Riis Rejser

1.1.16

Af: Mikkel S. Sørensen Fotograf: PR
Bogmærk eller del
 

Over 100 års svensk skihistorie i Åre

Den 7. marts 2010 fejrede Åre i Nordsverige 100 års jubilæum for indvigelsen af Åre Bergbana. Bjergbane blev startsskuddet til udviklingen af Nordens største og formentlig bedste alpine skiområde.
Her er historien om, hvordan det hele begyndte.

Glade skiløbere i begyndelsen af 1900-tallet

Glade skiløbere i begyndelsen af 1900-tallet
Fotograf: SkiStar Åre


Jernbanen mellem Sundsvall og Trondheim


De første seriøse diskussioner om mulighed for at bygge en bjergbane i Åre førtes i den svenske turistforenings årsbog fra 1891. Med jernbanen mellem Sundsvall og Trondheim var Åre i 1882 blevet lettere at rejse til, og borgerskabet fra byerne havde i stigende grad fået øjnene op for området. Frem for alt var det den friske luft, de uberørte natur og områdets botanik, som tiltrak de rejsende om sommeren.

I 1903 fremførte ingenøren Carl-Olof Rahn påny idéen om en bjergbane i Åre, men i modsætning til tidligere visioner var det Rahns idé at skabe en vintersportsdestination. Rahn tilbragte julen 1905 i Davos, og det var med den populære schweiziske by som forebillede, at Rahn for alvor gik i gang med at realiseret sin vision i 1906.

Den vigtigste del af projektet med at gøre Åre til en vintersportsdestination var konstruktionen af en bjergbane, der kunne transportere gæster op i terrænet. I 1908 begyndte arbejdet med at bygge Åre Bergbana. Banen skulle gå fra torvet i Åre i 398 moh. op ad Åreskutan til Åre Fjällstuga på Östra Platån (i dag Fjällgården) i 556 moh. – en distance på 790 meter med en hældning på ca. 25%. Halvvejs skulle der være en mellemstation ved Tottvägen, 470 moh.

Kælketur

Kælketur
Fotograf: SkiStar Åre


Den 4. juli 1909 afgik det første tog fra Åre

Åre AB, som var navnet på det selskab Rahn stiftede, købte sig til tekniske ekspertise i Schweiz for at bygge den første faste forbindelse til fjeldet. Der var tale om en såkaldt hejsebane – en kraftig hældende jernbane, hvis vogne blev trukket op af stålvejere, som blev drevet af en elektrisk motor i det øvre stationshus på Östra Platån. Stømmen skulle komme fra et kraftværk, som Rahn havde anlagt ved Tegefors, ca. 6 kilometer fra banen.

Den 4. juli 1909 afgik det første tog fra Åre by op til Åre Fjällstuga. Men banen var endnu ikke synet, hvilket betød, at rejsende må tage ture op på fjeldet på egen risiko. Til gengæld var rejsen gratis. De to vogne, der blev trukke op og ned ad fjeldet, kunne medtage op til 60 personer, og hastigheden var ca. 7,5 kilometer i timen. Bygning af banen og stationerne havde kostet ikke mindre en 230.000 kroner.

Den 16. februar 1910 var Åre Bergbana blevet synet, og banen kunne nu officielt åbne for trafik. Den 7. marts 1910 blev Åre Bergbana og Åre Fjällstuga officielt indviet af Hans Konglige Højhed Prins Carl.

Med Åre Bergbana – og Åre Fjällstuga – var grunden nu lagt til at Åre kunne blive en væsentlig vintersportsdestination. Nu kunne borgerskabet løbe på ski og kælke ned ad fjeldet, spille curling på de anlagte baner oppe på Östra Platån eller blot nyde den friske fjeldluft og opholdet på Åre Fjällstuga.

Åre Bergbana i dag

Åre Bergbana i dag
Fotograf: RejseAvisen.dk


Åre Bergbana er i dag et fungerende, kulturhistorisk mindesmærke

I løbet af de sidste hundrede år har Åre vokset sig stor og blevet Nordens største og formentlig bedste alpine destination. Og Åre Bergbana er i dag et fungerende, kulturhistorisk mindesmærke, som vidner om realiseringen af en mands vision om at gøre Åre til en central vintersportsdestination. Den dag i dag fragter bjergbanen områdets turister op og ned ad fjeldet hvert 20. minut.

Torre La Sal
Outwell
Tamarit Parc Resort
Subaru
RejseAvisen.dk
Seneste nyt