Isabella

24.6.17

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

Klassisk busrejse til Gardasøen (1/3), Norditalien

Sent på formiddagen drejer den store luksusbus med 50 passagerer fra hovedvejen og ind på en smal sidegade, kører op over en mindre bakke og glider forsigtigt frem til Hotel Continantal i Garda, som skal være vores udgangspunkt de næste dage.

Overnatning på Hotel Eydl, Kirchheim

To dage undervejs

Vi har været to dage undervejs med overnatning på Hotel Eydl i Kirchheim i Tyskland og dagen efter med overnatning i et typisk østrigsk hotel - Hotel Krone i Matrei am Brenner tæt på Europabroen ved Brennerpasset nær Italien.

Undervejs har vores kompetente rejseleder underholdt os med historiske facts og anekdoter fra de forskellige bundeslande (tyske regioner), mens vi fra bussen har nydt at se foråret komme nærmere og nærmere. Træerne er sprunget ud, anemonerne er i flor, frugttræerne blomstrer og vinrankerne står med de første spæde skud.

Naturligvis kunne turen til Gardasøen været foretaget med blot en overnatning, men vi har ingen hastværk, for ferien er begyndt i det øjeblik kufferten er afleveret til chaufføren og man har sat sig tilrette i bussen.

Vi har taget det ”dårlige” vejr med os hjemmefra og efter frokost spadserer vi en lille orienteringstur i Garda. Men så kommer regnen og vi søger tilbage til hotellet, hvor vi med stor glæde kan læse vejrmeldingen for de næste dage, som er sat frem i receptionen: Sol og varme er på vej!

Hotel Continental i Garda

Hotel Continantal i Garda

Vores hotel ligger som en halvmåne sydvestligt orienteret, så langt de fleste altaner har sol op ad dagen. Et par høje grantræer skygger dog for enkelte af alterne, hvilket man sikkert priser sig lykkelig over, når først højsommerens skånselsløse sol brager ubarmhjertigt ned over Garda.

Foran i haven findes et dejligt swimmingpool hvoromkring der er liggestole, som frit kan benyttes. Indgangen til hotellet er flankeret af citrusfrugter, hvis blomster dufter vidunderligt.

Der er elevator op til værelserne, hvorfra der er fin udsigt til poolen samt bjergene bag Garda. Gardasøen kan dog ikke ses fra hotellet, selv om der kun er ca. 200 meter - 5 minutters gang - til søen og byens centrum. Købmand findes lige om hjørnet og varerne er ikke dyrere end herhjemme. Så ingen behøver at savne noget.

På hotellet serveres der morgenmadsbuffet - lidt mere end en sædvanlig italiensk morgenmad - ved frokosttid (når vi ikke er på udflugt) tre retters menu, hvilket også gælder om aftenen, her dog suppleret med en dejlig salatbar ad libitum. Menuerne kan hver dag vælges mellem tre forskellige forretter og tre hovedretter samt to desserter. Dertil er hotellets øl- og vinpriser særdeles rimelige. Efter middagen kan de bløde lænestole i baren med to TV-stuer indtages.

Er man ikke for træt efter dagens udflugt er dette stedet, hvor man kan mødes og udfolde sig socialt. Jeg kan naturligvis ikke undlade at spørge mine medrejsende om de tidligere har været på busrejse med Vitus Rejser, hvortil flere par svarer, at de har rejst med dette rejseselskab indtil flere gange.

– I forhold til flyrejser undgår vi besværet med at slæbe kufferter til indcheckningsskranken, hvor vi ofte skal stå i lange køer, og derefter igen stå i kø ved security for at blive tjekket. Skal man skifte lufthavn undervejs er det helt uudholdeligt. Derfor vælger vi altid Vitus Rejsers busrejser, når vi rejser i Europa, siger en af mine medrejsende.

En anden nikker og supplerer: - Vi sætter sammenholdet og dette sociale samvær højt. Det opnår vi ikke på samme måde på en charterrejse hvor folk nærmest er sig selv. Med bussen føler vi os trygge lige så snart vi sætter os tilrette, og der går ikke lang tid før snakken går på kryds og tværs i bussen.

Søpromenade med Palazzo dei Capitani

Garda

Det lysner. Solen er på vej. Vi har dagen til egen disposition og kan gå på opdagelse i Gardas smalle stræder, der har et hav af souvenirbutikker og butikker med forskelligt kunsthåndværk, eller langs søpromenaden med de mange restauranter, hvor man kan nyde hvad som helst og betragte folkelivet, der i en stille strøm spankulerer forbi.

De mange smukke klassiske og middelalderlige bygninger og buegange er også et studie værd, f.eks. det smukke Palazzo Fregoso, det mere luftige Palazzo la Losa eller byens kirker. Når byen er ”overset” kan man slappe af i solen og nyde kaffen ved hotellets pool.

Byen set fra Rocca di Garda

Vandretur over Rocca di Garda til Bardolino

Man kan også vandre en tur op i bjergene og Allis og jeg vil ”bestige” Rocca di Garda, den meget karakteristiske klippe, der ligger helt ud til søen mellem Garda og Bardolino.

Man kan vælge at tage de mange trapper som går op ad bjerget lige til højre for byens kirke med det smuktklingende navn: Chiesa Parrocchiale de Santa Maria Assunta. Men de mange trin er anstrængende og stien fyldt med brændnælder. Bedre er det at tage den første gade til venstre for kirken og følge denne højre om ad Via Degli Alpini. Det går opad, men fortvivl ikke, der er skiltning.

Ved første skarpe sving til højre ses et plateau hvor vi fortsætter ind gennem skoven og er fremme ved Madonna del Pign - Gardas skytsengel - hvis hvide statue kan ses fra byen. Naturligvis kan dele af byen også ses herfra. Hertil kan alle være med og evt. gå samme vej tilbage.

Tilbage på vejen fortsætter vi opover til vejen ender - ved hus nr 11 - hvor der svinges skarpt til venstre ind på en stenet sti med trappetrin hist og her (skiltning mangler her).

Stien slynger sig op gennem skoven og når en højderyg hvorfra flere stier leder andre steder hen. Vælg første sti på højre hånd, som fører op til ruinerne af den antikke borg Rocca Vecchia grundlant af Longobarderne i det 5. århundrede.

Læg mærke til hjulmærkerne på stiens klipper efter århundredes færdsel med hestevogn og kærre. Borgen lå godt beskyttet med stejle klipper på tre af siderne. Eneste vej til borgen var den vi går på.

Turen op er ikke så anstrængende, men ujævn hvorfor en vandresko med fast sål er det bedste - men i kondisko kan det lade sig gøre. Regn med ca. 40-45 minutter fra byen til klippens top.

Fra toppen fås belønningen gennem en enestående udsigt over Garda og bugten med pynten hvor Punta San Vigilio ligger, samt udsigten til de bagvedliggende bjerge. På modsatte side ligger Bardolino langt under klippen.

Klosteret Eremo dei Camaldolesi

Tilbage ved stierne på højderyggen kan man gå samme vej tilbage eller man kan tage 2. sti på venstre hånd fra der hvor vi kom op fra Garda. Muligvis står der et skilt som viser mod Rocca.

Denne sti leder os frem til en grusvej (bilvej) og til klosteret Eremo dei Camaldolesi. Porten til klosteret er lukket, men vi går ind ad døren til venstre herfor og kommer ind i en lille butik, hvor der sælges honning, tørrede svampe, vin og andre delikatesser samt kort etc. Men det er ikke billigt.

Fra butikken går vi ind i klosteret, hvor klosterkirken er et besøg værd. Selve klosterhaven er der ikke adgang til.

Søpromenaden ved Bardolino

Bardolino blomstrer

Vi følger bilvejen tilbage og holder til højre og vandrer ad landevejen og gennem marker ned mod Bardolino. Vi kan delvist følge den røde skiltning nr 2 mod Rocca - blot går vi i modsatte retning!

Vi kunne sagtens have brugt mere tid i Bardolino, der har et par interessante kirker, men vi går direkte til søpromenaden, der her kaldes Riveriaen, og som er smukt pyntet med blomster.

Fra Bardolino er der ca. 3 km ad søpromenaden tilbage til Garda og undervejs er der flere restauranter og barer, hvor man kan få sin sult og tørst slukket.