Isabella

14.1.16

Af: Thomas Sørensen Fotograf: Thomas Sørensen
Bogmærk eller del
 

Gennem store sluser på Douro-floden i Portugal

Samtidig med at frokosten serveres i skibets restaurant, sætter skibet i gang og vort flodkrydstogt på Douro-floden begynder. Douro-floden er ca. 900 km lang og har sit udspring i Spanien.

Landsby ved Douro-floden

Landsby ved Douro-floden


På vej mod Peso da Regua

Vores krydstogt begrænser sig til den portugisiske del af floden som er ca. 210 km lang og tæmmet mod oversvømmelser med bl.a. store dæmninger med slusesystemer.

Skibets maskiner arbejder umærkbart og næsten lydløst, og skibet skyder en god fart op mod strømmen.

Fra soldækket kan vi sidde og betragte det naturskønne landskab vi glider forbi. I begyndelsen tæt bebygget, men efterhånden med mere åbent landskab med vinmarker.

I Crestumaslusen stiger vi 14 meter

I Crestumaslusen stiger vi 14 meter


Crestuma-dæmningen

Vi skal gennem slusen ved Crestuma-dæmningen, den første af i alt fem dæmninger, som regulerer vandstanden i floden og samtidig skaber elektricitet.

Dæmningen, der blev bygget mellem 1978 og 1985, producerer 400 gigawatt p.a..

Vi glider ind i den 90 meter lange sluse, der er 12 meter bred og hæves 14 meter op. Den maksimale vandgennemstrømning er 26.000 kubikmeter pr. sekund. Det går fantastisk hurtigt.

Tungt lastet fragtskib på Douro-floden

Tungt lastet fragtskib på Douro-floden


Store og små fartøjer på Douro-floden

Douro-floden snor sig i store S-sving og undervejs passeres flere store og mindre fartøjer. Forbavsende er der at se så store fragtskibe på floden.

Enkelte steder er flodbredden klippefyldt og barsk - andre steder kultiveret med vinterrasser. Fra soldækket kan fuglelivet betragtes og vi ser både hejre, musvåger og gribbe.

Carrapatelo-dæmningen

Carrapatelo-dæmningen


Carrapatelo-dæmningen

Hen på eftermiddagen skal vi gennem Europas højeste sluse, som blev bygget mellem 1964 og 1972. Det er som at glide ind i en katedral med høje vægge. Lugten af ferskvand er gennemtrængende.

Da porten lukker sig bag os i den 85 meter lange sluse, hæver skibet sig hurtigt - ca. 10 cm. i sekundet - og efter i alt ca. 30 minutter er vi parate til at glide videre opstrøms 36 meter højere oppe.

Havnen i Peso da Regua

Havnen i Peso da Regua


Peso da Regua

Vi nyder eftermiddagen på soldækket, mens vi glider forbi det kuperede landskab med små landsbyer, vinmarker og uopdyrket land med tæt skov, hvor den gule gyvel lyser op mellem alt det grønne.

Skibet ankommer til Peso da Regua - portvindyrkningens hovedstad.

Byens gamle centrum ligger 125 meter over floden i sikkerhed for tidligere tiders oversvømmelser og stammer helt tilbage fra romertiden, hvor en romersk villa ”Regula” har givet byen dens navn.

Azulejos af markisen af Pombal ses på byens hovedgade

Azulejos af markisen af Pombal ses på byens hovedgade


Kongen af portvin

Da portvinshandlen begyndte at blomstre i 1700-tallet blev byen udvidet og bebygget helt ned til flodbredden.

I 1756 bestemte markisen af Pombal at regionen skulle være det første afgrænsede vinområde til dyrkning af druer til portvinfremstillingen, og regionen omfatter i dag 250.000 hektar vinbjerge, hvoraf de 40.000 ligger på skråningerne ned til Douro-floden.

Her består året populært sagt af ni måneders vinter og tre måneders helvede, hvor temperaturen kan nå op på 40 - 45 grader.

Jordbundsforholdene, der primært består af skiffer, er ideelle til vindyrkningen, idet den solopvarmede skiffer holder på varmen om natten og samtidig kan holde vinplanternes rødder fugtige.

På begge flodbredder kan vi se de smukke marker, vinterrasser og dalstrøg, hvor der foruden vin også dyrkes appelsintræer, oliventræer og mandeltræer.

Næste formiddag er der udflugt til det berømte vinslot Casa de Mateus i Vila Real.

Flodkrydstogt på Douro-floden

Flodkrydstogt på Douro-floden


Tamarit Parc Resort
Campingferie 650,-
Primo Tours
Subaru
RejseAvisen.dk
Seneste nyt