Dayz Resorts

29.6.17

Af: Lasse Løndahl Henriksen Fotograf: PR
Bogmærk eller del
 

Hvordan undgår du jetlag på rejsen?

Mange ferierejsende oplever problemer med jetlag under lange rejser på tværs af kontinenter. Men der er mange tricks til at modvirke symptomerne. British Airways kommer her med en række tips og tricks til hvordan du nemmest håndtere jetlaggen.

Hvis du følger rådene på listen, kan du reducere effekten af jetlag.

Hvis du følger rådene på listen, kan du reducere effekten af jetlag.


Kroppen bliver forvirret

Næsten alle lider af jetlag efter lange flyveture på tværs af tidszoner. Symptomerne varierer fra person til person, men problemerne er oftest forstyrret søvn, øget træthed og nedsat præstationsevne. Mange kan også lide af nedtrykthed og maveproblemer.

- Jetlag opstår, når det 24-timers biologiske ur karambolerer med den nye lokal-tid, siger Torbjörn Åkerstedt, professor ved Karolinska Institutet og Stockholms Universitet, og fortsætter: Årsagen til problemet er, at vi pludselig er vågne, hvor vores døgnrytme ellers var indstillet på at hvile.

Der er mange, der ikke ved det, men der er meget, man kan gøre for at modvirke jetlag - både før, under og efter flyvningen. British Airways har udviklet en liste med tips til, hvordan flyrejsende kan modvirke jetlag. Målet er at forbedre den mentale skarphed, muskeleffektiviteten, mobiliteten i leddene, korttidshukommelsen og appetitten.

De fleste af kroppens funktioner kan tilpasse sig med 1-2 timer om dagen efter et tidszoneskift, men det afhænger også af, hvor længe du har været væk, og i hvilken retning du rejser, siger Torbjörn Åkerstedt.

Hvis du flyver hjem til Danmark efter to uger på den amerikanske vestkyst, hvor tidsforskellen er ni timer, tager det omkring ni dage at tilbagestille det biologiske ur til dansk tid. Rejser man derimod til Danmark fra modsatte retning, for eksempel fra Asien, vil man opdage, at kroppen hurtigere kan tilpasse sig, da det biologiske ur har lettere ved at tilpasse sig, når man rejser vestpå.

British Airways nye fly, Boeing 787 og Airbus A380, har et lavere kabinelufttryk end traditionelle fly. Dette øger iltindholdet og fugtigheden i kabinen, hvilket hjælper med at reducere symptomerne på jetlag.

Før/efter flyvningen

Tilpas dit biologiske ur før turen: flyver du mod vest, så hold dig oppe til sent og stå senere op. Flyver du mod øst, så læg dig lidt tidligere hver dag og indstil alarmen tidligere og tidligere hver morgen.

Tilpas dig den nye tidszone ved at spørge om, hvad klokken er på ankomstdestinationen, så snart du stiger ombord på flyet.

Prøv at få en god nats søvn når du er ankommet ved at minimere støj, brug mørklægningsgardiner og en rumtemperatur under 18 grader. Glem ikke ‘vil ikke forstyrres’-skiltet på dørens håndtag.

Benyt de lokale spisetider og sengetider, så snart du er ankommet.

Udsæt dig selv for lys på de rigtige tidspunkter. Hvis du flyver mod vest bør du undgå lys om morgenen og i stedet søge lys om aftenen til at hjælpe kroppen med at tilpasse sig. Flyver du mod øst er det modsat.

Motion! Det hjælper dig til at løsne op i muskler og led, hvilket reducerer stivhed og smerte. Det kan også modvirke mistet appetit.

Under flyvningen

Undgå ‘røde øjne’-flyveture, dvs. natflyvninger. Hvis du skal flyve over natten, skal du bestille en ‘flat bed’, et sæde, der kan foldes ned i en helt flad seng. Findes på British Airways’ Club World og FIRST.

Pak eksempelvis øjenmaske, ørepropper, sokker, vand, fugtighedscreme og næsespray (hvis du har tendens til at få ørepine mens du flyver) i håndbagagen.

Drik vand så ofte som muligt for at opretholde væskebalancen under flyveturen. Luften i flykabinen er tør, hvilket betyder, at alle om bord taber væske. Undgå alkohol. Det kan hjælpe dig med at falde i søvn (reduceret lufttryk i kabinen gør, at alkohol har en større effekt end normalt), men bidrager ofte til at få dig til at snorke, som forstyrrer din søvn.

Undgå medicinske præparater som en langsigtet løsning, selvom hurtige, svage sovepiller sommetider kan hjælpe på kort sigt.

Sørg for at bevæge dig, lav øvelser såsom Pilates og yoga-lignende bevægelser, eller gå frem og tilbage i kabinen for at undgå stive led.

Mere om jetlag

Jetlag er et udtryk for at kropsfunktionerne er ude af takt grundet en hurtig rejse på tværs af flere tidszoner. Kroppens biologiske ur starter de fleste af kroppens funktioner op i dagtimerne og sløver dem ned igen om natten. Formålet er at de forskellige funktioner koordineres, så kroppen får de forskellige stoffer på de rigtige tidspunkter.

Når du hurtigt rejser på tværs af 6 tidszoner (Danmark - New York), så vil det biologiske ur ligge seks tidszoner før den lokale tid i New York. Dette betyder, at når klokken er 18 lokal tid, så er det biologiske ur allerede 24, og meget af den biologiske aktivitet begynder at slappe af, du er træt allerede tidligt på aftenen, og det bliver kun værre, hvis du holder dig længere vågen.

Den næste mærkbare effekt er, at det biologiske ur vækker kroppen (især i hjernen) ved kl. 07 biologisk tid, dvs. Kl. 01 amerikansk tid. Man vågner altså inden, man har fået tilstrækkelig søvn.

Man føler også et stærkt behov for at gå på toilettet, da blæren hurtigt fyldes op på det tidspunkt. Andre kropsfunktioner såsom stresshormonet cortisol viser samme adfærd.

Heldigvis tilpasser kroppen sig måske 1,5 time den første dag, 1 time den næste dag og lidt mindre de efterfølgende dage. Efter 3-4 dage føler du dig ok, selvom kroppens tilpasning til den nye tidszone ikke er helt perfekt endnu.



Tilpasningen afhænger af det lys øjnene udsættes for om aftenen, som er med til at påvirke tidsindstillingen. Hvis du opholder dig inde i mørket om aften amerikansk tid, så modvirkes omstillingen, hvilket kan være godt, hvis du bare er på et kort besøg og ønsker at komme hjem uden at skulle tilpasse dig. Hvis du tager den anden vej - mod øst - opstår lignende problemer, men tilpasningen tager længere tid, fordi det biologiske ur har en vis modstand mod at tilpasse sig den vej.



Kilde: Torbjörn Åkerstedt, Stressforskningsinstituttet i Stockholm

Primo Tours
Torre La Sal
Subaru
Tamarit Parc Resort
RejseAvisen.dk
Seneste nyt