Subaru

1.8.17

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

Familieferie ved Dalseter Høyfjellshotell, Espedalen (1/2), Norge

Også denne gang har vi valgt at tage med DFDS Seaways til Norge og efter det store kolde bord - naturligvis med varme retter - og en god nats søvn, kommer vi udhvilet til Oslo. Herfra er der kun ca. tre timers kørsel til vi er fremme ved Dalseter Høyfjellshotell øverst i Espedalen - kendt som den venlige vildmark. Alt med færge og ophold er ordnet hjemmefra gennem Norsk Rejsebureau.

Det 220 km store løjpenet starter lige uden for Dalseter Høyfjellshotell

Dalseter Høyfjellshotell

Dalseter, der ligger 930 moh. på kanten af trægrænsen ved det 1.517 meter høje fjeld Ruten, har siden slutningen af 1800-tallet været rammen for gæster, der skulle på tur til Jotunheimen. I 1939 blev stedet købt og har siden været i den nuværende families eje.

I 2016 er det Grethe Gillebo, der er tredje generation som driver hotellet og hun fortæller, at der i 1950 blev bygget en fjeldstue, som desværre brændte totalt ned til grunden i 1963, hvorved også en del værdifuld kunst gik tabt.
Men allerede i sommeren 1964 åbnede det nuværende højfjeldshotel og har siden dannet en traditionsrig ramme for ferier - også med børn.

Dalseter Høyfjellshotell har egen skiudlejning med alt nødvendigt udstyr til både langrend og alpint, snowboard og snesko og med lynhurtig service får vi udleveret, støvler, ski og stave - og er ude og smage på lidt af de 220 km præparerede løjper.

Neden for hotellet ligger en 750 meter lang piste med en faldhøjde på 130 meter, hvor man kan øve sig på de alpine discipliner og snowboard. En tallerkenlift bringer skiløberne tilbage til udgangspunktet lige ved hotellet.

En ung Lise Nørgaard i Des Asmussens streg fra 1962

Mange stamgæster

Forældre tager deres børn med hertil, og når de bliver voksne, tager de deres børn med hertil, så det er ikke unormalt at tre generationer holder ferien sammen her. Kort sagt; her kommer generation efter generation og man føler at alle kender hinanden fra tidligere år.

Flere ”berømtheder” har været her. Bl.a. har danske Lise Nørgaard (måske bedst kendt for tv-serien Matador) i sine yngre dage været stamgæst gennem flere år og har i artikler i såvel Politiken i 1962 og senere i Berlinske skrevet om sine oplevelser i sit elskede Norge.

Den morsomme artikel ”Danmark i Norge” med vidunderlige tegninger af Des Asmussen, hænger i receptionen. De originale tegninger ses på væggen ved hotellets billardbord.

Lidt af den overdådige frokostbuffet - her er det blot salatbaren ...

Overdådigt frokostbord

Når formiddagen er gået på langrendsløjperne har sulten meldt sig - også selv om der er rigeligt at spise ved den omfattende morgenbuffet. Men langt de fleste vender hjem for at smæske sig i det legendariske frokostbord med bl.a. sild, kødpålæg, salater, lune retter, ostebordet og desserter - så meget, at der skal ekstraordinære overtagelsesevner til atter at rykke ud på skiene efter frokosten!

Man kan da også hvile sig i salonen eller dyrke motion i trimrummet eller nyde livet i den lune svømmehal og i saunaerne for hhv. kvinder og mænd.

Hyggepianisten underholder på Dalseter Høyfjellshotell

Hyggestunder om aftenen

Efter aftensmaden er serveret - der består af traditionel, gedigen, norsk middag med tre retter efterfulgt af kaffe/te - underholder hotellets hyggepianist i hotellets salon.

Mens ilden knitrer midt i opholdsstuen finder familierne diverse spil frem og der falder ro over hotellet.

Dagen før en families afrejse, uddeler Grethe Gillebo diplomer for gennemførte kilometre på langrendsløjperne til både store og små. Afhængig af alder og antal kilometre den enkelte har kæmpet sig gennem, uddeles bronze, sølv eller guld. Og opnår man ikke sit mål denne sæson, kan man jo prøve igen næste år.

Der er ingen tvivl om at ethvert diplom skaber glæde hos modtageren ...

Espedalen åbner sig for os med en imponerende udsigt over søerne og Jotunheimen i baggrunden

Sol over Bingsbu og Sprenpiggen

Men vi skal ikke hjem før om en uge og har børnebørnene med. Det er fjerde gang vi er sammen på familieferie i Norge.

Faktisk havde vi tænkt os at lægge lidt blødt ud med en tur på skovløjpen mod Langtjønna, men vejret er perfekt med høj himmel og ingen vind. Og da vejrmeldingen varsler gråvejr de næste dage, er den enstemmige beslutningen klar: Vi skal på højfjeldet i dag.

Ruten mod Bingsbu følger et stykke den berømte Peer Gynt Vegen og på den velpræparerede løjpe kommer vi hurtigt fri af skoven og op over trægrænsen.

Gode skiltninger undervejs viser os hvilken løjpe vi skal følge. Men vi har naturligvis det lokale løjpekort samt kompas med. Man ved jo aldrig hvornår vejret pludselig skifter i højfjeldet.

Snart er vi oppe langs foden af Ruten og kan bagud se de imponerende fjelde i Jotunheimen. Vi stopper ved hytten Bingsbu - en opvarmet hytte, hvor ilden knitrer i brændeovnen og vandet står parat til at vi kan lave os en kop varm saft. Sikke en service.

Før vi får set os om, kommer flere skiløbere til, sætter sig i solen udenfor og bare nyder solen og freden.

Vi fortsætter rundt om Sprenpiggen, 1.327 moh. hvorefter hele Espedalen åbner sig foran os. Et fantastisk vue ud over søerne Breidsjøen, Olstappen og Slangen med Jotunheimen som kulisse.

Herfra er der et fint glid tilbage mod birkeskoven og Dalseter Højfjellshotell.

Der plukkes fehår, som der senere skal laves dekorationer af ...

Lav og fehår ved Langtjønna og Ronjaløjpen

Lidt gråt er det denne morgen, så vi tager turen gennem skoven mod Langtjønna og runder Ronjaløjpen.

Undervejs ses masser af dyrespor i sneen og vi plukker fehår - lav og mosser, der gror på træerne hvor luften er helt ren.

Vi runder Øybekkhaugen og kommer ind på løjpen ved Steinhamrom, hvor der er et langt stykke at gå op i sildeben, før det atter går nedad mod Dalseter.