28.5.11

Af: Kim Sejerup Middelhede Fotograf: Jesper Mortensen

Norge: På mountainbike i Oslomarka

Stadig flere danskere cykler mountainbike i fritiden, og de tager interessen med på ferie. Oslomarka i Norge er med sine mange kilometer rutenet på fjeldet, et eldorado for det mountainbike-folk der, først og fremmest, søger hygge og smuk natur.

Den flotte indsejling i Oslofjorden

Mountainbike i åbent terræn, eller cross country, som det kaldes blandt de lidt mere nørdede kendere, har de senere år oplevet et kæmpe interesseboom blandt os danskere. Mange skove har anlagt mountainbikeruter, cykelklubberne oplever stor tilstrømning, og der bliver afholdt flere og flere cross country-løb for såvel professionelle som glade amatører. Det er bare ikke nok længere. Nu vil vi også køre mountainbike når vi er på ferie. Netop ferie var hvad min kammerat, Jesper, og jeg skulle på i en forlænget weekend i forsommeren. Vi tog DFDS’ Crown of Scandinavia fra København til Oslo en lørdag eftermiddag. Har du tidligere været med Oslobåden i en weekend, så ved du, at lige præcis den afgang – lørdag eftermiddag fra København – er den afgang i ugen, der huser flest fulde nordmænd. De er altså sjove at betragte på behørig afstand. Endelig ikke komme for tæt på, medmindre du ønsker at drikke dig en kæp i øret.

De er festlige og i super godt humør, alle nordmændene, der for en kort stund får os til at føle det som om, vi var med på en af de gode gamle spritruter. Indleder du en dialog med dem, kan du være helt sikker på, at du bliver budt et eller andet for at slukke din tørst – og det er selvfølgelig stærke drikke med procenter i – alt andet er udelukket. Vi var dog ikke kommet for at drikke os fulde, så vi observerede gæsterne på afstand, og det var i sig selv en hyggelig oplevelse.

Den smukkeste morgen

Næste morgen stod vi op til noget af det smukkeste syn verden kan vise os: Indsejlingen stille og roligt op gennem Oslofjorden. Vorherre havde valgt at lade solen skinne fra en skyfri himmel og vinden bad han holde weekend langt væk fra Oslo. Det gjorde kun indsejlingen endnu mere smuk. Morgenmaden fra den velassorterede buffet blev hurtigt fortæret, og så var det ellers bare op på broen for at nyde indsejlingen. I guder hvor er det smukt. Stille og roligt tøffer Crown of Scandinavia op gennem den solbeskinnede fjord. Også her er det sjovt at observere menneskemængden – aftenen før på slap line i en af færgens mange barer – morgenen efter står de selvsamme troligt op i god tid for at nyde den smukke indsejling.

En af de lokale beboere med hundene

En af de lokale beboere med hundene "Knut og Knulla" foran sig

Hurtigt ud på cyklen

Vi kørte fra borde med vores mountainbikes hægtet bagpå bilen. En lille halv time efter var vi ved Frognerseteren Station. Det er lige bag den, herlighederne begynder. Vi klædte om, og så var det ellers bare op på cyklen. Den første dag hyrede vi guiden Alex. Det viste sig, at han er halvt dansk og halvt norsk. Han er på det danske skilandshold, men om sommeren ernærer han sig ved forskellige guidejob i Oslomarka. Vi bad ham vise os noget af området så vi bedre kunne klare os på egen hånd de følgende dage.

Den lækre badesø, vi pludselig kom forbi

Dansk guide

- Vi må cykle alle steder, også på de alpine pister, men vi skal huske at vise respekt for naturen og de mange vandrere, siger Alex på et flot dansk. – Ja, jeg prøver jo på at vedligeholde det danske, så godt jeg kan, men det er ikke så let at huske det hele, siger han, da Jesper roser guidens sprog. Imens er vi hoppet op på cyklerne, og har bevæget os ud i den kæmpe Oslomarka. Området har over en længere årrække satset målrettet på at tilbyde noget af Nordens bedste cross country-cykling, og man må sige, at missionen er godt på vej til at lykkes.

26 grader, men stadig sne ved badesøen

Impulsiv dukkert

Det er hamrende varmt, denne søndag middag. Temperaturen viser 26 grader, hvilket er ganske usædvanligt både på denne årstid og i Oslomarka som sådan. Solen skinner stadig fra en skyfri himmel og efter en times tid i sadlen, kommer vi pludselig forbi en lækker sø. Alex siger, at det er tilladt at tage en dukkert. Jesper og jeg kigger på hinanden, og inden Alex får talt til tre, er Jesper og jeg i vandet. Det er koldt, men alligevel en befriende oplevelse. Vi har cyklet i et pænt højt tempo i omkring tre timer, så vi er godt varme i vores kroppe. Derfor er det særdeles lækkert med en kold dukkert i det krystalklare vand – kun iført cykelshorts. Vi indtager hver en madpakke i den bagende sol, og efterhånden er vores cykelshorts blevet tørre. Efter en halv times hvil, er vi igen klar til at cykle rundt på stierne i Oslomarka.

Nej, den går vist ikke lige

Hvor er de to andre?

- Det er altså en god idé, at orientere sig godt på et kort, og selvfølgelig medbringe kortet på selve cykelturen, beretter Alex, mens vi allerede er på vej ud på turen, Jesper og jeg. Alex ryster lidt på hovedet af ”vi kloge danskere,” men han finder ud af med sig selv, at vi er voksne mennesker, og at vi nok har styr på vores. Nu er det pludselig mig der fører an. Jeg har ikke kortet fremme – det ligger i tasken som nu er på ryggen af Jesper. Jeg giver den fuld gas, for nu skal Alex og Jesper lige vide hvem der er den seje. Jeg får lagt god afstand til dem, og næste gang jeg ser tilbage, kan jeg ikke se dem. Jeg gør holdt et par minutter, men de dukker ikke op. Jeg beslutter mig for at køre tilbage ad den sti jeg tog kort forinden, og til min store frustration, ser jeg pludselig tre små stier, i hver sin retning. Jeg har med andre ord 33 procents chance for at vælge den rigtige. Jeg tænker, at jeg hellere må ringe til dem, men i det samme kommer jeg i tanke om, at min telefon også ligger i den rygsæk som sidder på Jespers skuldre.

Efter en times tid bliver vi genforenet.

Det har været en hård dag, så der er hverken lyst til kortspil, tv-kiggeri eller noget som helst andet underholdning. Vi har hver vores lækre værelse i hytten, og efter ganske få minutter sover vi begge til den lyse morgen. Frisk og klar til endnu en dag på mountainbikes i Oslomarka.

Oslomarka byder også på en del singletracks

Fremtiden tegner lys

I øjeblikket er der 199 afmærkede stier i flere kategorier og sværhedsgrader. Om få år er det planen, at stierne skal udbygges, så man får endnu mere at se, af den flotte natur i Oslomarka. Det er ikke verdens mest krævende terræn. Det ville være synd at sige. Er man til de mere hæsblæsende og til tider vågede stier, skal man tage andre steder hen. Her oser det til gengæld af den smukkeste natur og brede sikre cykelstier - og så er det jo bare et ekstra plus, at her er en helt igennem jordnær lokalbefolkning, som var vi tilbage i starten af det forrige århundrede. I Oslomarka hilser man på hinanden, og får gerne en sludder for en sladder med det cykelglade folk. Oslomarka får de varmeste anbefalinger herfra, og man får så rigeligt stillet sit cykelbehov på områdets mange flotte stier.