Dayz Resorts

1.1.16

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning

Tæt på de vilde moskusokser på Dovre Fjeld i Norge

Da vi kom frem til parkeringspladsen om aftenen, pakkede vi rygsækkene og gik på fjeldet. Det milde aftenvejr gjorde, at vi vandrede til kl. 01.00 før vi slog lejr på et lille plateau med udsigt til de smukkeste fjeldtoppe. Her var stadig en del sne på toppene.

På udkig efter moskus i Dovre Fjeld

Dovre Fjeld har en rig historie bag sig

Efter et delikat aftenmåltid tilberedt på vores lille medbragte "fjeldkøkken", krøb vi i de varme soveposer og sov i teltet uden problemer frem til kl. 8.00, hvor det blev for varmt. Dagens første tegn på, at vi skulle opleve en flot dag på Dovrefjeldet.

Dovre Fjeld har en rig historie bag sig og der er rigeligt at give sig til. Men vores største ønske på denne vandring er at se moskusokser. Der levede moskus i Europa før sidste istid, men pga. de klimatiske ændringer efter istiden, uddøde de. På Dovre forsøgte man i 1931 at udsætte 10 kalve fra Grønland. Flokken formerede sig, men uddøde desværre under 2. Verdenskrig. Fra 1947 til 1953 udsatte man igen 23 moskuskalve fra Grønland, og bestanden er i dag på ca. 100 dyr.

Moskusokser med kalv

De prægtige dyr

Det kræver god tålmodighed og også lidt held for at se moskus, og vi gik da også adskillige kilometer og timer i det kuperede terræn før strabadserne gav pote. Pludselig stod de der i en smuk dal. Et par stykker drak ved elven, en enkelt lå og tyggede drøv og to store hanner græssede fredeligt længere borte. Fantastisk. Ganske enkelt.

Af hensyn til vores egen og dyrenes sikkerhed, skal der holdes god afstand. Minimum 200 meter. Det er fristende at gå tættere på de græssende og tilsyneladende fredelige dyr. Men husk, at det er vilde dyr, der vejer mellem 225 og 450 kg og at de kan løbe op til 60 km/t.

Vi satte os i græsset og bare nød de prægtige dyr i en god imes tid.

I spring over et vandløb i Dovre

Signal på mobiltelefonen

Vi gik igen en del timer længere ind på fjeldet for at finde et god sted for natten. Det lykkedes, i ro og fred, langt væk fra civilisationen. Der er dog signal på mobiltelefonen, hvilket ikke er noget man skal regne med.
Vi slår lejr for foden af Dovre Fjelds højeste bjerg Snøhætta (2.287 moh), og det var egentlig planen, at vi ville på toppen i morgen, men her er for meget sne, så det må blive en anden gang.

Hele næste dag går vi den lange vej tilbage til civilisationen, hvor der er dømt varmt bad, blød seng og en god nats søvn på Kongsvold Fjeldstue.

NB: Hvis du gerne vil opleve moskus på Dovre Fjeld, kan du melde dig til guidede ture på Kongsvold Fjeldstue, der ligger få kilometer nord for Hjerkin campingplads.