Isabella

1.1.16

Af: Lene Goller Fotograf: RejseAvisen.dk

På hesteryg i det "ukendte" Toscana (1/2)

For 3. gang har jeg fået Anne-Vibeke Isaksen fra Rejsejournalisten med på en helt uforglemmelig oplevelse på hesteryg. Denne gang gik turen  til det forholdsvis ukendte sydligste Toscana for at lave TV-rapportage.

"Wild West " i Toscana

Området er helt unikt og forholdsvis uberørt af udenlandske turister. Her er dog en del italienske gæster, der har fundet frem til dette vidunderlige område, som har så meget at byde på.

Med på turen har vi Anne-Vibekes søster Linette, som er en habil rytter, men som ikke har siddet på hesteryg i nogle år. Linette glæder sig meget, men ved også, at der nok venter en øm krop, når man ikke er vant til at ride.

I Toscana møder vi Anna, som er en kvinde i 40érne. Anna er født og opvokset i området og blandt heste. I Italien er det primært mænd, som dyrker interessen for heste, så de fleste af de ryttere vi møder undervejs er mænd. Er der en kvinde, er det ofte en udlænding som er flyttet til Italien. Vi møder også undervejs Annas læremester ”Rimaldino” en helt speciel personlighed, som jeg vender tilbage til senere.

Anna er ud over at være aktiv rytter også aktiv i lokalområdet med turisme, så Anna vil meget gerne vise os så meget som muligt i de dage vi er på besøg. Vi bliver indkvarteret på Annas "farm", som hun kalder den, selv om den ikke har stald til hestene. Stalden ligger ca. 2 km fra "farmen" og er en gammel ruin, som er ved at blive total renoveret. Hestene har sjældent brug for at være inde i stalden, da vejret næsten altid er rimeligt. Men det er vigtigt, at hestene kan komme i skygge, når det er rigtig varmt om sommeren.

Farmen Poggio Nebbia

Annas farm hedder Poggio Nebbia, der betyder "Bakken i tågen". Det forstår vi, da ser aften- og morgendisen smyge sig omkring bakkerne - et fantastisk syn med udsigten over havet og ind over bakkerne. Der er udendørs jacussi med formidabel udsigt, skønne værelser og et økologisk køkken med de bedste råvarer. Alt maden bliver tilberedt fra bunden - det er Annas søster, som står for det kulinariske. Stedet ligger ca. 80 km. nord for Rom og ca. 8 km. fra havet.

Vi skal den første nat overnatte på et middelalderhotel fra 1400 tallet, kun få km. fra Annas farm. Udefra ligner det et stort, gråt pakhus. Indenfor er der en enorm stor middelalderrestaurant med et kæmpestort åbent ildsted, hvor noget af maden tilberedes. Trappen op til værelserne minder om trappen i rundetårn og værelserne er af rigtig god standard.

Vi ankommer lige til at opleve afslutningen på weekendens heste-fest for de lokale. Vi fornemmer, at det ikke er hver dag, de har besøg af skandinaviske turister. Så selv om vi først ankommer om eftermiddagen, går vi fulde af indtryk i seng og med forventningens glæde om at skulle på hesteryg de følgende dage.

Ridning hele dagen

Området har næsten ingen asfaltveje men grusveje. Næste morgen efter et skønt måltid, bliver vi kørt over til hestene, de bliver sadlet op under de noget primitive forhold, mens Anna pointerer, at staldene er helt i top inden foråret 2008. Hestene vi rider på er ikke af Maremani rasen, men almindelige tur-heste. Området er også kendt for de specielle Maremma sadler, hvor man nærmest sidder ”kilet” fast i sadlen – det er kun Anna og Linette som har disse sadler på deres heste. Udstyret er af lidt varierende kvalitet, men Anna siger det vil blive skiftet ud til nyt i forbindelse med den nye stalds åbning.

Vi kommer i sadlen, mærker hesten under vores krop, solen skinner, temperaturen er over 20 grader, vi mærker forventningens glæde, og livet leves - det er herligt - vi skal ride hele dagen ud i det fantastiske bakkede landskab.

Øm i kroppen

Vi rider ud i den rå, tørre og uspolerede natur. Rider igennem områder hvor det smukke hvide kvæg med deres store horn græsser. Undervejs kommer vi forbi små landsteder, et par ukendte hunde vælger at følge med os på turen.
Vi rider igennem små byer og har meget af tiden udsigt ud over havet som ligger 10 – 20 km. mod vest. Midt i det tørre landskab kommer vi til en bøgeskov, herinde står grillen tændt, hestene bindes til et træ og får en mulepose med deres frokost, mens vi bænker os og spiser lystigt af grilpølser og brød og får herlig vin til.
Stemningen er i top, og efter et herligt måltid kravler vi i sadlen igen. Her er bakker og klipper, solen på vej ned mod vest, en gallop over en højtbeliggende slette. Mere kan man ikke forlange af livet – det skulle da lige være Annas køkken. Jeg skal hilse at sige, det var bedre end forventet!
Linette er øm i kroppen, men det er vi andre også.

Vi sover som sten.

Ridning og wellness

Næste dag står den på både ridning og wellness. Vi tager, efter et hyggelig morgenmåltid med et større udvalg af hjemmebagte kager, ud til stalden. Vi har pakket en taske med badetøj. Vi har i dag fået selskab af en amerikansk kvinde som er bosiddende i området, og en italiensk ”maremma mand” på en fantastisk smuk sort ”Maremani” hest.
Vi er lidt ømme i kroppen men også lidt ”høje” af gårsdagens herlige oplevelser. Den ene af de to hunde fra i går er fortsat i stalden, den er klar til at tage med på tur igen – der er ikke nogen som bekymrer sig om hvor den hører til, den må gøre som den vil.

Vi rider ad grusveje og stier, vi skal besøge områdets lokale varme kilder. Kilderne er højt beliggende på en bakke og er et udendørs område med 7 – 8 mindre badebassiner. Her kommer de lokale jævnligt, da de varme kilder er berømte for at gavne helbredet. Også her er det tydeligt at man ikke er vant til udenlandske turister.

Klik for større billede

Yderligere oplysninger om denne rideferie i Toscana

Fattorie Poggio Nebbia, belliggende ca. 80 km. nord for Rom.
Hvis man ønsker at rejse til stedet på egen hånd er det muligt. Anna som ejer stedet kan kommunikere lidt på engelsk. Jennifer som er ansat på stedet taler flydende engelsk og tysk.

Bil: ca. 1800 km. fra Danmark til Rom

TV-teamet blev fløjet til Rom med AIR ONE, som har daglige flyvninger fra København til Rom og retur, og her flyver man lavpris i luksusklasse
Lej evt. bil i lufthavnen i Rom.

TIKA rideudstyr sørgede for at vi var klædt hensigtsmæssigt på

Rideture til Toscana blev arrangeret i samarbejde med rejsebureauet Penguin Travel. Hvis man ikke har mod på at tage dertil på egen hånd, hjælper rejsebureauet Penguin Travel meget gerne.