Royal Caribbean

1.1.16

Af: Anne-Vibeke Isaksen Fotograf: RejseAvisen.dk
Bogmærk eller del
 

På cykelferie langs Göta Kanal

Cyklen er i den grad pakket. Bagpå har jeg to vandtætte sadeltasker, sovepose, liggeunderlag og telt. Forrest har jeg styrtaske med det mest nødvendige så som kamera, solbriller og solcreme. Ovenpå ligger kortet, men det får jeg næppe brug for, så længe jeg har kanalen på den ene side, skal det nok gå. Mit udgangspunkt er Sjötorp ved Vänern.

Der er masser af trafik på Göta Kanalen.

Der er masser af trafik på Göta Kanalen.


Man cykler på de gamle pramdragerstier

Man cykler på de gamle pramdragerstier, der går på begge sider af Göta Kanal. Det er der, hvor trækdyrerne gik i gamle dage og trak bådene gennem kanalen. I dag er de store sejlskibe udskiftet med lystbåde og der er mange af dem. Göta Kanal er en populær vandvej, men er mindst lige så interessant fra landsiden.

Kanalen blev indviet i 1832 og består af 87 km udgravet kanal og 58 sluser. Hele stækningen fra Sjötorp til Mem er dog 190 km. De restrende km består af søer så som Vättern, Roxen m.m.. Det tog 22 år og 58.000 soldater at bygge den.

Idyl og hygge ved den gamle kanal.

Idyl og hygge ved den gamle kanal.


Göta Kanal gør det sammen med Vänern og Trollhätte Kanal muligt at sejle fra Göteborg til Stockholm

Göta Kanal gør det sammen med Vänern og Trollhätte Kanal muligt at sejle fra Göteborg til Stockholm uden at skulle hele vejen syd om Sverige. Svenskerne byggede kanalerne for den gang at undgå den danske sundtold.

Ved Lanthöjden og den 7 meter høje obelisk spiser jeg frokost. Lidt svensk fladbrød med frisk laks og masser af vand til væskebalancen. Det er varmt, men det er skønt at sidde i skyggen og se de mange både, kanoer og andre cykelister passerer. Lanthöjden er med sine 91,5 moh det højeste punkt på hele kanalen. Det er mange højdemeter at skulle sluse både op eller ned mellem Kattegat og Østersøen, men det er også det, der gør Göta Kanal så imponerende.

Cykelhjelm og blå himmel - alt er godt.

Cykelhjelm og blå himmel - alt er godt.


Forsvik - den første sluse fra 1813

Jeg stopper ved Forsvik, hvor den første sluse blev bygget i 1813. Der er en vældig aktivitet med at få bådene hævet eller sænket til passende vandniveau, så de kan sejle videre. Jeg burde også cykle videre men må lige se det hele en gang til. Selve sluseprincippet er i virkeligheden meget simpelt, men af en eller mærkelig grund betages man og kan blive ved med at kigge på.

Jeg vender næsen mod Karlsborg, hvor jeg hjemmefra har booket overnatning på campingplads lige ned til vandet. Solen hænger lavt på himlen, hvilket giver lange skygger, men det er skønt at cykle i skyggen. På campingpladsen sætter jeg mit telt op ikke mange meter fra søbredden. Et par børn er i fuld gang med at bygge et stort sandslot, og er ikke tilfreds med at der bliver råbt "spise" oppe fra deres campingvogn. Det har de slet ikke tid til.

Fra cykelstien kan man hele tiden nyde aktiviteter på Göta Kanal.

Fra cykelstien kan man hele tiden nyde aktiviteter på Göta Kanal.


Med maven fyldt kryber jeg ned i soveposen

Jeg skal også have noget at spise så det lille Trangia-køkken pakkes ud. Den står på ris og mere frisk fisk. Med maven fyldt kryber jeg ned i soveposen. Stille og roligt svinder lydene på campingpladsen efterhåndene som folk trækker ind i campingvognene og går til ro. Det er heller ikke noget problem for mig at falde i søvn, men det er det skønne ved aktiv ferie. I morgen skal jeg videre mod Mem.

Faktaboks

På hjemmesiden for Götakanalen findes alle fakta om kanalens imponerende historie og tilblivelse. Her kan du også finde priser på de mange forskellige cykelpakker.
Det er svært at anbefale en del af kanalen, hvis man ikke har tid til det hele. Men de 7 sluser i Berg er meget imponerende.
Besøg også Karlsborg Fæstning - et af Europas største bygningsværker.

Torre La Sal
Campingferie 650,-
Outwell
Subaru
Tamarit Parc Resort
RejseAvisen.dk
Seneste nyt