Isabella

24.6.13

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning

Camping på Caravanpark Sexten i Trentino, Sydtyrol (5/5)

Vi holder i 1.000 meters højde og har sovet på en lille campingplads i nærheden af byen Belluno i Dolomitterne. Da vi ankom i går aftens hang skyerne lige over vores hoveder, men denne morgen er de lettet igen og solen skinner, så vi kan spise morgenmad uden for vores to vogne.

En dejlig morgen i bjergene hvor skyerne letter

Sidste etape af Italien rundt

Vi har alle sovet utrolig godt med vinduerne åbne og direkte adgang til den friske luft. Jo, man sover godt i bjergene.

I dag skal vi køre til den lange rejses sidste stop ved Caravanpark Sexten - få kilometer fra den østrigske grænse. Det bliver en flot tur.

Ved bjergkørsel kan det være svært at holde øjenene på vejen

Bjergekørsel

Hvis du har godt med overskud i motoren skal du ikke være bange for at køre i bjergene. Det er ofte så flot at det største problem er at holde øjnene på vejen.

Bjergkørsel kræver en smule teknik, både når man skal op og ned. På CampingDanmark.dk kan du finde alle de gode råd.

Denne tur fra Belluno til Caravanpark Sexten over Cortina kan varmt anbefales.

ET veldækket morgenbord

Sen ankomst til Caravan Sexten

Vi ankommer sent og finder hurtigt vores standpladser - side om side. Børnene sover allerede i bilen, så de bæres ind i seng. Vi nyder en lille en, inden vi selv kryber til køjs.

Igen en ny flot dag, som er den sidste på vores lange rejse, der startede for ca. tre uger siden. Vi har været ”hele” Italien rundt og det har været fantastisk. Så i dag skal det rejsen afsluttes med maner.

Vi er på en af Europas bedste campingpladser, hvor der er en fornem restaurant. Her indtager vi dagens første måltid. Et morgenbord med alt, hvad man kan tænke sig. Vi nyder det hele og går med meget fyldte maver fra bordet.

Den mindste kommer i bærestol

Imponerende beliggenhed

Campingpladsen Caravanpark Sexten ligger for foden af Dolomitterne og Alperne på en gang. Der er meget stor forskel på de to bjergkæder og det giver en fantastisk beliggenhed, der oveni købet er i 1500 meters højde.

Pladsen er let at køre til. Der er kun en forholdsvis stejl stigning de sidste to km.

Vi har pakket rygsækkene og begiver os på vandretur i de imponerende omgivelser. Parco Naturale Dolomiti di Sesto er en nationalpark, som ligger få km fra pladsen. Et rent eldorado for vandreture - også for nybegyndere eller ikke trænede.

Det passer også godt til os, fordi børnene er med. Den mindste har jeg i en bærestol på ryggen, hvilket betyder ca. 20 kg ekstra og svarer til en fuldpakket rygsæk. Storebror går selv og er god til det - men der er også grænser!

Pause midt i storslået natur - som også børnene nyder

Vandretur med nødvendige pauser

Med to små børn som en del af bagagen, er pauser en nødvendighed. Den mindste skal også ud og strække ryggen. Det herlige er dog, at så snart vi gør klar til at gå videre, kommer hun løbende og vil op igen.

Bærestolen er genial, fordi vi kan tale sammen, mens vi går og vi kan komme frem over alt. Eneste ulempe er, at hun vejer.

Pauser giver os rig mulighed til at nyde den dramatiske natur.

Vi vandrer midt i en næsten udtørret flodseng

Langs en flodseng

De første timer kan man gå uden de helt store stigninger. Det meste af ruten går langs en næsten udtørret flodseng. Selv om vi er i maj måned er det meste smeltevand borte.

På begge sider er her træer, så flodsengen gør, at vi har udsyn til bjergene omkring os. De er utroligt flotte.

Under behandling i wellness-centret

Mændene har sit og pigerne deres

Vel tilbage på campingpladsen er det blevet tid til en lille eftermiddagslur for børnene.

Mændene hygger sig med et glas vin, mens pigerne skal i campingpladsens wellness-center. Vi skal simpelthen forkæles med massage og ansigtsbehandling.

Da vi træder ind i lokalet bliver vi noget overrasket over det, der møder os. Hold da op, hvor er det flot og gennemført.

Campingpladsen ligger flot, restauranten er hyggelig og har klasse. Facilitetsbygningerne er fuldstændig overdrevet luksuriøse, og så kommer vi ind i denne harmoniske verden af velvære.

Vi starter med at blive varmet op i et skønt vandbad med urter. Dernæst massage og ansigtsbehandling. Det hele tager tre timer. Selvfølgelig koster det også, men det er hele turen værd.

Italiensk specialitet - bare lækkert

Prikken over i´et

Som om dagen ikke allerede har været suveræn, så slutter vi lige af med en tre retters menu i restauranten - selvfølgelig med forskellige italienske specialiteter.

Mad er noget af det hele vores rejse har handlet om, fordi vi alle er af den opfattelse, at det italienske køkken er et af verdens bedste. Det får vi også smag denne aften.

Aftenhygge

Perfekt afslutning

Vi slutter den vidunderlige dag som så mange gange før. Nemlig foran vores vogntog.

Børnene falder i søvn og vi kan sidde og nyde et sidste glas vin under en stjerneklar himmel. Månen skinner flot, så vi fornemmer de høje bjergtinder omkring os.

I morgen kører vi hjem, men vi har en uforglemmelig rejse bag os.

Og kom ikke og sig, at camping er discount.