Isabella

20.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen

Cykelkrydstogt ved De Mazuriske Søer (1/3), Polen

Her er et mylder af mennesker på den centrale banegård midt i Warszawa, og da vi ikke ved præcist, hvor vi skal møde vore medrejsende og den lokale guide, flakker vi lidt rundt i og omkring banegårdsbygningen.

Classic Lady i Piaski

Dag 1, Ankomst til Piaski

Vi kom i går med fly til Chopin-lufthavnen i Warszawa og tog derfra med den lokale bus, ca. 20 minutter, ind til centralbanegården. Herfra var der kun 10 minutters gang til vores Hotel Novotel Warszawa Centrum, hvor vi skulle bo natten til i dag. Hotellet er 30 etagers højt og kan ses fra banegården.

Inde i banegårdsbygningen samles efterhånden nogle mennesker med en mærkat på deres bagage, som vi kan nikke genkendende til. Vi går derover og hilser på. Det viser sig hurtigt, at de alle kommer fra forskellige steder i Tyskland og at vi er de eneste danske gæster, som skal med på dette cykelkrydstogt ved De Mazuriske Søer i det nordøstlige Polen.

Så dukker også den lokale guide op og får samling på alle, der de næste fire timer skal med bus til Piaski, hvor skibet Classic Lady har fast kajplads og venter på os. Piaski ligger ved søen Beldany (Beldansee).

Undervejs i bussen får vi naturligvis set lidt af Polen, men bruger ellers det meste af tiden på bare at slappe af - og igen læse de tyske turbeskrivelser vi har fået udleveret (de findes desværre ikke på engelsk), inden vi først på aftenen er fremme ved Radler-Resorts i Piaski.

Skibet Classic Lady, er bygget i 2003 og har 20 kahytter, hver med to senge (ingen køjer) og rigtig god plads. Man kan faktisk godt have en større kuffert med, som kan placeres under sengen. Alle kahytterne er fordelt på to dæk og er udvendige, dvs. har vindue, der kan åbnes på klem. Kahytterne har naturligvis eget bad og toilet samt aircondition til de varme dage og centralvarme til de kolde. Her er ingen TV eller radio. Det kan næsten ikke være bedre.

Nogle af de medrejsende fra Warszawa kommer ikke ombord. Det viser sig, at de tilhører en anden cykelgruppe, der skal cykle fra hotel til hotel og i nat bo i Radler-Resort, der har både restaurant og hotelværelser.

Besætning og guider præsenteres

Hjælpsom besætning

De meget hjælpsomme medarbejdere lige fra matros, over tjenere til kaptajn giver en hånd med at få bagagen båret til de tildelte kahytter, hvorefter vi kan sætte os til bords i salonen.

Vi fordeler os ved seks-mandsborde således at grupper der rejser sammen, sidder ved samme bord. Vi er så heldige at komme til at dele bord med Inger og Hans fra Bayern samt vores to cykelguider, som alle taler lidt engelsk. Tysk er ikke lige vores stærkeste side, men mon ikke vi klarer os efter en uges tid sammen med tyskere?

Personalet præsenteres  og vi får lidt at vide om programmet, bl.a. at vi deles i to mindre hold, som cykler med ca. 15 minutters mellemrum, hvilket er udmærket.

Meeenn - selv om solnedgangen denne aften er smuk, lover vejrudsigten for i morgen desværre ikke godt vejr!

Nogle ønsker selv at bestemme tempoet og cykler alene. Det er dog heller ikke på alle disse cykelkrydstogter, at der er lokalguide med på cyklturen.

Efter middagen forsøger vi sammen med guiderne at finde ud af, hvor vi præcis er og hvor vi skal hen - set på det udleverede polske cykelkort, der ikke har de tyske navne, som optræder i programmet. Helt let er det nu ikke, men vi er jo i gammelt tysk område (Østprøjsen), hvor tysk har været dominerende i generationer. Vi får de vigtigste tyske navne noteret på vores cykelkort.

Orgelkoncert i Swieta Lipka – Det Hellige Lindetræ

Dag 2, Bustur i øsende regnvejr

Iflg. programmet skulle vi have cyklet fra Piaski til Pisz (Johannisburg), men vejrguderne holder i dag hvad de havde lovet. Det siler ned og motivationen til at blive gennemblødt på en cykel er på nulpunktet.

Vores lokalguide har en alternativ plan. Kan der blive enighed blandt alle gæsterne om hver at betale 10€ vil han trylle en bus frem og i stedet arrangere en bustur til områder vi ellers ikke ville få se på turen. Og sådan bliver det - heldigvis.

Turen går til byen Reszel (Rössel,) der ligger vest for søerne og her ser vi den tyske ridderborg fra 1300-tallet samt den gamle kirke og får lejlighed til at spadsere lidt rundt i den middelalderlige bykerne. Men det er vådt!

Vi kører derefter til den barokke kirke Swieta Lipka - Det Hellige Lindetræ - der er en arkitektonisk perle bygget mellem 1687 og 1693, men ”desværre” er under renovering, så hele facaden er indhyllet i byggestilladser. Indvendigt er her dog vidunderligt - en overdådighed i malerkunst og udsmykning af vægge og lofter.

Vi lister ind under afslutningen på søndagens messe og da kirkegængerne forlader kirken, får vi mulighed for at overvære en orgelkoncert. Og det skal indrømmes, at hårene rejser sig på mig, da der sættes i med Bach’s Toccata og Fuga i d-mol, der klinger skønt i det store rum. Vi hører flere andre stykker (Verdis fangekoret, Schuberts Ave Maria m.fl.) og koncerten afsluttes med de trompetblæsende engle, der pryder orglet, pludselig sættes i bevægelse. En noget uventet oplevelse, men sjovt at se i en katolsk kirke.

Da vi er tilbage ombord på Classic Lady, er regnen ophørt og kaptajnen sætter kurs nordpå op gennem den smalle sø Beldany (Beldansee) og et sving ud i den største af De Mazuriske Søer, Sniardwy (Spirdingsee), for derefter at sejle til byen Mikolajki (Nikolaiken), hvor vi skal ligge i nat.

Forbi storkerede i Nakomiady

Dag 3, Omkring Wolfsschanze

Vi starter denne solbeskinnede morgen med en skøn sejltur gennem den smalle langstrakte sø Talty (Talergewässer) til byen Ryn (Rhein), mens vi indtager morgenmaden.

Fremme står cyklerne parate til os. Det er alle unisex-cykler (lav indstigning) med syv gear og kraftige dæk. De lånte cykeltasker er pakket med regntøj og lidt at drikke og nu er vi klar til endelig at få rørt benene.

Vores lille gruppe på 11 personer følger en delvist markeret rute - markeret ved en lille cykel på træerne - mod landsbyen Nakomiady og vi er kun cyklet få kilometer før jeg spotter et par traner, der spankulerer inde på en mark. Hurtigt får jeg vredet mig af cyklen og placeret mig bag et træ, for at komme på ”skudhold”. Jeg følger tranerne lidt, men de bliver nervøse over de øvrige cyklister, som tranerne grangiveligt kan se længere fremme, tager tilløb og letter.

Inde i landsbyen cykler vi forbi den første storkerede på turen, hvilket naturligvis vækker en del begejstring, da der sidder en stork med unger i den.

Det skal senere vise sig, at vi kommer til at se et utal af storke, da netop dette område er kendt for at huse ca. 1/3 af alle storke, som kommer til Europa.

Ved Owczarnia gør vi holdt ved en lille museumskro og friluftsmuseum, der har en privat samling af gamle bondemøbler og landbrugsting. Vi får lidt at drikke, inden turen fortsætter gennem først mere kultiveret marklandskab og senere på sandede stier gennem tæt skov frem til Gierloz.

Mindesmærke for attentatforsøget på Hitler i Wolfsschanze

Wolfsschanze - Ulveskansen

Cyklerne parkeres ved indgangen til stedet, hvor Hitler havde sit hovedkvarter under 2. verdenskrig - fra juni 1941 til november 1945.

En lokal guide beretter på næsten uforståeligt prøjsisk dialekt, hvad vi ser, mens han guider os rundt mellem de ca. 80 forskellige knuste bunkere. Tonsvis af beton i bedste kvalitet er blevet anvendt, sammen med førsteklasses stål i armeringen. Murene er op til 8 meter tykke. Og det ses. Betonen smuldrer ikke og stålet ruster ikke væk!

Da russerne rykkede frem og tyskerne i januar 1945 kunne se, at de måtte fortrække, forsøgte tyskerne selv at sprænge bunkerne i luften. Ikke én af bunkerne er intakte.

Vi ser mindesmærket på det sted, hvor en gruppe officerer med von Stauffenberg i spidsen den 20. juli 1944 gennemførte et mislykket attentat mod Hitler. De blev alle efterfølgende henrettet.

I bunker nr. 13 - Hitlers egen bolig - samles vi i midten af ruinen og får et indblik i hvor enormt dette har været. Og her manglede intet for at opretholde et endog ødselt liv i overdådig luksus. Også Herman Göring havde sin bunker (nr. 16) her, ligesom andre af Hitlers nærmeste.

Regnen bare vælter ned

I tordenvejr

Vi spiser frokost i stedets kantine og er derefter klar til sidste etape på dagens cykeltur.

Nu vælter sorte skyer ind fra vest og et usædvanligt kraftigt tordenvejr fejrer hen over hovederne på os. Det regner så kraftigt, at vi bliver nødt til at søge læ under et lille skur på en campingplads ved søen Kisajno (Kissainsee). Der går et kvarter. Lynene slår ned omkring os og ingen tør flytte sig det mindste. Endnu et kvarter.

Så letter det og drivvåde bliver der trådt til i pedalerne resten af vejen til byen Wilkasy ved søen Niegocin (Löwentinsee), hvortil vort flydende hotel har flyttet sig hen, mens vi har cyklet.

I kahytten, der er flot rengjort, tænder vi for radiatoren for at få lidt varme og tørret tøjet. Bedre bliver det, da vi i salonens bar bestiller polsk honningvodka og helt godt har vi det efter at kokken har serveret to forskellige slags supper for os, efterfulgt af en tallerkenret og dessert med kaffe.

Dagens etape blev på ca. 50 km.