Dayz Resorts

1.1.00

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: Rasmus Schønning, Peer Neslein og Anne-Vibeke Isaksen

Presse: Ekspedition Polarcirklen 2001

Vinteren 2001 kørte de to danske campister Peer Neslein (53) og Anne-Vibeke Isaksen (31) den lange tur fra den fisnk-russiske grænse i øst til Norskehavet i vest. Hele vejen så tæt på Polarcirklen som muligt. Og hele vejen i en campingvogn og midt i den strengeste vinter med op til minus34 grader.

KABE  Briljant XL

KABE Briljant XL

Forberedelserne

Anne-Vibeke fortæller:
Forberedelserne startede helt tilbage i efteråret 2000, hvor det først og fremmest gik ud på at finde en vogn, der kunne klare en Skandinavisk vinter. Der var ikke meget tvivl om, at det skulle være en nordisk produceret campingvogn og valget faldt til sidst på svenske KABE  Briljant XL, der er vel isoleret og har et særdeles godt varmeanlæg. Campingtrækkeren og følgebilen blev to Jeep Grand Charokee. Fordelen ved at køre i to biler var, at den ene kunne hjlpen med at trække fri, hvis vi skulle køre fast eller køre efter hjælp, hvis vi ikke selv kunne klare problemet. Vi havde ikke meget ekstraudstyr med, for målet var også at forsøge at gennemføre turen som ”almindelige” campister. Bilerne, der var danske blev dog monteret med motorvarmere for ellers ville de ikke klare de hårde kuldegrader om natten. Motorvarmere er ikke noget der er nødvendigt i en dansk vinter, men så langt mod nord er det standard på bilerne. Ligesom vi også oplevede et meget velfungerende koplingsystem. Der var elstandere over alt.

Hele ruten fra start til slut.

Vi starter egentlig turen i Finland

Selve ruten langs Polarcirklen er ca. 1.600 km, men vi skulle jo også frem til startstedet og hjem fra målet, så i alt blev der kørt ca. 4.500 km. Vi startede i København og fra Stockholm sejlede vi med Silja Line til Turku/Aabo i Finland. Vi kørte derefter til Helsinki for at tage bilnattoget til Rovaniemi.

Klik for større billede

Et helt nyt kuld unger

Næste morgen ankom vi veludhvilede til julemandens by og nu var der ikke langt til selve startstedet. Den finsk/russiske græne øst for byen Salla. Herfra kørte vi i store træk kun vestpå. Gennem Finlands snebeklædte skove, hvor vi bland andet mødte en hundeslædefører, der lige havde fået et nyt kuld unger. Og mindsanten om ikke selve julemanden var på plads i Rovaniemi. Vi hilste på en træt børnevenlig mand, der nu skulle slappe lidt af, inden det igen går løs med pakkerne til julen i år. Jo, der blev også tid til oplevelser undervejs. I Finland krydsede vi Polarcirklen 3 gange.

Samernes vintermarked i Jokkmokk, Sverige

Vi tog en længere pause i Jokkmokk for vi havde planlagt turen, så vi var der under samernes imponerende vintermarked. For 396. gang i træk. På markedes anden dag satte vi første kulderekord for turen, minus 32 grader. Det er meget kold for en dansker……

- 34 udenfor, + 23 indenfor....

Tid til at sætte fortelt op

I Jokkmokk blev der også tid til at opsætte vores Isabella Universal telt. Det var ikke så let i den hårde frost, men da det først stod der, var det skønt med en varmesluse foran campingvognen. Det kunne mærkes. Campingvognen har et Alde Compact 3000, der sammen med el-patronen leverede rigeligt med varme. Guldvarme er en særdeles god ting, fordi det giver en meget jævn varme op gennem campingvognen. Og når du er varm og fødderne, fryser du sjældent resten af kroppen. Der var ofte ca. 50 graders forskel på uden og inde.
Vi lod cirkulationspumpen køre hele tiden for at undgå kondens. Det hjalp. Selv om natten, hvor vi lå 4 mand i vognen og sov, var der ikke det mindste kondens næste morgen. Det er imponerende.

Polarcenteret er lukket i vinterhalvåret, men kommer igen til sommer.

Mod de golde fjelde

Vi fortsatte mod vest og nærmede os den norske grænse og de høje fjelde. Nu skulle det blive spændende, hvordan det ville gå over Saltfjeldet, der var vores eneste fjeldovergang på selve ruten. Vejret ville næsten være det eneste, der kunne være i mod os. Campingvognen og bilen fungerede optimalt, og der var høj stemning i lejreren.
Heldet er med os. Vi vågner op til en af de smukkeste dage på vores tur. Høj frostklar blå himmel troner over ubeskrivelige snebeklædte fjelde. Sikken en natur. Det er rent fryd for øjet og balsam for sjælen at lade sig transportere gennem dette imponerende vinterlandskab, der er en stor kontrast til de mange kilometer gennem skov, skov og atter skov i Finland og Sverige. Der er ikke meget sne i Norge og vejen (E6) er næste sne- og isfri. Polarcirkel Centeret er lukket om vinteren, men vi stopper alligevel og stækker ben, men vi nyder naturen på nært hold.

Ikke meget sne, men bidende kold.

Målet

Målet for vores tur er som sagt Norskehavet vest for Mo i Rana. Vi slutter helt ude på Hilstad Camping i Kilboghamn kun 3 km syd for det sidste landfaste Polarcirkelpunkt i Norge. Polarcirklen blev krydset i alt 7 gange på selve ruten.
Turen lykkedes og det bliver fejret med champagne. Vores drøm er gået i opfyldelse.

Nu har vi bare den lange vej hjem ad E6 til Oslo, hvor vi skal sejle tilbage til København. På Dovre Fjeld satte vi kulderekord for hele turen, minus 34 grader. Det er da vintercamping.

Klik for større billede

"Ekspedition Polarcirklen" sendes i TV

Del 1 sendes på DR2 lørdag den 13. april kl. 14.30
Del 2 sendes på DR2 lørdag den 20. april kl. 14.30
Begge programmer genudsendes ugen efter på DR1 om eftermiddagen.

Yderligere information

Læs detajleret dag for dag beskrivelser - også med mange gode råd til vintercamping.
LINK

Campingvognen kan du se på KABES hjemmside www.kabe.se

KABE forhandles i Danmark af Caravan Ringen. Se Caravan Ringens hjemmeside her: www.caravanringen.dk