Dayz Resorts

19.3.17

Af: Lasse Løndahl Henriksen Fotograf: Rasmus Schønning
Bogmærk eller del
 

Portvinens havneby Porto

De smukke broer der forbinder Douroflodens bredder signalerer at vi er kommet til vores mål – nemlig Portugals næststørste by Porto, der gennem århundreder har været udgangspunktet for eksport af portvin, til bl.a. Frankrig og England.

En sejltur med en af de farverige Rabelo både er den helt rigtige måde at komme fra skibet til Portos bymidte.

En sejltur med en af de farverige Rabelo både er den helt rigtige måde at komme fra skibet til Portos bymidte.


Med Rabelo båd til bymidten

Infante dom Henrique har lagt til kaj ved Croisi Europes kajplads lidt udenfor Porto by, og herfra er der flere muligheder for at komme ind til byen. Enten til fods eller pr. taxa/bus eller en helt tredje mulighed, en af de lokale Rabelo både.

Rabelo båden er en klassisk transportbåd, der gennem århundrede har været brugt til at transportere portvin ned langs Douro, men i dag bliver de hovedsageligt brugt til hyggelige turistsejlture og der er ingen tvivl om at det er den helt rigtige måde at ankomme til Porto's bymidte.

Sandemand er vel nok den mest kendte producent af portvin. Guiderne der viser rundt på Sandemand er selvfølgelig klædt i den traditionelle studenterkappe og hat, der er en del af Sandemands logo.

Sandemand er vel nok den mest kendte producent af portvin. Guiderne der viser rundt på Sandemand er selvfølgelig klædt i den traditionelle studenterkappe og hat, der er en del af Sandemands logo.


Porto er som de fleste andre byer vi har besøgt på denne tur, en meget gammel by, der kan dateres til ca. 300 åfvt. Porto har gennem tiden været en af Europas vigtigste handelscentre, og har også været udgangspunkt for mange opdagelsesrejsende, og handel med Portugals mange kolonier.

Det er en sammenslutning af byens keltiske og latinske navn, Portus Cale, der har udviklet sig til landets navn Portugal og byen har også lagt navn til portvinen bl.a. fordi det er fra Portos havn, at man siden middelalderen har eksporteret portvinen til bl.a. England og Frankrig.

De mange store portvinshuse er stadig den dag i dag meget synlige i byen, og det er også muligt at besøge nogen af de mest berømte huse – som det verdenskendte Sandemand, der har eksisteret siden 1790. Her kan man opleve de store vinkældre og smage på de dyrebare dråber.

De mange gamle og farverige bygninger, er med til at understrege den rigdom der har været i byen, gennem tiden.

De mange gamle og farverige bygninger, er med til at understrege den rigdom der har været i byen, gennem tiden.


Farver og patina

Men byen har også meget andet at byde på. De hyggelige gågader indbyder til gode shoppingmuligheder og cafebesøg, og her er også et utal af historiske bygninger, som den gamle børs bygning Bolsa, togstationen og ikke mindst de farverige huse i Riberia området, ned mod floden

De gamle nedslidte huse, mange udsmykket med klassiske kakler, og farverige tage og døre, er med til at skabe en helt særlig patina og stemning, man kun oplever i Porto.

Børsen Palacio da Bolsa er bygget i en smuk neoklassisk stil. Bygningen er i dag på UNESCO's verdensarvliste, som bevaringsværdig bygning - og det er ikke uden grund!

Børsen Palacio da Bolsa er bygget i en smuk neoklassisk stil. Bygningen er i dag på UNESCO's verdensarvliste, som bevaringsværdig bygning - og det er ikke uden grund!


Farvel i flodens delta

Vores sidste aften ombord på Infante dom Henrique byder på en overraskelse fra kaptajnen. Inden aftensmaden lægger vi fra og sejler hele vejen ud i Douroflodens delta, hvor vi nyder solnedgangen.

Det er noget særligt at se Porto fra vandsiden, og den helt perfekte afslutning på vores tur ned langs Douro.

Torre La Sal
Subaru
Campingferie 650,-
Outwell
RejseAvisen.dk
Seneste nyt