12.1.12

Af: Sarah Davidsen Fotograf: Rid & Rejs

Spanien: Dagbog fra rideferie i Andalusien – Los Alamos (del 2)

Læs de sidste dage fra rideferien i Andalusien, der nu er nået til femte dagen. Turen starter tidligt om morgenen, og dagen står på show i ”hestebyen” Jerez, og besøg på hestevognsmuseum.

En far og hans søn i byen Jerez

Torsdag

I dag var der (tidlig) afgang kl 8:30 med bilen til Spaniens ”hesteby” Jerez. Efter en time ankom vi til byen, hentede billetterne til det famøse show senere på dagen på Andaluza del Arte Ecuestre. Derefter udforskede vi et hestevogns museum, og så på de gamle smukt dekorerede vogne. Vi gik en tur i staldende, hvor hestepasserne var i fuld gang med at flette og sadle hingstene op til showet. Vi gik derefter ud på ridebanen, hvor vi kunne se hestene blive trænet. Showet startede kl. 12 og varede halvanden time – det var simpelthen så smukt, hvilken kontrol, timing og elegance og jeg føler mig utroligt privilegeret (og imponeret) over at oplevet dette! Derefter spiste vi frokost på en lokal bar og nåede et hurtigt besøg hos en sadelmager, inden vi skulle smage nogle af de lokalt producerede sherry.

Ridning langs kysten i Los Alamos

Fredag

I dag red vi tilbage til stranden. På grund af tidevandet, kunne vi kun nyde kortere og roligere galopper i vandkanten, men vi morede os med nogle spurter på stierne mellem klitterne. Vi stoppede for frokost på en strandbar og red tilbage gennem skoven om eftermiddagen. Og vi prøvede den famøse ”Rollercoaster”, et bred brandbælte med sand og en rimelig stejl bakke nedad i slutningen. Den har forskellige sværhedsgrader afhængig af om du rider til venstre, midt eller højre – en heftig galopspurt med et heftig drop nedad bakke i slutningen, så kører adrenalinen! Det var supersjovt og hold da op, hvor er de heste bare sikre på benene. Jeg red på energibundtet Taranto igen i dag og jeg synes han virkede endnu mere livlig med sandet under hans hove.

Antonio Corales’ stutteri

Vi vendte tilbage til Los Alamos og gik derefter til Antonio Corales’ stutteri, en topklasse Doma Vaquero og Klassisk Dressur træner med skønne og anerkendte Doma heste. Her fik jeg en times lektion i Klassisk Spansk ridning på en 3 årig sort hingst. Og - gosh - jeg har meget at lære, hans heste er så velskolede at de reagerede på min mindste bevægelse, men jeg fik prøvet Spanske Skridt - ikke så kønt og elegant som den ældre herre i skoven, men jeg har gjort det!

Måske jeg skulle vende tilbage for en af Los Alamos special uger med Klassisk Dressur?
Efter denne åbenbaring i dressurens ædle kunst, spiste aftensmad vi på en lokal restaurant lige ved stutteriet.

Fyrtårnet over Gibraltar

Lørdag

I dag var en noget roligere dag på hesteryg – hvilket passede os alle fint, da vi var trætte og noget ømme efter vores udfordringer i gårsdagens prøvelser i kunsten at udøve Klassisk Dressur. I dag red jeg en grå hoppe kaldet Saraya, en hest Los Alamos fandt tøjret og efterladt for nogle år siden. Hun var helt fantastisk og jeg konkluderede at hun måtte være min favorit hest for ugen – specielt efter hun gav mig en vidunderlig sidste superhurtige spurt.

Vi red gennem skoven til det Mauriske udsigtstårn El Tajo, hvor vi nød nogle pragtfulde udsigter fra klipperne langs kysten. Vi nød en afslappet frokost på en lokal bar – igen Tapas med et utal af forskellige små retter. Og efter en sidste spurt ankom vi tilbage på Los Alamos. Da vi ankom tilbage i villaen, stod Vinnie med billeder som han havde taget af os i løbet af ugen, så spændende og sjovt, nærmest som at genopleve ugen. Efter snak og grin over billederne var det tid til hyggelig afskedsmiddag.

Afsked med Los Alamos hvor vi boede i den uge vi var på rideferie

Søndag

Vi kørte tidligt og forlod Los Alamos ved halv otte tiden, først til Gibraltar og derefter videre til Malaga lufthavn. Andrew gik hen for at møde den næste gruppe af gæster, der vil erfare at der stadig findes øde strande og uspolerede områder i Andalusien.

Måske jeg skulle glemme at tjekke ind til mit fly og bare gå hen til mødestedet - og lige snuppe en uge mere på Los Alamos?