Riis Rejser

16.7.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

Vandreferie i Dolomitterne, Norditalien (3/3)

Svævebanen i Vigo di Fassa ligger nogle hundrede meter oppe i byen, så i stedet for at bruge kræfter på at gå derop, tager vi den offentlige bus og kører et enkelt stop!
Fra hovedgaden går vi ind i bjerget, hvor ikke mindre end fem rullende trapper bringer os op til starten af svævebanen mod Ciampedie.

Vi er på vej mod Rifugio Preuss, der ligger flot på en klippeafsats

Fra Ciampedie gennem Val de Vaiolet til Passo del Principe

Oppe, 1998 moh., er vi i området som kaldes ”Rosenhaven” og her vandrer vi op gennem Val de Vaiolet mod Gardeccia, der er et helt lille samfund bestående af flere rifugier.

Nogle vælger at blive i dette område, mens andre fortsætter ad vandrerute 546 videre op i Val de Violet mod Rifugio Preuss, 2.248 moh. der ligger meget spektakulært yderst på en klippeafsats.

Verden er i forandring! Efter solrige dage med blå himmel og ikke en sky, er der nu varslet regn - og skyer bevæger sig frem og tilbage omkring den legendariske bjergtinde Torri del Vajolet, 2.812 moh.

Vi er et par stykker som vandrer helt til vandskellet ved Pas del Prinz, hvor Rifugio Passo Principe ligger  2.997 moh. i håb om at kunne nyde udsigten i passet. Men en mur af skyer tårner sig op foran os og vi kan i dag desværre intet se.

Tilbage ved Rifugio Preuss indtages frokosten og med fornyede kræfter kan vi vandre samme vej tilbage til udgangspunktet for dagens vandreoplevelser.

NB! Regnen, der var varslet til at begynde kl. 15.00, kom heldigvis først ved 19-tiden. Heldige var vi ...

Rifugio Roda di Vael ligger smukt, 2.280 moh.

Fra Ciampedie ad ”Fårestien” til Roda de Vael og Paolina

Vi står atter op til en fin solbeskinnet dag og tager igen svævebanen til Ciampedie, men i modsætning til i går drejer vi fra ad vandrerute 541 - Vial de le Feide - Fårestien.

Ruten går op og ned gennem skov til vi kommer til et lille traktørsted, Malga Vael, hvor man også laver ost. Her er både køer og heste med føl.

Så kommer stigningen. På en nyanlagt vej går det nogle steder mere end 30 grader opad, hvilket kan tage pusten fra de fleste …

Men op gennem dalen Roda de Vael kommer vi og her møder vi atter murmeldyr.

Nu kan vi fremme skimte dagens første mål Rifugio Roda de Vael, der ”titter” over bjergkanten. Og op kommer vi, for her venter frokosten.

Refugiet ligger ganske flot med imponerende udsigter mod bjergtinderne og dalen.

Også i dag er der hen under eftermiddagen varslet regn, så vi vandrer videre mod Rifugio Paolina og kommer forbi en kæmpestor skulptur af en ørn – Christomannos-monumentet til minde om alpenisten Theodor Christomannos.

Nu trækker sorte skyer ind over Dolomitterne og vi når lige at tage stoleliften ved Rifugio Paolina ned i dalen inden regnen kommer.

Og så kommer regnen som et skybrud med lyn og torden – så kraftigt at biler må holde ind til siden, da sigtbarheden er minimal.

Og mens vi igen venter på en forsinket offentlige bus, kan vi glæde os over, at vi har været usædvanlig heldige med vejret på denne flotte vandreferie med Vagabond Tours.

Og så kom regnen mens vi venter på bussen ...