Riis Rejser

14.1.16

Af: Mads Christoffersen Fotograf: Atlantik Travel

Frihed, fjeld og fisk i Haukedalen, Norge

Da jeg i år havde mulighed for at invitere familien på ferie, og dermed bestemme hvor vi skulle hen, er det vist klart for alle med samme tanker som mig, at det skulle være et sted, hvor der var mulighed for at fange fisk…

Fiskevand i Haukedalen

Turen over fjeldet

Valget faldt på et meget smukt og næsten uberørt område i Norge, 1000 km nord for Helsingør, ved den norske vestkyst, kaldet Haukedalen.

I Haukedalen ligger der en lille bygd bestående af nogle få nostalgiske træhuse og ca. 160 indbyggere. Der er da også kun én skole, og ét klasselokale i Haukedalen! Haukedalen er kendt for sine mange aure, - det norske ord for søøreder - hvilket vi selv oplevede. Og at der også kom en laks på land var jo bare et ekstra stort plus for denne ferie!

Turen derop var meget smuk, men også lang, da de mange kilometer foregik op, ned og gennem de mange norske fjelde.
Vejen over fjeldet til selve Haukedalen var specielt stejl. Men da vi nåede toppen af fjeldet, var det et smukt syn der ventede os. Vi havde udsigt over hele Haukedalen og søen i bunden af dalen kaldet "Haukedalsvatnet", som lå spejlblank.

Vi fandt Familien Frøysland, som vi havde lejet huset af, og det viste sig at de var meget gæstfrie, og hjælpsomme. Det hus vi havde lejet for den næste lille uge var deres gamle familiehus, hvilket det bar tydeligt præg af. Vi følte næsten at de stadig boede i det, og kun lige havde forladt det, mens vi skulle være her. Der hang bryllupsbilleder, og andre familiebilleder på væggene, der lå brænde til tørre ved brændeovnen, og alt virkede meget hyggeligt og varmt i bogstaveligste forstand.

Hytten

Masser af fisk

Selv om rejsen havde været lang, og ret hård på grund af den krævende kørsel, var det første der mødte mit syn, da vi kørte op mod huset, den meget indbydende elv Gaula. Ikke at forveksle med dens noget mere kendte "storebror", som løb lige igennem Haukedalen og lige forbi huset.

Jeg nåede lige ind og stille mine ting, pakke fiskegrejet ud, og så af sted. Jeg havde allerede lavet en aftale med den ene af brødrene Frøysland, Ivar, om at han ville vise mig hvor de havde fiskeret, og hans personlige spots i Gaula.

Jeg havde ikke fisket mere end 10 min i her før den første lille smukke søørred havde taget min mepps spinner. Jeg fangede yderligere tre ørreder, inden det blev mørkt, og jeg vendte hjem. Hvis jeg ikke havde fisket de sidste par timer, havde jeg med garanti sovet på dette tidspunkt, da jeg næsten ikke kunne slæbe mig hjem af bar træthed.

Der er ikke mindstemål på søørrederne i hverken Gaula eller i Haukedalsvatnet, så derfor blev de fangede ørreder taget med hjem til aftensmaden. Alle de fangede ørreder var meget flotte og røde i kødet.

Inkluderet i lejen af huset var bl.a. båd til fiskeri på Haukedalsvatnet, og en lille hytte oppe i fjeldet. Hytten var målet for næste dags tur. Turen derop var meget stejl og der blev holdt mange drikke/pustepauser på vejen. Hytten lå ca. 800 meter over havet, og på det lille plateau hvor hytten lå, var også en lille sø, som også indeholdt søørreder.

Fine fjeldørred

Udkonkurreret på Haukedalsvatnet

Dagen efter var det så Haukalsvatnet der skulle udfordres. Min kæreste, Helle og jeg sejlede ud, og valgte at dørge med dybtgående woblere til at starte med.

Helle havde på dette tidspunkt aldrig fisket før, og jeg fik at vide hjemmefra at hun ikke forstod, at man gad sidde i en båd i flere timer. Det måtte da være dødkedeligt. Jeg fik også at vide, at hvis hun ikke fangede noget var det sidste gang jeg havde held til at lokke hende med på fisketur. Jeg hader at føle, at der skal fanges noget, for så sker det normalt ikke, men her håbede jeg inderligt at hun ville fange noget. Bare en enkelt ørred! Dette ville hjælpe mig efterfølgende, når der igen skulle planlægges destinationer til ferie.

Ivar havde fortalt at jo dybere vi fiskede, jo større chance var der for at få nogle af de store søørreder. Jo højere i vandet vi fiskede, jo flere fisk ville vi fange, men jo mindre ville de også være. Vi fik ikke noget på woblerne, og jeg vurderede at det var bedre at fange noget, end at satse på de store hele dagen uden at fange noget. Vi prøvede med spinnere, og der gik ikke fem minutter før Helle havde hug.

Hendes første fisk kom sikkert i båden, og så skete noget som jeg ikke havde hverken regnet med at se, eller høre. Først holdt hun selv fisken, og fik spinneren ud, mens hun grinede og sagde at det havde været helt vildt sjovt at mærke da der var bid, og efterfølgende få fisken ind. Fedt, tænkte jeg!

Det endte med at Helle udkonkurrerede mig i disciplinen, dørgning med spinner efter søørreder. Hun endte med fem i båden, mens jeg kun fik to!

På vej hjem mod huset sagde hun, at hun nu faktisk godt kunne forstå at nogle blev bidt af at fiske ...

Da vi kom hjem har resten af familien været på guidet tur i fjeldet med Ivar, som hellere end gerne brugte hele dagen med dem, for at vise dem Haukedalfjeldets højeste punkt. Det havde været en meget flot tur, og de fortalte lige så meget om den, som vi fortalte om vores dag på vandet.

Stor fangst ...

Laks!

Dagen inden vi skulle hjem, blev jeg tilbudt at fiske laks i elven Nausta, som ligger ca. 35 km fra Haukedalen. Dette inkluderede endda personlig guide i form af den anden af brødrene Frøysland, Atle. Han har fiskeret på ca. 13 zoner i Nausta.

Atle er fiskeguide i Nausta, og det viste sig at nogle af hans kunder var sprunget fra, og derfor var der en ledig plads, som jeg blev tilbudt. Dette tilbud kunne jeg ikke sige nej til, da jeg aldrig har haft mulighed for at fiske laks i elv før.

Jeg tog af sted omkring kl. 06.00. Fiskeriet starter kl. 8, og da jeg ankom til det aftalte mødested, hang der allerede to laks, og en tredje var ved at blive landet.

Atle fortæller at jeg har mulighed for at fiske på 3 zoner, zone 4, 5 og 6. Vi starter i zone 4. Jeg låner en 2-håndsfluestang, og nogle fluer i forskellige størrelser og mønstre. Efter at have fisket lidt kører Atle på arbejde. Jeg har inden da haft en forsigtig opstramning af linen, men ikke mere. For mig er det dog næsten en sejr i selv bare måske at have haft kontakt med en laks. Jeg har hørt flere bruge meget meget lang tid, og tusindvis af kast før de opnår det, og endnu mere tid og flere kast før de lander deres første laks.

Jeg bliver i zone 4. Jeg står midt i strømmen og lægger fluen over i en dyb rende med meget strøm på anden side af elven. Og pludselig strammer linen op, og per refleks hæver jeg stangen, og der er fast fisk! Det kan næsten ikke være sandt, og jeg forsøger hurtigt at komme mod land, så jeg kan få lidt mere styr på fisken. Efter en kort fight håndlander jeg min første laks nogensinde. Det er en grilse lige opsteget fra havet. Der er stadig havlus på haleroden. Det er ikke verdens største laks, vel mellem 1,5 og 2 kg, men jeg er lykkelig.

Jeg jubler, men mangler nogle at dele alt min glæde med, så jeg ringer til Sune, som er min rigtige gode ven, der ligger i Danmark og sover. Jeg vækker ham med skinger stemme. "Jeg har lige fanget min første laks, min første laks, er det ikke for vildt?!" Han er glad på mine vegne, men jeg tror også han syntes, det var en lidt brat måde at vågne på…

Jeg fisker resten af dagen, prøver også de andre zoner, og andre fluer, og mærker en enkelt laks til, men får ikke flere på land.

Samme aften står den (igen) på søørred ved middagsbordet, men denne gang er der også laks på menuen.

Dagen efter slutter ferien, og vi siger farvel, og forhåbentlig på gensyn til familien Frøysland, og forlader igen denne uberørte natur, med et ønske om at vende tilbage. Haukedalen må være det perfekte sted at stresse af. Man har på fornemmelsen at intet forandrer sig. Naturen er smuk, luften er ren, og alt er stille og roligt. Og så er der mange mange fisk ...

Laks tages på fluer

Ta' med på eksklusivt laksefiskeri i Nausta

Hvis du selv har lyst til at opleve laksefiskeriet i Nausta, arrangerer Atlantik Travel en meget eksklusiv og billig tur til Naustar.