Riis Rejser

15.1.16

Af: Mikkel S. Sørensen Fotograf: Mikkel S. Sørensen

Toptur til Slettningseggi på Filefjell, Norge

Vores sidste dag på fjeldet. Og for tredje dag i træk er det skyfrit. Da bussen mod Danmark afgår klokken 18, er det bare om at få noget ud af dagen

Et hvil med udsigt ...

Toptur til Slettningseggi

Klokken ni møder jeg Ellen ude på gårdspladsen. Hun vil også gerne afsted med det samme, og hun er frisk på at gøre mig følge op til Slettningseggi, 1.524moh.

Det går hurtigt op gennem Björdalen og vi kan se at andre gæster har fulgt vores spor fra den anden dag.

Vi går op i slugten mod Bjørdalsnosi. Da vi tager fællerne af kan vi se to prikker nede i dalen. Det er Tom og Klavs. De er cirka en time efter os, så det giver ingen mening i vente på dem. I stedet vinker vi. De har set os.

Den islagte sø ligger for vores fødder

Betagende udsigter

Oppe på søen Slettningen forlader vi vort gamle spor og sætter kursen direkte mod fjeldene hen over Austrefjorden.

Det er dyb sne som sædvanlig, men man skal jo nogle gange arbejde lidt for de flotte oplevelser. Føret bliver straks bedre, da vi forlader søen og begynder opstigningen mod vandskellet ved søerne - Austrefjordtjørn.

Lidt oppe finder vi nogle sten, som er opvarmet af solen. Her sætter vi os og spiser en klemme, mens vi har fantastisk udsigt til Suletinden, hvor vi var i går.

En snescooter kører nede på søen. Manden er ved at kviste den sorte løjpe. Lidt sent for vores del, men godt for de nye Ruby- gæster, som ankom i morges.

Sporet i eftermiddagens sollys

Masser af muligheder på Filefjell

Vi går videre opad. Turen op mod Slettningseggi er ikke svær eller hård. Men vi kan ikke se toppen før vi næsten er helt oppe, så vi holder bare retningen.

Vi går på fjeldsiden vest for søerne. Efter en times tid når vi toppen af Slettningseggi, 1.524moh.

Vi sætter os i læ bag varden og nyder udsigten. Suletinden synes lagt væk, mens Hurrungane og Jotunheimen pludselig synes et ”sneboldkast” herfra.

Vi ser også ned mod Slettningsbu, en anden DNT-hytte, som vi skal ned til. Vi er begge glade for, at vi kom tidligt afsted i morges og fik denne udsigt med.

Vi glider de omkring 210 højdemeter ned til hytten i perfekt styresne. Vi rammer en anden sort løjpe, som manden på scooteren har kvistet. I sporet går hurtig. Efter en lille eftermiddagspause ved hytten fortsætter vi på løjpen først langs Övre - så langs Nedre Årdalsvatnet. Hen langs Gullringane og ned i Björdalen som vi efterhånden kender ganske godt.

En uge som startede i gråvejr, men sluttede med høj sol og masser af gode oplevelser i godt selskab er ved at være slut.

Der er masser af muligheder på Filefjell. På denne tur fik jeg kun prøvet nogle af dem. De resterende må vente til en anden god gang.