Royal Caribbean

11.5.10

Af: Lissen Jacobsen
Bogmærk eller del
 

Østrig: Verden set fra oven

En ballontur over de østrigske alper er i mere end én forstand et højdepunkt på ferien. Vi fløj, som vinden blæser. Men det er også meningen i en varmluftballon.  

Et par alpetoppe i sommergrønne farver - set højt oppe fra

Et par alpetoppe i sommergrønne farver - set højt oppe fra


Det føles lidt underligt at stå foroverbøjet en morgen klokken halv otte og få hældt champagne i håret og ned ad nakken. Men det skal til, for handlingen er symbol på, at jeg har gennemført en ballonfart og er indlemmet i ”Ballonflyvernes adelsstand”. Dét endda i luftrummet over den del af de østrigske alper, som indrammer St. Johann og andre tyrolske byer.
Den våde nakke belønnes med mere champagne, denne gang i et langstilket glas, og jeg hælder det ind, hvor det hører til. En lille champagnerus ovenpå en tidlig morgentur i 2.500 meters højde skader ikke, selv om jeg er lidt beruset allerede. For det er berusende at befinde sig mere end to kilometer oppe, flyvende i fri luft - med udsigt til kilometervis af grønne bjergsider, snehvide alpetoppe med bjergkæden Wilder Kaiser som den lokale stolthed, med pittoreske landsbyer, fåreflokke og bittesmå biler, der tøffer lydløst afsted.  

Her er den blå ballon lige lettet

Her er den blå ballon lige lettet


Stående i kurven med det store ballonhylster ovenover er det også sjovt at følge den blå ballon, som en anden gruppe befinder sig i. De er lidt længe om at lette, men så tager vinden ved dem, og de svæver hurtigt stilfuldt afsted en hel kilometer højere oppe end os.
Modsat af hvad mange måske tror, opleves flyvningen i kurven som helt vindstille. For varmluftballoner flyver med samme hastighed som vinden, og vinden bestemmer stort set flyveretningen. Den kan kun ændres lidt ved enten at stige eller gå længere ned. Men selvfølgelig er ballonpiloten - nej, det hedder ikke ballonskipper - velorienteret om, hvad vej vinden blæser i dag, og har i øvrigt vindmåler og andet teknisk grej med i kurven. Desuden er han i radiokontakt med sin medarbejder nede i bilen, som følger os nede på jorden for at kunne være klar til at hjælpe med at pakke sammen efter landingen på et endnu ikke nærmere defineret bestemmelsessted.

Der skrues op og ned for gasflammen inde i ballonhylstret

Der skrues op og ned for gasflammen inde i ballonhylstret


Varm luft holder os oppe

I lange momenter er her helt tyst, især når man er nået derop, hvor man bare hænger og svæver i fred og ro. Verden ligger nedenunder og lever sit eget liv, eller snarere er det jo os, der i en god times tid har frigjort os fra den, både fysisk og mentalt.

Men med jævne mellemrum må stilheden brydes, når ballonpilot Seidl sætter fuldt blus på gasbrænderen for at løfte os længere op og senere for at få os ned og lande. Kurven, vi fire personer står i, er flettet af vidjer, som kan give sig, og den er koblet sammen med det flere hundrede kvadratmeter store ballonhylster, som er lavet af rivefast nylonstof. Det er næsten helt lufttæt, og for at få hele molevitten op og svæve bruges en gasbrænder og propangas samt en blæser til at blæse varm luft ind i hylstret, som ballonen egentlig kaldes.

Flyvehøjden reguleres alene ved opvarmning og afkøling af luften i hylstret. Varm luft vejer mindre end kold luft og giver ballonen dens løfteevne. Denne afhænger af temperaturforskellen mellem luften inde i hylstret og den udenfor. Temperaturen derinde er normalt mellem 60 og 100 grader - og luften udenfor er, som bekendt, langt lavere

Min ballon set fra luften, så at sige.

Min ballon set fra luften, så at sige.


Efter en fantastisk time, hvor man grådigt sluger syns- og sanseindtrykkene og samtidig knipser løs, er det tid til at sætte kurs mod jorden. I roligt tempo, forstås, og det tager et pænt stykke tid sådan at krydse sig nedad. Vi er drevet mange kilometer væk fra udgangspunktet, men bil og ballonmedarbejder er fulgt med. Så det gælder selvfølgelig om at ramme et sted, hvor han kan parkere meget tæt på.

Det gælder også om helst at finde en flad mark. Jeg synes, vi passerer mange rigtig fine, flade steder, men vi er ikke langt nok nede endnu.  Her viser kunsten ”ballon at føre” sig for alvor. For piloten skal skiftevis geare ned og gasse op (som det vist ikke hedder), indtil både hastighed og højde passer.

Det er den her kurv, vi skal op og flyve i.

Det er den her kurv, vi skal op og flyve i.


Fast greb i kurven

Vi skal jo ned, så den varme luft skal ud af hylstret. Men så kommer der pludselig træer i vejen, så vi lige må lidt op igen, og strejfede de øverste grene egentlig ikke kurven? Et stykke tid futter vi lidt frem og tilbage over en større klynge høje træer, før vi pludselig nærmer os et temmelig skråt og knoldet stykke jord i et ikke alt for langsomt tempo, føles det som.

Man skal være forberedt på, at kurven kan vælte ved landingen og blive slæbt afsted et lille stykke vej af det mange meter store hylster, inden det lægger sig, så det gælder om at holde fast i læderstropperne i kurvekanten. Men trods den skrå landingsplads rammer kurven jorden blødt og bliver fint stående.

De medfølgende herrer springer elegant ud og hjælper med at slå hylstret ned, rulle det sammen og afmontere det, imens denne ene høne i kurven (!) tager sig tid. En meget stor oplevelse rigere og overbevist om, at det ikke skal være sidste gang, jeg er i øjenhøjde med nogle af Alperne.
Nu venter dåben og champagnen.      

Den blå ballon var mere end to kilometer oppe i luften.

Den blå ballon var mere end to kilometer oppe i luften.


Yderligere oplysninger om denne ferie i Østrig

En tur i luftballon er ikke billig, men værd at spare op til. Eksempelvis koster det hos Walter Seidl 300 euro p.p. for halvananden time, 260 euro for 70 minutter. Børn koster lidt mindre. Se meget mere på ballooningtyrol.com (på tysk).
Man kan flyve hele året og klæde sig derefter. Generelt er det ikke koldere end på jorden. Tværtimod giver gasflammen, der opvarmer luften i hylstret, ekstra varme.
Ballonflyvning finder kun sted, når der er meget svag eller ingen vind og ingen turbulens. I sommerhalvåret flyves kun i de allerførste timer efter solopgang og de sidste inden solnedgang, hvor vindforholdene ofte er rolige, og solskabt turbulens ikke er til stede.

Der er også ballonfart i Danmark, og året rundt foregår der diverse events, opvisninger og mesterskaber rundt omkring i Europa. Dansk Ballon Union er stiftet i 1981 og har 50 aktive ballonpiloter og 35 indregistrerede balloner. En tur med varmluftsballon koster 2.495 kr. p.p. ved flere personer. Se mere på  ballonunion.dk  

Denne ballonflyvning foregik i Ferienregion St. Johann i Tyrol, der består af de fire byer St. Johann, Oberndorf, Kirchdorf og Erpfendorf med i alt 13.600 indbyggere. De nærmeste lufthavne er Salzburg (60 km), Innsbruck (100 km) og München (160 km).  Kitzbühel og Kufstein er oplagte udflugtsmål fra regionen, som har rigtig meget at byde på både sommer og vinter, hvad enten man er på aktiv ferie eller familieferie. Med masser af tilbud, når det gælder hiking, mountainbiking og vandring - af forskellig sværhedsgrad og også bare til hygge før den gode frokost.

Tamarit Parc Resort
Subaru
Outwell
Campingferie 650,-
RejseAvisen.dk
Seneste nyt