La Quercia

29.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen
Bogmærk eller del
 

Fra romertid til renæssance i Brescia, Lombardiet, Norditalien

De kaldte stedet Brixia, da den i år 27 e. K. blev en romersk koloni, og rester fra romernes storhedstid kan endnu ses rundt omkring i byen, der også var hovedstaden i Lombardiet i en periode.

Hotel Albergo Orologio

Hotel Albergo Orologio


Hotel Albergo Orologio i Brescia

Jeg er kommet til byen Brescia, der ligger mellem Gardasøen og Iseo-søen på kanten af de første alpine højder, og bor på Hotel Albergo Orologio midt i byens centrum.

Hotellet er et lille dansk-italiensk drevet sted, hvor man ad snævre trapper finder frem til de 16 værelser. Her er en lille morgenmadsrestaurant og en lige så hyggelig lille gårdterrasse. Hotellet indgår i gruppen Cá Viva, som driver flere hoteller i Norditalien.

Fra mit vindue ud mod gaden - en smal bilfri gyde mellem Piazza della Loggia og Piazza Paolo VI - kan jeg lige skimte toppen af katedralen, kun et stenkast fra hotellet.

I receptionen får jeg en sød og elskværdig betjening, da jeg søger råd om kort og generel orientering om byen.

San Marcos Bastion med vindebro

San Marcos Bastion med vindebro


Fæstningen på Cidneo bjerget

Denne disede efterårsmorgen spadserer jeg op ad de mange trapper på skråning, der begynder ganske få meter fra hotellet bag Piazza Paolo VI og bestiger Cidneo-bjerget, 245 moh.

Gennem en parklignende bevoksning med træer og buske i efterårets gyldne farver fører stier og flere trapper mig opad over veje med tværgående trafik og jeg når op til fæstningen St. Marco’s Bastion.

Jeg følger vejen hele vejen rundt langs fæstningens stejle mure med skydetårne og depoter rundt omkring. Herfra er der udsigt over byen i alle verdens hjørner, men sigtbarheden i dag er begrænset p.g.a. morgendisen, som solen først op ad dagen vil få bugt med.

Men jeg kan sagtens forestille mig, hvorledes bjergene rejser sig mod nord og lavlandet mod Posletten strækker sig så langt øjet rækker.

Ad grusede veje når jeg helt op til den øverste del af bastionen, hvor en vindebro fører ind til selve indergården. Her findes to museer; et kunstmuseum Risorgimento med historiske effekter, malerier og tryksager m.m. samt et våbenmuseum.

Begge museer åbner dog først op ad formiddagen, så jeg går tilbage en anden vej og passerer gennem tunneller under fæstningens tykke mure og kommer igen ned i byen.

Markedsdag på Piazza della Loggia

Markedsdag på Piazza della Loggia


Piazza della Loggia

Det er lørdag og dermed markedsdag, og jeg skal love for at der er kommet liv i gaderne. På den centrale plads Piazza delle Loggia og i de tilstødende gader står boder med tøj, blomster, frugt, etc. side om side og skygger for de skønne bygninger. Det er her italienerne handler ind. Her er trængsel og handlen er livlig.

Jeg vender tilbage om eftermiddagen, hvor pladsen er ryddet for bedre at kunne betragte de smukke bygninger, der omkranser denne plads - en af de smukkeste i Brescia indviet i 1433.

I dag har pladsen to mindesmærker med betydning for Brescia. ”Bella Italia” til erindring om martyrerne fra Dieci Giornate, samt en mindesten til ære for ofrene ved et terroristattentat den 28. maj 1974 her på pladsen.

Palazzo Loggia

Palazzo Loggia


Palazzo Loggia

I den ene ende domineres pladsen af Palazzo Loggia, en meget flot renæssancebygning, der i dag fungerer som byens rådhus.

Opførelsen begyndte i 1492 og den øverste etage blev færdig i 1570, naturligvis med forskellige byggeledere og arkitekter undervejs. De pragtfulde skulpturer som pryder paladset er i klassisk stil.

Den nederste etage er inddelt af en søjlegang med 9 buer med krydsede hvælvinger båret af søjler og åben på de tre af siderne.

Den karakteristiske nuværende rektangulære kuppel er en erstatning for et fladt tag, som lagde store dele af bygningen i ruiner under en frygtelig brand i 1575.

Piazza delle Loggia med buegange, tårnur og udstigt til Den nye Katedral

Piazza delle Loggia med buegange, tårnur og udstigt til Den nye Katedral


Torre dell’Orologio

Over den østlige arkade Portici, hvor italienerne kan lide at slentre, ses et klokketårn Torre dell’Orologio (1540-1550) med et mekanisk 24-timers ur, der viser tid, men også månens faser og himmeltegnenes stilling.

Øverst står to menneskefigurer hver med en hammer som slår på en klokke, når der ringes.

På pladsens sydside ses Monti di Pietá - to bygninger, den ældste fra slutningen af 1400-tallet samt en nyere fra slutningen af 1500-tallet i elegant veneziansk stil med syv små arkader delt med søjler på facaden. En to-delt loggia fører én under huset videre ud i byen.

Rundkirken Den gamle Katedral, Duomo Vecchio, og bagved Den nye Katedral, Duomo Nuovo

Rundkirken Den gamle Katedral, Duomo Vecchio, og bagved Den nye Katedral, Duomo Nuovo


Piazza Paolo VI

Her er jeg i det religiøse centrum af Brescia med Den gamle runde Katedral - Rotonda eller Duomo Vecchio og Den nye Katedral.

Den gamle Katedral blev bygget i det 11. århundrede på ruinerne af basilika Santa Maria Maggiore og består af to etager bygget i sten med arkader.

Den nye Katedral er dedikeret til Vor Frue og blev påbegyndt bygget i 1604, men blev først færdig med kuppel og marmorfacade i 1825.

Den majestætiske og imponerende facade i hvid marmor bærer byens våbenskjold, en række søjler samt statuer på taget. Over hovedindgangen ses en buste af Angelo Maria Querini, kardinal og ærkebiskop af Brescia fra 1727.
Inden for i det enorme kirkerum ses flotte malerier og skulpturer og i krypten en søjlerække med kapitæler.

Ved side af katedralen - længst mod nord ses Palazzo del Brotello med tårnet Pégol. Bygningen går tilbage til det 15. århundrede og fungerede tidligere som rådhus. Indvendigt findes en gårdsplads på 100 x 75 meter

Pladsen er naturligvis omkranset af flere smukke renæssancebygninger.

Den romerske ruin ved Capitolium Templet

Den romerske ruin ved Capitolium Templet


Piazza del Foro

På den gamle romerske hovedvej, Decumanus Maximus, der løb mellem Bergamo og Verona og som i dag hedder Via dei Musei, kommer jeg frem til Piazza del Foro, hvor Forum lå og i romertiden både var det politiske og det religiøse centrum i byen Brixia, der betyder ”bakke”.

Det imponerende Capitolium Tempel ses neden for Cidneo-bjerget. Det blev udgravet i 1823 og fik sit nuværende udseende i 1939. På bymuseet Santa Giulia ses en model af Capitolium Templet.

Templet må dengang have ligget højt oppe på bjergsiden. Vender man sig om, er Foro-pladsen skabt oven på det gamle Forum, som i romertiden lå ca. 9 meter lavere end i dag. Det ses ved at krydse pladsen, hvor en anden udgravning viser en af de mange 6,5 meter høje marmorsøjler, som dengang prydede Forum i begge sider i hele pladsens længde.

Det er underligt at tænke på, hvad der findes af romerske sten og søjler under nutidens huse. Lidt fra pladsen kan jeg se, hvorledes nyere huse har benyttet gamle romerske søjler og sten i deres konstruktioner, som selv i dag 2000 år efter fortsat har tydelige detaljer i marmoret.

Bag søjlerækken har templet tre adskilte åbninger ind i bjerget, som anses for at være de allerhelligste steder, hvor guderne kunne tilbedes.

Ved siden af Capitolium ses ruinerne af det romerske teater, bygget i lokale limsten og marmor mellem år 69 - 96 e.K. og som menes at have haft plads til 15.000 tilskuere.

Afrodite med vinger i bronze

Afrodite med vinger i bronze


San Salvatore - Santa Giulia, Bymuseet

Jeg når frem til et andet gammelt bygningskompleks, som en af de lombardiske konger Kong Desiderius og hans kone Ansa grundlagde i år 753 e.K. – San Salvatore - Santa Giulia.

Det var et benediktinerkloster ind til det blev lukket i 1798 (revolutionen) og er i dag bymuseet og ligger netop på et rigt arkæologisk sted med 3 kirker, 3 klostre, 2 romerske huse og ikke mindre end 8 sektioner med byens historie ordnet i kronologisk orden.

I den nederste del af museet er en samling fra den tidlige grundlæggelse af Brescia fra bronzealderen og op til romertiden.

En flot søjlerække med vidunderlige kapitæler skænket af forskellige familier, men man ved ikke fra hvilke bygninger de oprindeligt stammer.

Blandt de mest berømte arkæologiske fund fra denne periode er ”den vingede sejrsgudinde” en bronzefigur fra det 3. århundrede f.K. i menneskestørrelse som blev udgravet under klosteret.

Her er også en flot samling af bronzehoveder af romerske kejsere.

Mosaik i romersk hus

Mosaik i romersk hus


Romersk hus

Under et nyere tag midt i museet ses udgravninger af to tidligere romerske huse med mange interessante detaljer.

Udover de smukke mosaikker og rester af fresker kan man se, hvordan husene var indrettet med forskellige rum, samt hvorledes vand via kanaler (rørledninger) blev ført frem til husene.

Desiderius Kors, 8. århundrede

Desiderius Kors, 8. århundrede


Kong Desiderius trækors

I middelaldersektionen viser ting, fresker, malerier og skulpturer fra perioden fra gotik til renæssance, hvor Brescia var en bystat, og i den lombardiske basilika San Salvatore ses gamle fresker.

Det fineste museet har, er det store Kong Desiderius’s trækors fra 700-tallet prydet med ædelstene samt et relikvieskrin - Lipsanoteca - i elfenben som ses i renæssancekirken Santa Maria i Solario.

Snyd ikke dig selv for et kik ud i klostergården med buegange fra renæssancen.

I alt er her mere end 12.000 effekter, der viser 3000 års historie på 16.000 kvadratmeter museumsareal.

Capitolium i aftenlys

Capitolium i aftenlys


Et par af byens mange restauranter

Jeg spiser på restaurant Osteria Al Bianchi, hvor lokalets akustik er uudholdelig og maden middelmådig, hvorfor stedet ikke kan anbefales.

Så er den hyggelige familiedrevne restaurant Il Fontanone tæt på Piazza del Foro et langt bedre valg, hvor maden er god, om end betjeningen er langsom.

Min bedste madoplevelse får jeg på Pizzeria Plaza tæt på Piazza Arnaldo, hvor en stor og velsmagende pizza - som de bedste italienere kan lave den - bliver serveret hurtigt af en venlig og vidende betjening, og hvor vinen, som havde prop, bliver udskiftet uden problemer med en anden vin.

En kollektion af restaurantens desserter og ost fuldender måltidet.

Før forestillingen i Teatro Grande

Før forestillingen i Teatro Grande


Teatro Grande

Jeg spadserer langs de mange specialforretninger under arkaden på Via X Giornate drejer hen ad Corso Zanardelli og kommer til Teatro Grande, der udefra ser ganske tilforladelig ud. Et par trin op og jeg er inde i foyeren, hvis vægge er malet, så de ligner ægte farvet marmor.

En buste af komponisten Giuseppe Verdi fortæller mig at dette er operaens højborg i Brescia. I et hjørne ses en buste af pianisten Arturo Benedetti Michelangeli (1920-1995), som blev født her i Brescia og i hvis ånd der hvert år holdes international klaverfestival. I nogle af de tilstødende sale afholdes kammerkoncerter.

Selve det hesteskoformede teaterrum er udformet i nyklassisk stil under inspiration af La Scala operaen i Milano og her fem etager loger hver med plads til 2-3 personer og som kan være i privat eje.

Bag logerne findes et lille aflukket rum, hvor man efter datidens normer kunne trække sig tilbage til andre sysler, hvis forestillingen på scenen blev for kedelig!

Foran på logerne pryder vidunderlig forgyldt stuk og fresker ses både her og på det smukke loft.

Så begynder forestillingen - og det kunne være Rigoletto af Verdi ...

Torre La Sal
Outwell
Campingferie 650,-
Primo Tours
RejseAvisen.dk
Seneste nyt