større kloster og kirke på stedet. Denne byzantinske kirke var rigt dekoreret med gulvmosaikker. Disse blev opdaget og udgravet i 1932, hvor tyske arkæologier afdækkede den byzantinske kirkes mure og mosaikker.

I dag findes flere af disse flotte mosaikker, der alle har planter og dyr som motiv. Den mest kendte af de restaurerede gulvmosaikker er placeret foran altret og hylder bespisningsunderet. Mosaikken afbilleder nemlig to fisk og en kurv med brød.

Under alteret stikker en kalkklippe frem. For troende var det på denne klippe, at Jesus stod, da han velsignede fiskene og brødene, inden måltidet blev delt ud til tilhængerne. Til højre fra altret er der et glaspanel, hvor man kan se fundamentet af den originale kirke fra det 4. århundrede.

Udover mosaikkerne er der i dag et par andre levn fra kirken fra det 5. århundrede. Bl.a. dørtærsklen ved en venstre indgang til atriumet, brolægningssten og frisen i apsisen. I gårdhaven er der nogle olivenpresser og en døbefont.

Ligesom med mange af områdets andre kirker, kan det godt betale sig at besøge kirken enten meget tidligt på morgenen eller lidt ud på eftermiddagen, hvis man vil undgå de mange pilgrimme.

Jesus' båd i Yigal Allon Museet

Jesus' båd i Yigal Allon Museet


Jesus’ Båd - hvad ellers?

Mellem Tabgha og Tiberias ligger Kibbutz Ginosar, som huser Yigal Allon Museet. I museet findes resterne af en stor båd, der stammer fra Jesus’ tid. Bådens skrog blev fundet af to lokale fiskere - og amatørarkæologer - i 1986, da Genesarat Sø havde trukket sig tilbage som følge af en voldsom tørke.

Arkæologerne måtte dengang hurtigt, men nænsomt grave skroget ud af mudderet. Vandstanden i Genesarat Sø var nemlig begyndt at stige igen, og nyheden om det opsigtsvækkende fund tiltrak skattejægere, som gerne ville tilsnige sig adgang til udgravningsområdet.

Hele udgravningen tog blot tolv dage og nætter, hvorefter der fulgte 7 års restaurering, inden båden kunne udstilles. Siden 2000 har båden været udstillet. Båden måler ni meter i længden og 2,3 meter i bredden. Den blev sejlet af fire roere og en rorgænger og havde yderligere plads til 15 personer.

Fund af en olielampe, søm, pilespidser og kogekar under udgravningen, samt en kulstof14 datering af skroget har været med at fastsætte bådens oprindelse til mellem år 100 f. Kr. og år 70 e. Kr. Den stammer altså fra Jesus’ tid. På museet gisnes der om bådens funktion.

Det kan have været en stor fiskerbåd eller måske brugt i Migdal-slaget i 67 e. Kr. Endelig spekuleres der i, om ikke båden er den selv samme som Jesus og hans disciple sejlede i, når de krydsede Genesarat Sø. For de troende pilgrimme er der ingen tvivl. Og derfor bliver båden kaldt ”Jesus’ Båd”.

Museet er småt, men meget spændende. Ud over at man kan se selve den antikke båd, kan man gennem videofilm og informationstavler få et indblik i hele processen fra den blev fundet til den var færdigrestaureret.

Er man heldig kan man støde ind i Yuval Lufan, den ene af de to brødre, der fandt Jesus-båden. Han fortæller gerne hele historien med indlevelse og passion - også selvom han har fortalt historien i snart 25 år.

Torre La Sal
Outwell
Campingferie 650,-
Tamarit Parc Resort
Primo Tours
RejseAvisen.dk
Seneste nyt