Primo Tours

11.11.99

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning

Presse: Anne-Vibeke og Lene Gammelgaard til Nordkapp

Bjergbestigeren Lene Gammelgaard og rejsejournalisten Anne-Vibeke Isaksen tog i forbindelse med optagelsen af et TV-program på en vandretur fra Alta i Nordnorge til Nordkapp.
Her får du førstehåndsindtrykkene fra den spændende tur, der kulminerede på Nordkapp kl. 1.30 om natten - i "dagslys"!

Klik for større billede

Efter en lang dags flyrejse fra Kastrup via Oslo og Tromsø vågner vi næste morgen i Alta - "hovedstaden" i sameland.
Vi pakker udstyret og begynder den første lange dagstur mod Alta Canyon. I starten går vi langs Altaelven, som i sig selv er en stor attraktion. Den snor sig kilometer efter kilometer nedover Altadalen, fra det majestætiske Alta Canyon syd for Alta Vandkraftværk, ved Sautso, til den munder ud i Altafjorden.

Det er langs Altaelven de fleste mennesker har bosat sig i dag, men området er simpelthen så stort, at man ikke møder andre mennesker.
- Når man er født og opvokset i Danmark, er man slet ikke vant til så megen ukultiveret natur som her i Nordnorge, siger Lene.

Frokost med udsigt

Det er ved at være frokosttid, så vi finder et perfekt sted med den mest imponerende udsigt over Alta Canyon. Man føler sig så lille. Det er skønt at få rygsækkene af og smide sig i græsset for bare at ligge og kigge op i himlen, nyde den norske natur, stilheden og den meget rene luft.

Vores guide Ulf kalder på os. Han har tændt bål. Aldrig har duften af birkebrænde været så god. Kaffen er lavet ved at koge en kedel vand på bålet, og derefter tilsætte, fire håndfulde kaffebønner. Det er primitivt, men fungerer perfekt. Ulf har taget mad med til frokosten, som består af brød, smør, røget laks og tørret rensdyrkød. Det smager fortrinligt, især rensdyrkødet, når stykkerne sættes på en birkekvist og lunes over bålet.

Sidst på dagen begynder vi for alvor at mærke dagens strabadser. Vi er ømme i kroppen, men på en dejlig måde. Vi finder et dejligt sted lige ned til elven, hvor vi kan overnatte.

Mens vi slår teltet op og gør klar til overnatning, er Ulf i fuldt sving. Han tænder bål og tilbereder noget, som vi glæder os til at sætte tænderne i. Det foregår igen på et lille bål. Menuen står på marinerede laksekoteletter og kogte ris.

Vi tager varmere tøj på, da det er lidt koldt hen på aftenen. Vi sætter os godt tilrette for at nyde det overdådige måltid. En halv time senere udbryder Lene, mens hun læner sig tilbage, ”Friskfanget laks grillet over bål ved siden af en frådende elv - bedre måltid har jeg ikke nydt i lange tider”.

Efter en hyggelig aften foran bålet er det rart at krybe ned i en varm sovepose. Vi kommer helt sikkert til at sove godt i den friske luft, også selv om det er lyst hele natten.

Mødet med samerne

Vi ankommer til Maze, hvor vi introduceres til Ole Ole Olsen. Maze er en samebygd, der ligger ved Kautokeinoelven ca. 70 km fra Alta. Ole Ole har taget sin flotte samedragt på, men fortæller os, at i dag går samerne i samme tøj som alle andre nordmænd.
Vi går sammen ned til elven, hvor vi får redningsvest på. Vi skal et godt stykke op ad elven til en lille lejr, som samerne har bygget. Da vi ankommer, begynder det at trække op til en god og solid regnskylle, så vi skynder os ind i kåten, hvor vi også skal overnatte. Indenfor hilser vi på Ole Oles søn, som præsenterer sig som 3 x Ole. Vi undrer os over navnene, og Ole Ole fortæller os, hvordan samerne navngives. Systemet er ret logisk. Kort fortalt får man samme navn som sin mor eller far og antallet af navne angiver hvilken generation man tilhører.
Ole Ole fortsætter med at fortælle om kåtens indretning, hvem sover hvor, hvor man må træde osv.

Hans søn har tilberedt aftensmad bestående af kogt rensdyrkød med kartofler serveret med brød. Samerne spiser kød hver eften, men grøntsager er en luksusvare, der kun spises ved specielle lejligheder. Det er spændende at møde andre kulturer på nært hold. På mange områder er vi meget forskellige og på andre meget, meget ens.

Den sidste vej til Nordkapp

Magerøya har ca. 4.000 indbyggere, hvoraf 3.300 af dem bor i Honningsvåg. Resten bor i små fiskelandsbyer rundt på øen. Fiskeri er det største erhverv på øen. Derefter kommer turisme og især Nordkapp har alene 200.000 besøgende om året.
Selvom det er midt på aftenen, bliver vi overhalet af mange busser alle med turister, der skal besøge Nordkapp og se midnatssolen. Ca. 10 km. fra Nordkapp deler vejen sig i to og vi sætter kursen mod Skarsvåg. Nede på havnen i den lille fiskerlandsby finder vi en lille fiskekutter, der efter aftale vil sejle os ud til foden af klippen ved Nordkapp-plateauet. Vi vil finde Nordvika, hvor man i gamle dage kom til Nordkapp fra søsiden. Efter 45 minutters sejlads i hård vind og store bølger, finder vi stien, den faldefærdige anløbsbro og det lille røde træhus, hvor prominente gæster i sin tid fik en forfriskning, før opstigningen på 307 meter til Nordkapp.

Kaviar og champagne

Opstigningen til Nordkapp er stejl og fysisk krævende. Der er mange løse sten, og ofte forsvinder sporet helt. De sidste 50 højdemeter foregår på denne årstid udelukkende på sne.
Da vi når toppen, er alt tøjet trods hårdt arbejde taget i brug. Der er 3 graders varme. Vi har lige overskud til at løbe de sidste meter til den store globus, der symboliserer stedet.
- Jeg er og bliver til den store, primitive, uberørte natur. At stå kl. halv to om natten og skue ud over havet med bølgerne og en lysende horisont som eneste objekt i synsfeltet - ja, det kan jeg bruge til noget, udtaler Lene.

Vi har nået målet for vores Norgestur, og det vil tage tid at bundfælde de mange dages vandring og de ubeskrivelige oplevelser undervejs. Vi går ind i restauranten og bestiller champagne og kaviar, som der er tradition for, når man har nået Norkapp. De sidste kræfter bliver brugt på at grine og hygge, mens vi glæder os over, at trods den store begejstring for vandring, skal vi ikke gå hjem…