8.1.12

Af: Sarah Davidsen Fotograf: Rid & Rejs

Spanien: Dagbog fra rideferie i Andalusien – Los Alamos (del 1)

Læs om en uforglemmelig rideferie på Los Alamos i hyggelig stemning hos gæstfrie værter, ridning i La Brena Nationalpark og på øde strande.

Galop langs stranden

En spændende uges rideferie i vente

Søndag

Ankommer med flyet i Malaga, hvor værten Andrew ventede på mig sammen med to andre gæster. Vi kørte fra Malaga mod Gibraltar for at hente en anden gæst. Det regnede kraftigt og jeg var glad for at sidde inde i bilen, mens jeg betragtede de små landsbyer som vi kørte igennem. På køreturen oplevede jeg hvordan barken bliver taget af kork egetræerne, som senere bliver behandlet og formet til korkpropper i vinflaskerne – meget interessant og noget jeg aldrig har tænkt over før – altså hvor kommer korkpropperne fra!
Vi nåede til Los Alamos lige omkring kl. halv fire, samtidig med at solen brød frem, og blev budt varmt velkommen af Andrew’s kone Rhiannon. Blev anvist til mit værelse og vi nød derefter en sen frokost. Efter frokosten mødte vi Rachel, som er ansvarlig for hestene, hun kørte os den korte tur til hestenes ”hjem”. Et stort fyrretræsområde, hvor hestene lever i sektioner mellem træerne. Hun fortalte stolt om de heste, som stod tættest på os, og spurgte os alle hvilken type hest vi ønskede. Derefter valgte vi at strække benene og gå de små fem minutter tilbage til vores villa. Nu kunne vi slappe lidt af, pakke ud, nyde solen i haven, og jeg fik en sludder med de andre tre gæster. Klokken halv otte mødtes vi alle (gæster, værter og guider) og nød en drink inden aftensmaden blev serveret. Andrew fortalte os lidt om hvad vi kunne forvente den kommende uge, inden vi alle gik i seng for tiltrængt søvn efter en tidlig og lang dag.

Ridetur mellem blomkålstræer

Mandag

Jeg vågnede op, vækket af hanens galen, til en meget solrig morgen – det er åbenbart lyden man vågner til i det uspolerede Andalusien og jeg er så spændt på at se dette fra hesteryg i dag!  Morgenmaden stod allerede serveret på spisebordet til høflig selvbetjening. Vi gik ned til hestene ved 10-tiden og der stod vores guider Rachel og Jackie klar med vores heste striglet, rene og fuldt sadlet op. Rachel fortalte os alle lidt om den hest vi hver især skulle ride. Jeg fik en syg-årig hoppe, Feria – meget smuk og typisk spansk. Hun var meget følsom og fin og vi blev hurtig gode venner.

Vi brugte formiddagen på at ride roligt gennem skoven (La Brena Nationalpark), så vi kunne vænne os til vores heste, med et par stræk i trav og et par galopper op ad bakke. Vi stoppede for frokost på en lille lokal bar godt gemt midt i skoven og fortsatte derefter videre på de snoede stier gennem skoven en times tid.

Tilbage på Los Alamos sadlede vi hestene af og skyllede dem godt af inden de fik deres velfortjente mad. Klokken var nu 16 og vi havde tid til at slappe af inden aftensmaden – det lykkedes mig at blive skræmt af villaens store og støjende kalkun, som gjorde mig voldsomt opmærksom på at det var dens job at bevogte villaen – til stor morskab for alle.

Skøn ridetur ud i lagunen

Tirsdag

Vågnede op og erfarede at vejret var komplet ændret – det var nu silende regn, der var på dagsordenen! Vi kravlede alle i vores regntøj før vi gik over til stalden. Heldigvis virkede det som om at himmelens sluser var blevet tømt noget ud og da vi ankom til stalden faldt der kun støvregn. Da jeg er nysgerrig og gerne ville prøve flere forskellige heste, red jeg i dag på en grå vallak kaldet Terranto, som havde den mest fantastisk bølgende manke der faldt langt ned over hans skuldre. Et rigtigt energibundt, der virkelig nød at være i front under galopperne, men selvom han ”tog fat”, var han virkelig let at håndtere.

Vi red gennem skoven ned til stranden. På stranden arrangerede Rachel en riderækkefølge, sat efter hver enkelt hests fart i galop, så ingen heste ville føle sig ”presset” og forsøge at overhale de andre. Jeg befandt mig med min hurtige hest, lige efter førerhesten og nød virkelig de lange heftige galopstræk i vandkanten. Heldigvis vendte regnvejret først tilbage, da vi forlod strandkanten og vi red hurtigt til en lille nærtliggende Bistro, hvor vi nød frokost indenfor foran pejsen. Hestene havde vi bundet i nogenlunde læ under nogle træer i et lille skovområde. Vi havde alle opbygget en stor appetit af havluften og spiste hurtigt vores store sandwich og nød de varme drikke. Derefter sad vi op i de noget våde sadler og red tilbage gennem skoven med en god og hurtig galop langs et af brandbælterne.

Tilbage til villaen og et dejligt varmt bad og tørt tøj! Derefter var der tændt op i pejsen i vores fælles lounge og vi sad alle og hyggede os med snak og historier i den dejlige varme.

Ikke kun rytterne nød turen langs stranden - også hestene

Onsdag

I dag red vi gennem skoven og udforskede floraen og faunaen, herunder vilde asparges og nogle miniature orkideer. Vi prøvede også den berygtede ”Cork Screw” - en god lang galop langs bølgende snoede sand stier – og det synes at fortsætte i det uendelige, alle klarede det med et kæmpesmil i hele ansigtet. Vi var også så heldige at se en ældre spanioler ride sin hingst i en lysning skoven mens han praktiserede ”Spanske Skridt” i fuld kontrol. Det kunne sagtens have været en scene fra det forrige århundrede, som han red iført sin flade kasket og hesten i traditionelt spansk udstyr, vi stoppede og kiggede i nogen tid, hvilket vidunderligt syn!

Derefter red vi til en lokal bar og spiste en fantastisk frokost. Vi red videre i et varieret tempo gennem skoven og ud på de bagvedliggende marker. Vi red langs grønne marker fyldt af kvæg og op ad stejle kløfter, på toppen var pragtfulde udsigter over ”broccoli” - skovens træer, der spredte sig så langt øjet kunne se. I dag red jeg igen en ny hest, Candita, en grå vallak og han ville ikke lades tilbage, så han småtravede hele tiden for at holde sig tæt på flokken, men så sparede jeg da på bentøjet!

Vi havde bestilt massage hos en massør, der ankom til villaen sidst på eftermiddagen – det var vidunderlig god og skøn forkælelse for trætte ridemuskler. Senere ankom yderligere to gæster, som kom for et forlænget weekend ophold. Vi nød aftensmad og hyggede os, og blev bekendte med vores nye ”ridevenner”.