Primo Tours

1.2.16

Af: Ole og Britta Koch Oversættelse/Bearbejdelse: Th. Sørensen

Til Portugal med autocamper, del 1 af 2

En ferie i Portugal står øverst på ønskelisten hos mange autocampere - også vores, så det var bare at pakke autocamperen - en Pilote - og så tage på en lang rejse ned gennem Europa.

Ole og Britta Koch foran deres Pilote autocamper

På tur mod Biscayen

Ved planlægning af ruten besluttede vi os for ikke at køre på motorveje, men udelukkende på hoved- og biveje for at se byer og landskaber i et mere roligt tempo. Der skulle dog være plads til at fravige den planlagte rejserute.

Rejsen starter vi fra Kruså og kører mod den første overnatning i Glückstadt i Nordtyskland og allerede næste morgen sejler vi over floderne Elben og Weser, har forskellige hyggelige stop undervejs sydpå gennem Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig.

Vi kører nord om Paris mod Bordeaux ned langs den franske Atlanterhavskyst ved Biscayen til badebyen Capbreton, hvor vi ankommer i højt klart solskin og ca. 40 graders varme.

Camping i klitterne ved Cabreton

Strandcamping ved Capbreton

Helt ude i klitterne har Capbreton kommune anlagt en camperplads kun for autocampere, hvor vi mod betaling overnatter  sammen med en del andre autocampere fra forskellige nationer.

Temperaturen er faldet, ned til 26 grader, så det er en af de nætter, hvor man sover oven på dynen!

Den følgende morgen står vi op til strålende solskin, temperaturen er stigende og vi beslutter os til at tage et morgenbad. Her er en bred sandstrand, så langt øjet rækker og vi har den næsten for os selv, hvilket er herligt. Det er en ren strand og vandet er klart og blåt.

Stranden rengøres efter olieforureningen

Olieforurening

Glæden var dog kort. Olietankeren "Prestice", der knækkede midt over i det nordlige Biscayen tidligere på året, har efterladt sit spor under vores fødder fra turen i vandet. På vej tilbage til autocamperen ser vi et skilt med forklaringen på den rene hvide strand: Strandrensning.

Temperaturen er nu hastig stigende på vej mod de 30 grader. Vi bryder op og kører sætter kurs mod Spanien og Portugal.

Så kom uvejret

Vejrskifte

Himmelen er høj og klar med strålende sol, og det tegner til at blive alle tiders vejr. Vi kører over grænsen til Spanien og forbi San Sebastian ved den lille by Tordesillas.

På vej mod Portugal bryder der pludseligt et uvejr løs, og temperaturen synker drastisk til ca. 5 grader, det begynder at hagle  - med hagl på størrelse med små golfbolde.

Vi får hurtigt skiftet shorts og T-shirts ud med strikketrøjer og lange bukser og sætter varmeapparatet på højeste tempo. Det lyner og tordner og haglene bliver afløst af regn i spandevis.

Det er ikke lige let at finde vej

At finde vej

Vi fortsætter ud mod den portugisiske kyst og byen Porto, der er Portugals næststørste by.

Vi kører vi ind i en by, vi ikke ved hvad hedder, for skiltning kunne lige så godt være en by i Rusland! Vi kører rundt og rundt og spørger om vej på portugisisk, hvilket er lidt af en opgave, for ingen af os kan sproget. Efter at have rodet rundt inde i denne by et godt stykke tid finder vi den rigtige vej igen.

På ruten ser vi desværre, hvordan mange af de små byer vi passerer bliver mere og mere turistprægede og  - efter vores mening - ødelagte.

Vi finder en campingplads i den lille by Laura ude ved kysten.

Her kan vi konstatere at der findes alternative rejsemuligheder. En teltligger er ved at bryde op da vi ankommer og han har valg en særpræget måde at rejse på - nemlig med telt og rejseudrustning på ryggen af et æsel.

På havnen i Penicen ned fæstningen i baggrunden

Havnebyen Peniche

Næste morgen fortsætter vi mod havnebyen Peniche med en meget malerisk havn. Vi ser den store fæstning fra 1700-tallet, der har været anvendt til meget under Portugals vej mod demokratiet.

Diktatoren Salazar anvendte slottet som fængsel for sine politiske modstandere, senere som lejr for flygtninge fra Angola.

Idag er der her indrettet et lille historisk museum, og en skole hvor der undervises i kunsten i at lave kniplinger, som der er stor tradition for at fremstille her på denne egn.

På havnefronten

Aften med god, lokal mad og fado i Peniche

Vi bruger eftermiddagen til at lære campingpladsen nærmere at kende og om aftenen tager vi med på byrundtur med afsluttende besøg på en af byens kendte restauranter med lokale retter og efterfølgende Fado - folklore underholdning.

Vi forlader byen og kører ad små, snoede veje og det sidste stykke på motorvej (med fin skiltning) til en af Lissabons store parker, hvor den store og hyggelige campingplads ligger ...